Friday, May 22, 2009

TANGAN BOLEH DIGARI TAPI OTAK?



1. Komentar untuk keputusan mahkamah rayuan hari ini?Oh tidak bahkan saya sudah memberitahu dalam entri yang lepas bahawa saya tidak akan memberi sebarang komentar lanjut tentang kes Perak ini. Cuma saya sekadar ingin mengingatkan semua pihak bahawa isu ini hanya akan tamat kalau mengikut undang-undang adalah selepas keputusan mahkamah Persekutuan kelak(yang mana akan terjadi setelah Ir.Nizar mengemukakan rayuan ke mahkamah tertinggi ini). Jadi kesnya masih belum selesai.

2.Saya berpegang pada prinsip ''kalau menang jangan terlalu angkuh,mengejek pihak lawan dan mengatakan kita saja yang benar'' sebab hati dan perasaan lawan juga perlu dijaga.Kalau kalah pula kita kembali susun strategi untuk membuat serangan semula.

3. Sebelum itu saya ingin mengucapkan takziah kepada ahli keluarga dan masyarakat DUN Manik Urai berikutan pemergian wakil rakyat Paksu Mail atau Ismail Yaakob menghadap Tuhan.Semoga Tuhan merahmati rohnya.Amin.

4.Saya lebih berminat tentang kenyataan Menteri Pengajian Tinggi Datuk Khaled Nordin berkenaan status mahasiswa yang sepatutnya menjadi non-partisan. Beliau memberitahu dalam akhbar nasional beberapa hari yang lepas bahawa siswa tidak perlu menjadi anti-kerajaan dan terlibat dengan pergerakan pembangkang sebaliknya harus menjadi non-partisan.

5.Non-partisan juga bererti siswa tidak boleh menjadi pro-kerajaan dan terlibat dengan kempen politik kerajaan betul?

6.Non-Partisan membawa erti siswa tidak perlu berkecimpung dalam soal politik sebaliknya menerima pandangan kerajaan dan pembangkang secara seimbang.Neutral. Lebih kepada penyelesaian masalah dan berfikiran kritis serta bersedia menerima sebarang pandangan baik datang dari kerajaan mahupun pihak lawan.

7. Ini menjadikan siswa bukanlah seperti 'taklid buta' yang ikut saja apa politik cakap. Juga bererti siswa bukanlah membetulkan yang salah dan menyalahkan yang betul. Apa jua yang baik mesti diterima tak kira dari UMNO ke Pas ke atau parti-parti lain.Kalau ia memberi manfaat kepada masyarakat kenapa tidak kita terima dan implementasikan idea itu?

8. Tapi saya terfikir juga bagaimana siswa yang dah cukup umur untuk mengundi hendak mengundi. Yala kalau tak dibenarkan berpolitik bagaimana nak buat keputusan?Boleh bergantung kepada media tetapi sejauh mana kebenaran media2 yang diterima?

9. Saya berpendapat bahawa mungkin AUKU boleh dipinda untuk memberi ruang kepada siswa dan siswi untuk menyertai mana-mana parti politik dan bebas memegang jawatan dalam parti tersebut kerana ini dapat mengasah bakat kepimpinan siswa dan sekaligus memberikan ruang kepada siswa untuk fokus dan tahu arah laluan politik mereka tapi bukan untuk menjadi calon bertanding.

10.Siswa yang ada dalam parti politik ini juga boleh menjadi suara dan pendapat dari aliran generasi muda kepada parti tersebut.Bahkan keuntungan juga diperoleh dari parti politik ini kerana mereka akan mempunyai pelapis dari golongan muda yang intelektual dan berprofesional.

11.Bukan untuk menggalakkan siswa untuk berpolitiking tetapi tindakan menghalang akan sekadar menaikkan kadar 'menyusup dari pintu belakang'. Meskipun tangan digari tetapi minda siswa tidak boleh digari. Itulah hakikatnya. Kekerasan tidak akan mendatangkan kebaikan.

12. Mungkin pada peringkat awal adalah baik untuk siswa dan siswi berkecimpung dan menyertai anggota dalam NGO tetapi pada masa akan datang saya berharap siswa sudah dibenarkan menyertai pertubuhan politik dan menjadi 'think-tanker' untuk parti masing-masing.

13. Kalau berpolitiking terus nanti buang masa. Macamana tu?

14. Senang. Main game kat kampu pun sampai lupa belajar buang masa jugak. So kalau tak pandai balance masa antara studi,sukan,politik dan hiburan maka jawapannya: result teruk dan buang dari universiti. Habis cerita. Buat apa susah-susah fikir. Siapa yang ambil risikonya kenalah berani terima akibatnya betul tak? Kalau dah sibuk sangat berpolitik sampai xdak masa nak studi keluar jela dari universiti dan pergi berpolitik 24 jam. Rakyat pun dah bijak nak pilih parti yang banyak siswa 'tak habis belajar' atau 'pointer rendah' dengan parti yang siswanya 'cukup belajar' dan 'pointer first-class'. Rakyat bukan bodoh dan sudah pandai membuat penialain.
partisan?saya lebih cenderung untuk memilih non-partisan selagi saya memegang status mahasiswa.Tidak terikat dengan sebarang ideologi 'totok'!


3 comments:

  1. Cadangan dan pandangan yang baik..
    Anwar, ibrahim ali, mohd sabu adalah antara bekas siswa politik.
    Mereka jadi pemimpin yang berkaliber..

    ReplyDelete
  2. Melentur buluh biar dari rebungnya.
    Politik bukan dadah yg merosakkan.Buruk politik kerana orang yg mengaku hebat berpolitik.

    ReplyDelete
  3. Saya sukakan tajuk entry kamu...teruskan perjuangan!!!!

    ReplyDelete

hak berfikir dan bersuara anda akan dilindungi. Terima kasih :)