Tuesday, May 19, 2009

SAKTI MIC DICABAR MAKKAL SAKTI

1. Serpihan anggota Hindraf telah menubuhkan parti politik baru dengan nama Makkal Sakti dan sasaran parti ini adalah mendapatkan sokongan kaum India di negara ini.Dijangka lebih ratusan ribu akan menjadi ahli mereka dalam masa yang terdekat.
2. Awalnya terkejut juga dengan penubuhan parti baru ni meskipun perkataan Makkal Sakti tu dah banyak kali saya lihat dan dengar. Apa yang buat 'shock' adalah anggota Hindraf yang dahulunya melakukan demonstarsi jalanan, mengancam keselamatan negara dan menimbulkan kekecohan dengan menyalahkan kerajaan atas dakwaan yang sangat 'pelik' sehingga melibatkan kerajaan Britain dan India sekitar tahun lepas kini telah mendapat lesen baru menubuhkan sebuah parti politik.
3.Tapi itu cerita dahulu kerana sekarang pergerakan mereka telah halal dan sah di sisi undang-undang. Parti Makkal Sakti juga sudah menyatakan pendirian untuk tidak melakukan demonstrasi jalanan lagi sebaliknya akan menggunakan perbincangan dalam isu-isu berbangkit.
4. Baguslah kalau dah insaf tak perlulah berlaku kekecohan lagi sampai memalukan negara di mata negara asing. Kalau nak tuntut apa-apa pun biarlah berhemah dan menggunakan jalan yang betul dan tak perlulah isu-isu berbangkit itu berkisar tentang masalah yang dah masuk dalam buku sejarah. Lebih baik isu-isu berbangkit itu berkisar tentang masalah kebajikan masyarakat India dan tumpuan pembangunan untuk masyarakat ini pada masa akan datang.
5. MIC pada yang sama telah menyalurkan bantuan kepada ibu tunggal untuk memulakan perniagaan. Saya sangat mengalu-alukan inisiatif ini kerana golongan ini(ibu tunggal) paling layak untuk mendapat perhatian kerajaan kerana mereka bukan sahaja kehilangan tempat bergantung tetapi juga perlu menyara anak-anak yang bersekolah. Justeru inisiatif ini sedikit sebanyak dapat mengurangkan kemiskinan, menjana ekonomi industri kecil di samping menggalakkan perniagaan di kalangan masyarakat India. Latihan dan pemantauan yang selanjutnya harus diberikan supaya mereka tidak terabai dan usaha ini hanya sekerat jalan sahaja.
6. Saya berpendapat usaha ini sudah patut dicontohi pergerakan UMNO untuk membantu ibu-ibu tunggal Melayu melalui pergerakan sayap Wanita mereka. Apatah lagi sekarang ketua Wanita UMNO adalah Menteri yang bertanggungjawab menjaga kebajikan masyarakat justeru ini adalah satu peluang yang baik untuk kita membantu dan meningkatkan ekonomi di kalangan orang Melayu. Sekurang-kurangnya golongan ibu tunggal ini dapat menjana industri ringan dan makanan di negara dan tidak mustahil perniagaan mereka ini boleh dibawa ke luar negara jika mendapat bimbingan, modal yang berterusan serta bantuan agensi bumiputera seperti MARA.
7. Datuk S.Samy Vellu telah bertindak awal dengan melaksanakan inisiatif ini. Barangkali ini satu langkah amaran kepada Makkal Sakti bahawa bukan mudah mereka akan dapat pengaruhi kaum India yang selama ini memberi kepercayaan kepada parti komponen BN tersebut.
8.Kehadiran parti baru ini pasti akan menggerakkan sistem imun MIC untuk segera bertindak dan bersaing!
*Masih menunggu inisiatif Pemuda UMNO menangani masalah belia terlibat dengan lumba haram. Mungkin sedang mengumpulkan nama-nama pelumba haram untuk diberikan wang supaya tidak berlumba lagi.Mungkin.

1 comment:

  1. bg wang kat mat rempit??haha
    bankrup tros malaysia ni...hehe

    tp,bila byk ttubuh parti ni,mcm menunjukkan ketidakstabilan politik makin terok...
    xtaula pe plak nk jd lpas ni kn!

    ReplyDelete

hak berfikir dan bersuara anda akan dilindungi. Terima kasih :)