Thursday, May 21, 2009

REPUTASI BELUM MENJADI BISU!


1. Banyak entri blog hari ini berkisar tentang keputusan exam yang baru keluar pagi tadi. Aku sendiri pun tak tahu benda ni dan tak ambil peduli pun bila nak keluar sebab tumpuan difokuskan untuk kemasukan elaun bukannya exam.

2.Sebelum pergi lebih jauh ucapan tahniah kepada semua yang berjaya meningkatkan prestasi masing-masing dalam peperiksaan kali ini. Semester ini nampaknya memperlihatkan penguasaan kaum wanita dalam anugerah dekan. Tahniah sekali lagi.

3. Semester ini seperti yang dijangka mencatatkan sedikit penurunan pointer iaitu sebanyak 0.13. Tetapi itu adalah satu keputusan yang sangat memuaskan hati sebab aku sendiri tak target akan dapat keputusan macam tu sebab jangkaan awal memang subjej critical thinking tu dah memang 'harapan tinggal harapan'(macam lirik lagu pulak). Tapi syukur cuma subjek library je yang terpelecok sikit.

4. Meskipun ramai yang x score subjek ni tapi still ade je yang dapat A dan mendapat 4 flat. Konspirasi?Oh tidak mungkin assignment dan markah diaorang lagi tinggi tapi pada pendapat aku semua pre-lawrians yang dah mengambil exam ini dan lulus patut diberi penghargaan. Ya penghargaan kerana sekurang-kurangnya telah berani untuk menjawab berhabis-habisan meskipun kita belajar kalau betul-betul x cukup satu sem(al-maklum lecturer bersalin). Satu kuliah perlu belajar 7 bab dan assignment serta second test pun buat cincai-cincai je(inilah kesalahan aku sebenarnya). Tapi satu pujian perlu diberikan kepada anda semua. Tahniah.

5. Malu dengan keputusan ini?Terhina?Tercabar?Inferior?

6. Sejak semester lepas sekalipun aku dah tetapkan dalam hati 'A atau 4 flat itu tak penting sebab yang penting adalah aku nak tamatkan asasi ni'. Itulah pegangan aku sejak sem lepas dan untuk pengetahuan langsung aku x target specific pointer untuk setiap sem.Semua aku letak 4 untuk mencabar diri sendiri yang aku pun boleh dapat pointer camtu. Tu pasal bila sem lepas dah dapat 4 flat aku takdela meriah2 sangat(sampai dekat sebulan pun orang tak tahu lagi result aku bape hehe). So bila semester kedua ni dapat berapa pun aku still bersyukur sebab bukanlah tujuan utama itu untuk dapatkan all A dan 4 flat tapi tujuan utama aku adalah untuk dapatkan ilmu undang-undang sebanyak yang mungkin , tamatkan asasi dan yang penting survive dalam dunia yang sangat tidak terfikir dalam otak aku untuk mempelajarinya.

7. Semua yang terjadi adalah takdir Tuhan. Jadi kenapa perlu berkeluh-kesah dan kecewa?Usaha kita, ilmu yang ada itu semua milik Tuhan jadi kenapa perlu kita kecewa dengan apa yang kita miliki?Bukankah kita ini hambaNya dan Tuhan itu tidak pernah sesekali mengecewakan kita. Maka santailah menjalani kehidupan ini dan tetap redha serta syukur atas setiap pemberian Tuhan.Mungkin tidak nampak sekarang kesannya tapi insyallah di masa hadapan pasti ada hikmah yang tersembunyi.

8. Apapun setiap kali selepas result keluar aku mesti buat introspeksi diri(muhasabah diri) sebab kita perlu menilai dan mengkaji semula kesilapan-kesilapan yang telah dilakukan dan berusaha untuk mengelakkannya daripada berulang lagi. Secara peribadi memang banyak 'dosa-dosa' yang telah aku lakukan sepanjang semester dua dan mungkin salah satunya adalah memandang rendah akan semester dua ni ataupun mengambil mudah. yela ramai senior2 cakap sem 2 senang so kita pun 'ala rilek sudeyh'. Itu baru satu dosa. Ada lagi langkah-langkah yang salah perlu dilihat balik.

9. Apapun janganlah keputusan yang ada ini mematikan semangat untuk terus berjuang. Mungkin inilah salah satu kelebihan yang Tuhan berikan pada aku bilamana aku 'tewas' dan 'kalah' cepat-cepat aku akan duduk dan kaji semula sebab-sebab kekalahan dan kembali berusaha untuk berjuang balik. Masih segar dalam ingatan aku bagaimana semangat ini memang dah wujud sejak sekolah rendah lagi bila result BI aku untuk mid-term dapat B. Terus balik rumah ambil buku-buku Bahasa Inggeris dan belajar balik. Itu yang penting.Memenangi peperangan itu lagi penting daripada memenangi pertempuran.

10. Masih jauh lagi perjalanan. Yang berjaya teruskan usaha untuk tetap maintain, yang kurang berhasil kena mula check kesalahan-kesalahan lalu dan perbaiki usaha pada masa akan datang. Yang paling penting hati ini perlu sentiasa tenang, redha dan bersyukur.Barulah Tuhan akan memberikan ketenangan hati yang hakiki dan kita pun menjadi hamba-Nya yang sentiasa tenang menghadapi apa pun situasi hidup yang mendatang!

Kalau UiTM ada 'mahkamah rayuan' untuk check balik result pun aku tak nak buat. Rileks sudeyh. Fokus untuk next semester. Ada lagi another semester untuk perform!

1 comment:

  1. ak nk tubuh makamah rayuan 2..senang nk check,btol ke markah kte cm2 or sbb lecturer xsuke kite..rmai lecturer xsuke ak..

    ReplyDelete

hak berfikir dan bersuara anda akan dilindungi. Terima kasih :)