Wednesday, May 13, 2009

SBY DAN POLITIK MALAYSIA


1. Maaf bukan tujuan saya untuk membandingkan Malaysia dan Indonesia. Pasti ramai yang sinis kerana mengapa perlu kita cerita pasal Indonesia sedangkan negara kita lebih maju dan kaya?
2. Saya menjumpai blog rasmi Presiden Indonesia Susilo Bambang Yudhoyono dan niat untuk tidur awal malam semalam terpaksa dibatalkan kerana saya begitu asyik untuk mengetahui lebih lanjut tentang negara yang mempunyai hubungan ibarat adik-beradik dengan negara kita. Apatah lagi kampung saya juga berada di Padang, Sumatera.
3. Apa yang menyumbang kepada faktor kemiskinan dan merencatkan pembangunan Indonesia?Jawapannya krisis ekonomi 1997 di mana Indonesia meminta bantuan IMF dengan hutang yang sangat tinggi. Krisis ini menyaksikan juga pemerintahan Suharto jatuh. Alhasil Indonesia menanggung beban hutan yang sangat banyak dan mereka terpaksa mengikut telunjuk IMF yang mengatur itu ini untuk pengurusan ekonomi Indonesia.
4.Alhamdulilah sebaik sahaja pemerintahan Susilo, beliau berjaya membayar semula hutan sejumlah 7.6 miliyar kepada IMF dan kini ekonomi Indonesia mula bergerak ke arah kemajuan dan kemiskinan mula menurun. Sayangnya perkembangan mereka ini lambat kira-kira 10 tahun daripada Malaysia yang bebas dari krisis ekonomi dengan cara sendiri, bukannya dengan meminta bantuan IMF. Kalaulah waktu itu negara kita meminta bantuan IMF saya tidak tahu apa akan terjadi kepada negara ketika ini. Maka tidak keterlaluan saya berpendapat bahawa apa yang merantai kemajuan ekonomi Indonesia adalah pinjaman mereka dengan IMF ketika krisis 1997 selain daripada isu rasuah.
5. Selain dari kekaguman terhadap keupayaan beliau menangani masalah tersebut, saya juga kagum dengan kematangan politik yang diamalkan SBY. Lihat sahaja saat pemilihan legislatif yang dimenangi oleh Parti Demokrat pimpinan beliau, Pak Susilo langsung saja mengadakan majlis kesyukuran. Bahkan dalam majlis itu juga beliau dengan rendah diri memberi ucapan-ucapan yang telah saya ringkaskan ini.
''Setelah kompetisi(persaingan) selesai bisa sahaja anak2 bangsa memiliki niat yang baik untuk bersama-sama membangun negeri menuju masa depan yang lebih baik. Kita saling menghormati, saya menghormati ibu megawati dan PDIP(pimpinan ibu Megawati) juga menghormati saya. Jangan mudah dan suka untuk menantang dan jangan mudah untuk suka mengejek. Mari kita menjaga perasaan kompetitor(pesaing) kita kerana banyak jalan untuk mencapai tujuan yang baik. Tak perlu kita tunjukkan kita hebat, cepat baik.''
6.Gambar di atas adalah gambar Susilo dan bakal pencabarnya di pilihanraya kelak yang juga merupakan naib presiden ketika ini iaitu Jusuf Kalla. Bahkan mereka berdua sepakat untuk meneruskan kerja sehingga tamat waktu pemerintahan kelak meskipun di akhir nanti Susilo akan dicabar sendiri oleh naib presidennya itu. Bahkan beliau sendiri memberitahu bahawa politik itu kadang-kala keras tetapi hubungannya dengan Jusuf Kalla masih saja tetap baik dan tidak akan terputus.
7. Maaf jika saya dilihat pro dan bias kepada Pak Susilo tetapi apa yang saya ingin nyatakan di sini keterbukaan dan kematangan politik Indonesia terserlah di sini. Maaf saya katakan kalau di Malaysia calon-calon yang menang jarang sekali kita dengar akan buat majlis kesyukuran bersama rakyat dan memberi nasihat yang melambangkan kebesaran jiwa sepertimana yang dilakukan oleh Pak Susilo. Kalaupun ada ia tidak akan dapat liputan meluas oleh media sebaliknya calon yang menang ini akan ditonjolkan dengan gaya yang sangat menjengkelkan seolah-olah dia saja yang menang dan orang lain tak layak mencabar beliau. Bahkan ada juga yang tidak sanggup bergabung dan berdialog dengan parti selain seolah-olah hukumnya haram jika berbuat demikian padahal sebangsa dan seagama.
8.Bukanlah niat saya untuk merendahkan tanah air sendiri tetapi kematangan politik negara masih belum matang sepenuhnya. Mungkin ada sesuatu yang boleh kita pelajari dari Indonesia meskipun dari segi ekonomi dan bidang-bidang lain kita berada di hadapan mereka.
Adakah salah untuk belajar dari pihak lain?Kalau ya bererti egois masih menyelubungi hati dan masih belum layak untuk mencapai apa yang dinamakan 'kebesaran jiwa'! Mudah-mudahan ada sesuatu yang boleh kita pelajari di sini, Insya-Allah

4 comments:

  1. salam zack mmg btol pemimpin kite bila dah menang jarang buat kenduri..

    tp kat tempat ak ade je..smpai smggu diorg buat..

    mntak maaf la nak kate Parlimen ak PAS yg pegang...tu yg diorg wat tu..

    ReplyDelete
  2. waalaikumsalam
    bro
    no matter BN or PAS i just want to seek the maturity in our politic
    Mana yang baik kita ikut, mana buruk kita tolak.

    ReplyDelete
  3. zaman kegelapan pemerintahan indonesia ni.. dulu2 my late grandpa mmg slalu crite..
    byk bnde dia crite smpai sy slalu konpius..

    u know wat, wud like 2 recommend u this movie.. GIE, star by nicholas saputra..
    tp klu dah tgk xpe a.. cme rase cam nak dgr ur review about this film..
    promise u.. its not a waste..

    ReplyDelete
  4. hujan batu di negeri orang, hujan emas di negeri sendiri.

    walau emas di negeri sendiri tapi kalu dikikis dan tak jaga serta menjadi rebutan akhirnya ia boleh pupus jg.Kalau sama-sama toleransi emas ni akan bertamah-tambah...

    ReplyDelete

hak berfikir dan bersuara anda akan dilindungi. Terima kasih :)