Sunday, May 3, 2009

MAIN LUAR


1. Yayasan Pencegahan Jenayah mengesyorkan supaya akta pengangkutan jalan dipinda dan hukuman berat diberikan kepada pelumba2 haram baik menggunakan motosikal atau kereta.

2. Selain kerja sosial, Yayasan ini juga meminta supaya pesalah2 ini yang terdiri daripada pelajar dihantar ke sekolah Henry Gurney.

3. Saya tertanya-tanya samada sekolah Henry Gurney perlu dibina di setiap negeri sebab untuk menampung pesalah-pesalah ini dalam satu sekolah saja tidak mencukupi. Bayangkan ada 200 mat rempit yang dihantar ke dalam sekolah ni, itu belum campur dengan pesalah-pesalah lain.Cukuplah Malaysia sudah menjadi negara yang paling banyak pusat pemulihan dadah.Apakah kita bakal menerima award kedua iaitu negara paling banyak sekolah pemulihan akhlak?

4. Masyarakat sendiri pun dah muak dengan isu-isu ini. Filem Bohsia dan filem2 yang sewaktu dengannya berjaya mengetengahkan masalah sosial di kalangan anak Melayu(presenting the problem) tetapi cara untuk menyelesaikan masalah tersebut tidak ada.Kalau adapun endingnya samada yang jahat atau baik mati takpun ditangkap oleh pihak polis.
5.Kita masih bermain di takuk lama.Menggunakan paksaan dari luar tidak memberi kesan yang efektif untuk menangani gejala ini. Kalaupun ia dapat menimbulkan rasa gerun dan takut tetapi bagi mereka yang berhati tegar dan tak makan saman, tetap sahaja melakukan perkara tersebut dan meloloskan diri daripada pihak berkuasa.
6. Peranan ibu bapa masih penting di sini. Sistem pendidikan kita harus diperbetulkan.Di sekolah-sekolah kita lebih cenderung untuk tergesa-gesa menghabiskan silibus tetapi tidak memandang serius penghayatan dan apa yang pelajar2 dapat daripada pendidikan Islam dan Moral yang dipelajari.
7. Kalau mahu cadangan mencegah, maka saya cadangkan kita membuat 'summer camp' untuk pelajar2 di waktu cuti dan summer camp ini selain menekankan aspek perpaduan,aspek keagamaan diberi prioriti utama dan mestilah dilaksanakan secara berterusan.Maksudnya setiap tahun setiap tingkatan perlu menjalani kem ini dengan modul pengajaran yang berperingkat sesuai dengan usia mereka.Apabila usaha mencegah dari dalam telah dikuatkan maka 'self-censored' itu sendiri akan menjadi mampan dan dapat menghalang seseorang daripada melakukan perkara-perkara tidak bermoral.

8.Kalau mahu cadangan memulih, orientasi pusat pemulihan dan sekolah pemulihan akhlak perlu diperbetulkan semula.Sekali lagi orientasi keagamaan diberi fokus yang mendalam supaya perubahan tersebut lebih 'permanent' dan kekal.Kemudian, cungkil bakat2 mereka yang ada.Contohnya kalau ada yang berbakat dalam dunia perlumbaan serapkan mereka untuk memasuki pertandingan2 litar lumba dan jadikan mereka pasukan pelapis. Takpun kalau ada yang berbakat dalam bidang sukan, bentukkan satu tim bola atau ragbi untuk mereka sertai dan peluang mereka untuk meneruskan hidup dicerahkan semula. Bagi yang perempuan pula, luaskan bakat mereka dalam bidang perniagaan,masakan,jahitan dan sebagainya. Pendekatan yang digunakan di Amerika menerusi filem 'Gridiron Gang' perlu dijadikan contoh bagaimana pelajar2 bermasalah ini diberi peluang kedua untuk mendapatkan kehidupan yang lebih sempurna di masa depan.
9. Mengapa orientasi agama ditekankan?Umum tidak dapat menafikan bahawa kebanyakan mereka yang terlibat adalah Melayu-Islam. Jadi agama Islam yang syumul dan lengkap itu mampu membantu mencegah dan memulihkan semula masalah2 sosial ini. Kita tak dapat nafikan peranan agama dalam hal ini meskipun adanya undang2 negara. Bahkan kalau diteliti pendekatan agama itu lebih menarik,efektif dan bersifat ke akar umbi dan lebih kekal.

10. Kalau asyik 'main' luar sahaja memang dapat ubah tapi yang luar sahajala. Yang dalam masih bersisa dan berakar. Tak ada beza pun.Gunalah pendekatan agama untuk menyelesaikan kemelut ini.Kita bermasalah dan mundur ke belakang kerana meninggalkan agama Islam dan pegangan nilai2 murni.

(Kes 'dera' yang saya kemukakan semalam mendapat perhatian Kementerian Pelajaran-alhasil pelajar itu 'didera' sebab meraba pelajar perempuan. Jadi perlu ke masuk tv?)

3 comments:

  1. Remaja skrang kreatif dan berinovasi bebeno..nak motor mak belikan..tapi salah guna pulak..Apa kata stesyen tv buat program realiti siapa yang paling banyak jatuh motor luka-luka, langgar kereta polis sebab merempit...dia juara !!

    ReplyDelete
  2. hye dear..lame x dgr cite??pekabo??hmm susah btol kan nak fikir solution utk bnda ni tap klu nk hntr g summercamp 2 i rs mcm pelik je, sbb i pnah join camp mcmni, mmg utk bdk2 nakal tapi i x la sbb saje nak join n dorg 2 ok je tapi masalahnye org yg handle 2 tetibe naek angin n marah bdk2 ni x tentu psl..pndekatan dorg 2 x sesuai la kan..so klu nak bwat camp ok, tp aslkan gune teknik pmbelajaran yg bagus n berkesan supaya dorg x la berubah setakat dlm camp je, tapi smpai la bila2..hee..

    ReplyDelete
  3. easy to be said rather then working it...every single thing is the government job aite? funny till it tickle ur bone sometimes....main luar atau dalam..it just a matter of how far they want it...serapkan bakat? maaf..clishe'....tats not bakat..itu just benda yang mereka buat..i mean in a gud way..god gift in a useless way...henry gurney or not,,or just plkn...it just a total waste of time..work it from within not without...i mean..u can teach a monkey to fly a plane..but its hard to teach a well-human person to actually be a human..n even a monkey pun tau jadi manusia...n about pendekatan agam..well..a gud clishe'..i mean..solat subuh berjemaah..dpat mencegah gejala sosial...WOW for tat!!!

    ReplyDelete

hak berfikir dan bersuara anda akan dilindungi. Terima kasih :)