Monday, May 11, 2009

KEPUTUSAN MAHKAMAH-HADIAH BERNILAI UNTUK UMNO

1. Saya bersyukur setelah membaca blog penakiri bahawa Raja Muda Perak perkenan untuk DS Nizar menghadap pada esok pagi. Saya sendiri berdoa dan berharap moga-moga pihak istana perkenan untuk membubarkan semula DUN untuk memberi laluan kepada pilihanraya kecil secepat mungkin untuk menamatkan kemelut ini.

2. Seperti yang saya sebutkan dalam blog lepas DS Nizar akan mengalami kesulitan jika mentadbir kerana PR berada dalam keadaan minoriti. Meskipun ada di negara lain yang mana parti minoriti memerintah tetapi parti tersebut perlu bergabung dengan parti lain(coalition party) untuk mentadbir dan memerintah. Jika tidak, apa-apa keputusan untuk diluluskan melalui DUN akan mengalami kesulitan kerana untuk sesuatu Bill itu berkuatkuasa maka ia memerlukan sokongan majoriti. Ini kerana negara kita mengamalkan sistem monarchy parlimentary bukannya republic presidency.

3. Justeru pilihanraya baru mesti dilakukan untuk menentukan siapa yang berhak untuk mentadbir negeri Perak. Kuasa rakyat mesti diberi perhatian. Jika tiada pilihanraya maka sidang DUN perlu dilakukan dan usul undi tidak percaya perlu dilakukan oleh BN secepat yang mungkin.

4. Salah satu daripada solusi ini tidaklah perlu ditunggu selepas prosiding rayuan dan dibawa ke mahkamah Persekutuan kerana rakyat sudah jemu dengan krisis ini. Tamatkan dan mulalah bekerja untuk kemajuan.

5. Sesiapa pun yang menjadi MB, rakyat akan terima dengan hati terbuka kerana ia berdasarkan suara majoriti yang baru dan rakyat lebih arif tentang siapa yang harus memimpin mereka.

6.Dalam post blog Februari lepas saya pernah menyentuh isu ini dan sekali lagi saya tegaskan bahawa secara peribadi saya sendiri rasa kecewa kerana BN menggunakan taktik yang dicadangkan oleh Anwar Ibrahim dalam rancangan 16 Septembernya. Apatah lagi budaya 'katak' ini melibatkan ADUN yang bermasalah. Saya juga tidak menyokong budaya ini kerana ia satu taktik yang tidak melambangkan amalan demokrasi dan kematangan politik yang sebenar.

7.Kalaupun nak berkuasa tunggulah sampai pilihanraya yang akan datang. Apa yang perlu difokuskan bagaimana untuk mengembalikan kepercayaan rakyat dan memperkuatkan semula parti.Membersihkan semula parti daripada tuduhan-tuduhan luar dan menjenamakan semula UMNO agar tetap relevan untuk masa akan datang di samping menguatkan sokongan di negeri yang berada di bawah pentadbiran BN. Itu yang lebih penting.

8. Dan sedar tak sedar keputusan mahkamah ini juga jatuh sama dengan ulangtahun UMNO yang ke 63 hari ini.

9. Banyak sudah yang dilalui UMNO dan nampaknya parti ini memerlukan satu suntikan baru untuk menghidupkan semula perjuangan sebenarnya untuk membela kepentingan agama,bangsa dan negara bukannya kepentingan sendiri semata-mata.UMNO perlu berubah atau mereka akan terus hilang kepercayaan rakyat lagi.

10. Keputusan mahkamah hari ini merupakan satu hadiah bernilai untuk UMNO kembali bermuhasabah,back to basic dan kembali fokus untuk memperjuangkan kepentingan rakyat. Hidupkan kembali semangat dan pengorbanan Dato Onn Jaafar serta generasi pertama UMNO(sebelum negara mencapai kemerdekaan).

11.Saya mendoakan supaya UMNO kembali sedar dan segera memperbetulkan kembali arah perjuangan dan saya juga berdoa semoga krisis di Perak ini segera berakhir demi kepentingan dan kebajikan rakyat.

Siapa pun yang menjadi MB, saya akan menyokong dengan hati yang terbuka sebagai rakyat Malaysia!

1 comment:

  1. kesian UMNO ye..sambutan hari jadi ke 63 (betul ke?..kan dah mati kejap dulu?)dgn hadiah ni kan...

    Hai org Melayu sedar-sdarlah dari mimpi

    ReplyDelete

hak berfikir dan bersuara anda akan dilindungi. Terima kasih :)