Wednesday, May 27, 2009

HIKMAT SELIPAR


1. Kisah ini berlaku pada 25 Mei 2009 bertempat di kompleks membeli-belah Jusco Tebrau kira-kira jam 9 malam.
2.Awalnya ayah bercadang nak makan ABC Kampung Melayu so aku pun ambil keputusan untuk memakai selipar sahaja *bukan selipar di atas.Selipar aku lagi chantek. Ibu dah mula desak suruh pakai kasut sebab dah smart2 pakai t-shirt dan seluar jeans. Tapi itulah aku lebih suka pakai t-shirt, jeans dan sandal atau selipar. Yela makan ABC je pun takkan nak pakai macam nak shopping.
3. Pastu dah sampai kat Kampung Melayu ada pasar malam. Jatuh ditimpa tangga, kedai ABC tu pun tutup jugak so ayah buat keputusan untuk pergi Jusco. Aduih! Aku dah tunduk merenung selipar aku yang bakal menonjolkan dirinya di sebuah kompleks membeli-belah yang terbesar di Asia Tenggara ni. Ye ibu menang. Tapi aku dengan penuh rasa terhormat keluar dari kereta dengan selipar hitam masuk ke dalam Jusco.
4. Segan tu segan la jugak tengok pulak ramai pompuan2 lalu-lalang tapi aku buat dunno jela. Ini kalau jumpa membe2 sekolah dulu ni mau lari aku masuk dalam tandas haha. Tapi dah dekat 15 minit camtu aku pun dah lali la kan releks je jalan dan kalau ada kedai kasut aku akan singgah seolah-olah macam nak beli kasut baru untuk menangkis tanggapan negatif bahawa aku takde kasut sampai kena pakai selipar pergi Jusco.
5. Tiba masa untuk makan. Kami memutuskan untuk pergi ke KFC. Ayah macam biasa kasi duit untuk pergi order. Aku pun orderlah. Dan hasilnya sangat mengagumkan.
6. DUA SET SNACK PLATE+1 EXTRA PEPSI+I CHEESY WEDGES=RM 15.25
7.Aku merenung banyak kali kat skrin mesin cas tu dan melihat muka akak cashier tu dengan perasaan yang sangat hairan. Samada KFC tengah buat promosi ataupun akak tu dah lama x belajar math(macam aku). Aku pun sampai ke meja dan tersenyum sambil memberitahu ayah perkara ni. Dia pun terkejut dan minta tengok resit tapi aku cakap resit xde akak tu x kasi. Dah rezeki nak wat camne makan jela, tambah aku lagi.
8. Apakah sebab promosi?Atau kesilapan akak itu kerana terkesima melihat wajah aku yang xsempat nak bedak sebelum keluar tadi atau....hikmat selipar yang aku pakai buat kali pertama ketika berjalan di shopping complex?
I wonder...

6 comments:

  1. haha.. tu laaa.. nasihat ibu kne dgr..
    ade hikmah dia suruh pakai kasut tu! hehe

    ReplyDelete
  2. Aduhai...

    kelakar juga kamu ye...ada trick pula dapat diskaun...

    heheh..pengalaman adalah kisah kehidupan

    ReplyDelete
  3. *sambil penuh keyakinan berkata*itu adalah hikmah memakai selipar...but hey its fashionable what to wear thongs

    ReplyDelete
  4. heee~!

    dude,
    dnt worry,
    i slalu pakai selipar g jalan.

    i wear heals only when thres occasion. ahaha~!

    ReplyDelete
  5. aku rase en..
    akak tu kesian do tgk ko pkai selipar..
    tu yg die bg diskaun tu ahaahah..

    aku pun nk try r sok... hehehe

    ReplyDelete

hak berfikir dan bersuara anda akan dilindungi. Terima kasih :)