Monday, May 25, 2009

FANTASIA CUTI SEMESTER

1. Setelah seminggu berada di rumah mak saudara(Cik Gai) maka petang tadi aku pulang semula ke rumah besar Johor Bahru(rumah besar ini merujuk kepada rumah arwah atuk yang menjadi tempat berkumpul adik-beradik belah ibu) dan berjumpa semula dengan parents.

2. Tujuan tinggal di rumah Cik Gai tidak lain dan tidak bukan adalah 'berlindung' selama ibu dan ayah pergi outstation. It is a normal thing in military when only spouse will go on 'vacation' not along with the children. I wonder.

3. Seminggu yang berharga dan aku kutip banyak pengalaman berharga selama duduk di rumah cik Gai. Sekurang-kurangnya ada tiga perkara penting yang aku dapat sepanjang seminggu berada di sana.

4. Pertama: dah terbukti yang aku sangat sabar dan boleh layan budak-budak kecil yang sedang meningkat dewasa. Cik Gai menjaga dua cucunya dari pagi sampai petang so aku pun secara tidak langsung menjaga cucunya itu(Madiha dan Lutfi) dengan sepupu aku, Kak Nora. Well patience is there dan seronok giler layan karenah budak kecik meskipun at one time kita ingat budak ni cam mengade atau manja dan tak reti duduk diam. Namanya juga anak-anak,lebih baik aktif daripada duduk diam kaku. Dan nampak gaya aku kena ada isteri yang tegas dan garang sikit bila jaga budak-budak sebab kalau dapat dengan aku memang aku xreti nak marah budak-budak kecik ni. Ikut je apa diaorang nak(in other words manjakan sangat). I need someone that can balance this otherwise my child will become spoil brat.

5.Kedua: Meskipun sudah pencen daripada pasukan Kastam Diraja tapi pakcik aku Cik Noh masih kuat bekerja meskipun usia sudah mencecah 60 tahun. Kerja sambilan sebagai pemandu teksi di sekitar skudai dan Johor Bahru sekurang-kurangnya dapat menghilangkan kebosanan duduk di rumah. Yela orang dah biasa kerja mana boleh duduk rumah lama-lama. Dari dia juga aku banyak tahu dunia teksi dan masalah-masalah yang mereka hadapi. Contohnya tambang teksi yang dah dekat 10 tahun tak berubah. Tambang pun kena relevan jugak ikut keadaan semasa kalau sama sejak 10 tahun mana nak cukup makan apa sume. Dengan pendapatan untuk bayar kepada majikan, isi minyak, servis teksi apa suma memang tak banyak yang diperoleh sebagai pemandu teksi.Barulah aku mengerti keperitan yang dihadapi oleh golongan 'paling tahu tentang kehidupan manusia'(sebab mereka ni paling kerap berjumpa dengan beragam manusia) dan mula terfikir sudah tiba masanya untuk kerajaan mendekati golongan ini dan tanyakan permasalahan mereka. Jangan dengar orang atas cakap, biasa kalau orang atas cakap depa tak tahu sangat dan paling ramai yang kuat mengampu so cara terbaik down to earth dan jumpa sendiri golongan teksi ni untuk bertanyakan masalah dan kebajikan mereka.

6. Ketiga: Berjaya menemukan semula sentuhan yang telah hilang selama satu semester. Apa dia? Jawapan: Lolipop. Ya semasa semester dua aku dah jarang makan lolipop atau benda-benda manis untuk membantu aku studi berbeza dengan semester satu aku paling kerap makan benda manis dan feveret aku adalah air soya bercampur dengan gummy sweets(macam makan koko crunch, air soyanya menjadi kuah) dan memang sangat2 membantu untuk membuat aku bertenaga dan otak aku bekerja. Patutlah terasa semester dua ni cam lembab sikit je otak aku so next sem aku akan make sure makanan sekunder aku selepas nasi adalah gula-gula. Sesiapa yang nak ikut petua ni boleh tapi dengan syarat: gosok gigi satu hari sekurang-kurangnya 5 kali sehari.

Selama seminggu ini juga aku berkesempatan untuk melawat Rompin sewaktu Cik Gai menziarahi anak pertamanya(Abang Shah) yang juga sudah berkeluarga dan bekerja di Pulau Tioman. Dari perbualan Abang Shah aku mula membayangkan untuk buat vacation ke pulau tersebut. Ala mesti dapat diskaun punya abang shah kan ade hohoho. Maybe cuti next semester sementara nak masuk BLS tapi kena start kumpul duit dari sekarangla sebab satu lagi vacation yang aku dah rancang untuk pergi cuti next sem adalah Padang, Indonesia( tu pun kalau moyang aku sihat dan nak balik ke sana sebab dia pun dah lama tak balik Indonesia). So aku dah buat dasar baru untuk semester 3: No more outing! At least boleh berjimat sikit dan simpan duit untuk vacation cuti next sem.

Asyik vacation kat penang je bosan gak.Paling2 pun melepak kat Gurney dengan Queensbay sampai laut kat situ pun dah kenal muka aku!

4 comments:

  1. selamat bercuti encik zharif.. :) jom mancing kat laot dalam ...

    ReplyDelete
  2. gurney bosan ya rabbi. hahahha.

    ReplyDelete
  3. cuba bagi idea apa lagi yg boleh dibuat masa cuti pjg 2 bln ni..tido,makan,futsal!!
    atau post balik kg mcm dak z ni..

    ReplyDelete
  4. budak nama lutfi tu mesti comel giler and menjadi pujaan ramai hati wanita kan? samala tue~ haha

    ReplyDelete

hak berfikir dan bersuara anda akan dilindungi. Terima kasih :)