Sunday, May 10, 2009

DAH HABIS DAH


bersama sebahagian dengan rakan-rakan sekelas PL2D

1. Tepat jam 10.45 pagi tadi berakhir sudah semester kedua sebagai pelajar asasi undang-undang di UiTM Kedah. Kertas terakhir yakni Bel 260 sepatutnya tamat jam 12 tengahari tetapi saya membuat keputusan untuk menghabiskannya awal kerana mahu mengemas barang-barang pulang ke Perak sebentar lagi.

2. Meskipun hanya tidur selama 3 jam tetapi mata dan fikiran saya masih segar seperti malam semalam. Tidak ada rasa mengantuk ataupun lelah. Terima kasih kepada Meyra kerana telah menemani saya berbalas komen di myspace. Perbualan kami lebih berkisar kepada novel saya dan insyallah saya telah menjemput beliau untuk membuat endorsement kepada novel terbaru nanti insyallah.

3. Banyak perkara telah saya pelajari sepanjang semester ini. Lima bulan yang penuh dengan pengalaman baru dan juga pembaharuan telah mengambil alih corak kehidupan. Kalau semester lepas saya mengklasifikasikan semester tersebut sebagai 'SEMESTER MENGENAL DUNIA' maka semester ini saya berpendapat temanya adalah 'MENGENAL SAHABAT DAN CINTA.'

4.Saya belajar banyak mengenai persahabatan. Tentang sahabat yang sentiasa menyokong dan memberi bantuan dalam keadaan apa sekalipun. Tentang sahabat yang hanya menjadikan kita as granted dan kemudiannya menikam dari belakang. Tentang dahulunya yang memikirkan saya seorang yang itu ini kepada satu tanggapan yang lebih baik. Dan semester ini juga saya belajar lebih tentang toleransi dan menghormati sahabat sebilik.

5. Tentang cinta.Ya hopeless seperti biasa hehehe. Awalnya ada kemudian pergi. Datang yang baru. Tapi hanya singgah, tidak masuk ke dalam hati. Ada yang pergi kerana berbeza masa depn dan kerjaya; maaf tetapi inilah kenyataannya bahawa saya tidak boleh dipisahkan dengan dunia politik dan kepimpinan. Memisahkannya ibarat memisahkan saya dengan darah yang mengalir dalam badan ini kerana darah politik telah turun-temurun dari moyang hinggalah kepada saya dan kepada anak-anak dan cucu saya pada masa depan. Jadi saya tidak boleh mengubah kenyataan ini semata-mata kerana seorang perempuan. Awalnya memang terasa sedih tetapi apabila difikirkan semula ada hikmah kenapa ia terjadi. Kenapa Tuhan masih membiarkan saya terus mencari lagi separuh hati saya yang ada dalam jodoh yang bakal ditemukan oleh Tuhan kelak kepada saya. Juga tentang masa lalu yang datang kembali dalam keadaan baik ataupun buruk. Kedua-duanya saling memberi hikmah dan pengajaran yang sangat berguna kepada diri saya. Dan kini, hati saya akan di'tutup' untuk saya mengabdikan diri dalam dunia undang-undang dan juga politik.

6. Tentang jawatan. Tugas sebagai naib setiausaha telah membuka ruang kepada saya untuk terus melangkah lebih jauh. Kalau dahulu blog ini diwujudkan untuk menceritakan perihal kelab sahaja tetapi sekarang ia akan bertukar orientasi. Tiada lagi apa yang disebut jawatan atau tugas. Saya akan berehat dan menumpukan kepada kerja-kerja luar saya untuk berbakti kepada anggota masyarakat yang lebih besar. Apapun saya tetap bersyukur kerana jawatan tersebut telah banyak membantu membersihkan imej saya dan membuktikan bahawa saya telah menunaikan manifesto dan janji-janji saya. Tiada pujian yang diharapkan dan tiada kritikan yang membuatkan saya kecewa sebaliknya saya berasa seronok dan gembira dapat menjalankan tanggungjawab tersebut. Cuma masih banyak yang belum dibereskan dan perjalanannya masih jauh.

7. Satu post-mortem akan dilakukan dalam minggu pertama ini untuk menilai dan mengkaji semula 'dosa-dosa' yang telah saya lakukan sepanjang semester ini untuk mengelakkan saya mengulanginya pada semester hadapan. Saya mengakui banyak kesilapan yang saya lakukan dan ada sedikit penurunan dari segi kualiti dan akademik tetapi saya masih optimis ianya boleh diperbaiki lagi.

8. Saya teringat satu perumpamaan tentang sifat manusia apabila dimasukkan ke dalam air panas(yakni kehidupan); adakah ia menjadi seperti ubi(lembut/lemah), menjadi seperti lobak(kuat/agresif) atau menjadi seperti kopi(membentuk kehidupan itu sendiri dengan tenang dan sempurna).

9.Dan saya sendiri tidak tahu dalam kategori apakah saya tergolong.Biarlah manusia dan 'novel' hidup saya sendiri yang menentukan.

Dah habis dah satu bab...Tapi jalan ceritanya masih panjang!

3 comments:

  1. u are a good leader, a good student and a wonderful friend. c u next sem buddy.

    ReplyDelete
  2. If you are really interested in politics and plan to involve in it seriously, nasihat akak, cari calon isteri yang betul-betul sesuai.

    First, dia juga perlu bijak dan ambil tahu pasal politics, sebab isteri pakaian suami. Later on she will be the first one whom you will share everything good and bad dalam dunia politik.

    Second, she must have a good background, baik akhlaknya, educated dan pandai bergaul. Because she will be the most important person, whether untuk naikkan you or menyebabkan you jatuh.

    Third, she must be very understanding and supportive. Perjalanan politik memang akan tergendala, terbantut dan tersekat kalau tak dapat sokongan spouse.

    Good luck dalam pencarian Z! :-)

    ReplyDelete
  3. Manusia kena merancang, Insyallah tuhan yg menentukan

    ReplyDelete

hak berfikir dan bersuara anda akan dilindungi. Terima kasih :)