Thursday, April 30, 2009

Guna psikologi dong bukannya kekerasan!

1. Malam ini saya baru selesai bertemu dengan saudara penakiri yang juga merupakan seorang blogger di Malaysia. Beliau juga seorang yang kritis dalam memberikan pendapat tentang isu-isu semasa.

2. Sepanjang perjumpaan kami tersebut, beberapa kali perbualan kami terhenti kerana disinggahi oleh tetamu yang tidak diundang.


3.Mula-mula wanita buta yang menjual penanda buku.Kemudian wanita tua yang meminta derma untuk membelikan susu anak sambil menggendong budak kecil dan tidak lama kemudian seorang wanita menjual pelekat doa2 sebelum seorang lelaki datang dengan tagline 'derma ikhlas'


4. Saya terpana buat seketika memerhatikan hal ini. Bukan untuk menyalahkan pihak berkuasa kerana tidak menangkap dan memasukkan mereka ke rumah kebajikan tetapi saya khuatir jika golongan2 ini menjadi mangsa sindiket pihak-pihak tertentu.


5. Mengapa tidak golongan-golongan ini tidak diberi peluang untuk hidup normal?Maksud saya kenapa tidak ada NGO atau kerajaan melalui kementerian pembangunan wanita dan keluarga memandang serius isu ini?


6. Saya berpendapat golongan-golongan ini perlu mendapat perlindungan sewajarnya.Mereka seharusnya ditempatkan di satu kawasan penempatan dan seterusnya diberi ruang dan peluang untuk bekerja.


7. Contohnya seperti wanita buta tadi.Kenapa tidak dia dilindungi di bawah kebajikan OKU?Apakah kerajaan perlu menggubal satu undang-undang khusus untuk melindungi golongan ini supaya tidak menjadi mangsa pihak2 yang mengambil keuntungan sendiri?


8.Saya melihat mereka(tetamu2 yang singgah di meja kami berdua ini) mempunyai potensi dalam bidang perniagaan dan barangkali mereka mempunyai bakat-bakat lain yang boleh dimaksimakan untuk kebaikan mereka juga.


9. Ini juga sedikit sebanyak dapat membantu ekonomi negara dan mengurangkan golongan2 yang tidak produktif di negara ini. Sekurang-kurangnya pelaburan kerajaan untuk golongan sebegini akan membawa kebaikan untuk negara juga.


10.Daripada menangkap,menghalau dan bersikap keras dengan mereka lebih baik kita gunakan pendekatan yang lebih bermanfaat.


11.Makanya guna psikologi dong bukannya kekerasan lho!

5 comments:

  1. terima kasih.
    http://sampahseni.blogspot.com/2009/04/ss-no5-sindiket-namanya-pahit.html

    ReplyDelete
  2. Pokoknya siapa yang cerdik,panjang akal dia la yang berjaya ..berapa ramai yang dah tertipu oleh mereka nie!

    z n penakiri,
    Seronok lak baca kisah u al 2 ni.
    Nanti dating dgn blogger girl lak ke ?

    ReplyDelete
  3. kadang-kadang golongan mcm nie yang tak nak ditolong z. bkn kerajaan yang tak nak tolong. tapi tak boleh salahkn mereka seratus peratus pula, sebab golongan ini yang tak tahu macam mana nak minta tolong dari kerajaan.

    ReplyDelete
  4. salam saudara, saya juga selalu alami keadaan seperti itu.. jadi serba salah pula, nak bagi takut kita mengkayakan sindiket, tak bagi kesian pula.. hmm ntahlah..

    selamat maju jaya didalam peperiksaan semester ni.. doakan saya berjaya.. sama-sama kita berjuang..

    ReplyDelete
  5. sy pon slalu gak terfikir bila berdepan dgn situasi camni... golongan2 ni hidup susah sendiri dan harapkan bantuan public mungkin sbb diorang masih prcaya yg it is easier for them to get help from public rather than from d authorities... or maybe,sindiket2 tu msh gian guna cara lama yakni guna org2 tua, bdk2 kecik, oku sbgai input diorang...
    tapi, diorang berkeliaran minta simpati dgn public.. klu lah ada org yg betul ambil peduli, knapa bnda ni masih jadi..? maksud saya, mgkin masih kurang kerjasama sesama sendiri..
    apa2 pun..
    action speaks louder..
    nice post... xD

    ReplyDelete

hak berfikir dan bersuara anda akan dilindungi. Terima kasih :)