Saturday, April 4, 2009

TERASA KEGAWATAN EKONOMI

Memang betul.Ekonomi dunia yang semakin merudum ditambah lagi dengan kenaikan kadar pengangguran di Amerika sedikit sebanyak telah menganggu gugat kestabilan ekonomi aku.Eh apa ni fallacies teruk sangat ni xde kena mengena langsung. Padahal kegawatan ekonomi diri sendiri memang dah ade sejak last sem; tapi last sem banyak habis sebab enjoy ngan membe2 sampai hari exam tu siap boleh keluar apa sume. Biasala nak release tension. Jadi pada sem kedua telah dicuba untuk mengurangkan perbelanjaan terutama dalam pengangkutan apabila sem ini telah belajar menaiki bas mara linear. Pergi balik baru dua inggit lima ploh sen. Tapi kalau naek motor master free of cas. Kadang2 jek minyak tambah tu pun dalam dua ringgit jek. Pergi outing pun dah jarang sebab sekarang kat dalam bilik pun dah ada entertainment.Tv dah ade dan rekaan KLCC dari tin minuman pun dah sedikit sebanyak dapat menghilangkan stress ditambah lagi dengan kehadiran speaker Master memang layan kalau bukak lagu.
Dan setelah dikaji dengan teliti maka dapat disimpulkan bahawa aku banyak habis duit kat makanan.Itu tak dapat dinafikan.Meskipun bulan lepas baru dapat bekalan makanan daripada big bos tapi x cukup nak menampung selera aku yang semakin bertambah;bila kerja makin banyak maka aku akan makan dengan lebih banyak tetapi tidak akan bertambah berat badan sebab metabolisma aku sangat tinggi. Terasa macam nak buat SOS supaya ade helikopter yang jatuhkan bekalan makanan dari langit.
So bila dah terdesak2 nih mulalah aku mencari duit tabung dan menukar dengan Master. Bukan xde duit langsung dalam bank tu tapi nak kena simpan gak yang dalam bank tu dah bosan dah mesin tu asyik tengok muka aku jek. Kalau tak simpan dari sekarang camna nak buat preparation masuk meminang,beli rumah, beli kereta etc.Banyak benda kena beli untuk masa depan. Maka diformulakan beberapa garis panduan untuk menangani masalah ekonomi ini:
  • Terpaksa mengurangkan tahap memakan gula2.Pengkalan Iman telah menetapkan gula2 mentos semahal RM.150 so terpaksa tukar ke alternatif membeli gula2 biasa.
  • Beli barang2 makan dari dining sebab boleh pakai duit empat inggit tuh. Kalau kat pengkalan Iman tak dapat nak guna subsidi. Barang pun same je roti, mamee,air. Takde beza pun.
  • Cuba untuk mengurangkan makan di kedai sate semeling ataupun kedai Miza dan untuk makan tengahari sahaja menggunakan duit empat inggit.Sarapan hanya air teh dan roti sementara malam air milo,roti ataupun nestum. Kalau fikir2 lebih kurang jek khasiat dengan makan roti. Oh jangan dilupakan madu; supplement yang sangat penting.
  • Beli barang yang susah nak habis contohnya roti gardenia yang berat bersihnya 400g dan juga 20 uncang teh dengan harga 2 inggit.Jimat dan menyakinkan.
  • nasib baik aku tak hisap rokok.Kalau x lagi bangkrap la aku. Nak printing2,fotostat benda pun dah kurang sebab assignment suma dah siap..

Adakah strategi ini berkesan?Aku tunggu,lihat dan laksanakan....strategi ini sesuai untuk pelajar2 yang berumur 18 tahun ke atas yang sering mengalami masalah yang serupa macam aku.

4 comments:

  1. bahaye la z..
    last sem ija bnyk miss mkn..
    bkn nk jimat, tp tak suke makan..
    haha..plik kn? nak diet pon ad gak..
    mmg bnyk la dpt save tym tue..
    skali kne gastrik yg thp kronik.
    u know kn gastrik yg kronik ney camne..
    sampai lembik lah ija tym tue..
    pak cik ambulans pon da kenal muke ija neyh..huhu..
    lpas tue lg azab,
    mkn pedas sket sakit. bende2 berangin tak ley sentuh..even ad bbrpe syur yg ayah ija tk bg mkn..mmg tk ase nikmat hidup tym tue..
    tym ney, duit bnyk gle keluar sebab tpkse beli bende2 berkhasiat tuk badan.
    conclusion, klau nak berjimat pon, syg diri same tau..nanti sakit lg susah..
    (trase cam bg ceramah lak)
    (^_^)

    ReplyDelete
  2. haha~
    chu pon byk bazir.
    tp rsanya sem nie lg byk bazi.
    last sen dok blik je.
    haha.
    tp btol la ekonomi diri sgt gawat skrg.
    aiyak.
    chu chu bila nak insaf.
    mama chu pon smpai dah 3kali bank in duit.
    aiyak~
    bazir pnya anak.

    ReplyDelete
  3. ija- even mak z pun dah risau z banyak skip makan.Bukan apa bila dah sibuk sangat sampai makan pun banyak skip.(Rasa best sebab dah lama orang xkasi nasihat kat z.terharu...)

    chu- samala cam z.Kalau tepon ayah tu dah gelak2 dah kompom dia tahu z nak ape.Tapi tula segan gak koz kol untuk mintak duit jek.Adeyh~

    ReplyDelete
  4. Z,
    uruskan tanggungjawab anda,
    'bigboss' pasti akan urus tanggungjawabnya..
    jgn col coz bl dompet dah nipis jer tau !!

    ReplyDelete

hak berfikir dan bersuara anda akan dilindungi. Terima kasih :)