Saturday, October 31, 2009

SINGKAP TOPENGMU!





1.Dah tahap kritikal dah rindu untuk masuk ke dalam dewan sarjana dan dengar istilah-istilah undang2 yang dilemparkan oleh pensyarah. Pastinya yang datang daripada En.Haswira sangat dirindui dengan sikap beliau yang bersahaja dan slightly cynical. Mula dah terasa menyesal time lecture dulu hanya boleh ternganga tanpa menulis apa-apa.


2.Kalau tulis hal2 yang formal dan berilmiah memang membosankan tetapi tujuan aku tulis blog ni bukan untuk dapatkan seberapa banyak komen sebab yang penting komen tersebut satu kritikan yang membina dan pandangan yang boleh menambahkan lagi idea dalam blog ini.


3.Mood criminalise war masih belum habis lagi kabusnya kat kepala aku ni. Semalam aku sempat membeli buku 'merah' atau The Charter Of Kuala Lumpur War Crimes Commission and Tribunal yang kemudiannya dibayar balik oleh Datuk Dr.Yaacob Merican( sangat berterima kasih kepada datuk).Aku akan cerita lebih lanjut pasal charter ni dengan tribunal yang sedang berlangsung sekarang kerana dalam post kali ini aku terasa macam nak...'telanjangkan' seseorang atau dalam bahasa yang lebih mudah ''snipe all the way''. Dalam Charter tersebut disertakan sekali dengan Charter of United Nations 1945.


4.Artikel 1 Charter of United Nations menyatakan bahawa '' to maintain international peace and security and to that end: to take effective collective measures for the prevention and removal of threats to the peace and for of the peace and to bring about by peaceful means and in comformity with the principles of justice and international law,adjustment or settlement of international disputes or situatuibs which might lead to a breach of the peace.


5. Dalam artikel 23 chapter V iaitu berkenaan dengan Security Council menjelaskan bahawa fungsi security council( yang sangat terkenal dengan the permanent five powers) ialah ''to the maintenance of international peace and security and to other purposes of the Organization and also to equitable geographical distribution.


6.Geneva Convention IV pula menjelaskan tentang 'adab2 berperang' yang lebih fokus kepada keselamatan orang awam atau civilians. Perkara-perkara ditegah daripada dilakukan ke atas orang awam sewaktu dalam peperangan iaitu:


a)violence to life and person in particular murder of all kinds,mutilation, cruel treatment and torture


b)taking of hostages


c)humiliating and degrading treatment


d)passing of sentences and the carrying out of executions without previous judgement pronounced by regularlt constituted court


KESIMPULAN


1) Kesemua artikel dan undang-undang yang disenaraikan di atas ditandatangani oleh Amerika Syarikat dan ini bererti ia terikat dengan 'sempadan' perlembagaan tersebut. Namun peperangan di Iraq yang sangat jelas 'haram' dan melanggar undang-undang dilakukan oleh negara yang bernama Amerika Syarikat. Kononnya untuk menyebarkan demokrasi tetapi demokrasi tidak bererti nyawa seorang manusia tidak bernilai.


2)Cuma yang menjadi masalah sekarang adalah: kita telah mengetahui AS telah melampaui bidang kuasanya dan mencerobohi undang-undang.Persoalannya adalah: apakah tindakan ke atas Amerika kerana melanggar undang2 tersebut?
JUSTICE IS NOT ONLY TO BE DONE BUT SEEN TO BE DONE!

2 comments:

  1. the prob is currently US is the biggest country who yields great power. if only there is another country who yields a great power as well, there could be a chance that justice could seen to be done.

    ReplyDelete

hak berfikir dan bersuara anda akan dilindungi. Terima kasih :)