Saturday, June 6, 2009

ANTARA Z,SOEKARNO&6 JUN



1. Alhamdulilah segala puji bagiNya dengan rahmat dan izin-Nya dapat sekali lagi saya menyambut ulangtahun lahir yang ke-19. Tak sangka dah tua dah *isk*. Tiada sambutan besar-besaran cuma my parents datang dan sambut dengan acara tradisi:kek dan kad. Itu pun x lama dalam 3 jam macam tu je then ayah balik sebab esok dah nak prepare balik ke kl plak.

2.Bila dah 19 ni sambutan hari jad pun kenalah lain sikit.Kalau dulu time kecik2 siap ngan lilin, belon2 mesti ada dan yang paling penting gambar kek tu.Masa sambut birthday kat Sabah yang aku ingat gambar kek tu muka kartun ninja turtles tu.Bila tengok2 balik gambar nak tergelak pun ada.Tapi itulah masa beredar dengan sungguh cepat dan sekarang dah pun 19 tahun.

3.Aku pun baru dua-tiga tahun yang lepas dapat tahu yang hari jadi aku sama dengan hari jadi bekas Presiden Indonesia yang terkenal, Ir.Soekarno. Sebenarnya aku hanya mengagumi keberanian beliau(siapa pemimpin asia yang berani cakap kat Amerika 'Go to hell with your aid' selain dia) dan kepetahan beliau berucap. Memang dalam asia ni ada tiga orang yang aku klasifikasikan sebagai the most influential person in speech iaitu Presdien Soekarno,Tun Mahathir dan Anwar Ibrahim. Dengarlah pidato Seokarno dan anda akan dapat rasakan semangat dan ketegasan beliau dalam menyampaikan ucapan.

4. Ketika dua tiga hari yang lepas sebelum menyambut hari jadi yang ke 19 ni, bermacam-macam perkara bermain dalam fikiran dan persoalan yang paling utama adalah: apa yang dah aku sumbang selama hidup 19 tahun ni?Bila check2 balik rasanya tak ada. Kalau ada pun tak berapa banyak yang memberi kesan kepada agama,bangsa dan negara.Perjuangan masih jauh dan perjalanan masih berliku; banyak lagi yang perlu ditempuh dan amanah untuk tahun yang ke19 sebagai khalifah Tuhan di muka bumi ini harus dipergunakan sebaik yang mungkin.

5.Kalau harijadi yang ke 18 dahulu mencatatkan sejarah baru sebagai antara novelis yang termuda, harijadi yang ke 19 ni apa pula yek?

6. Di sini juga saya ingin mengambil kesempatan mengucapkan ribuan terima kasih kepada semua yang dah wish birthday serta doa-doa yang telah dikirim kepada saya.Tidak lupa kepada my family(especially my mum),doktor dan jururawat yang bersengkang mata untuk melihat wajah saya tepat jam 12.15 tengah malam pada 6 jun 1990 serta kepada tok2 berstatus alim yang telah menyambut kehadiran saya di atas muka bumi dengan cara syariat dan islam serta terima kasih kepada makcik saya yang telah memberi nama Mohammad Zharif Shafiq kepada saya.

7. Dan terima kasih kepada Tuhan kerana telah memberikan saya jawatan khalifah itu sama tarikhnya dengan seorang hambaNya yang terkenal, yang sehingga kini menjadi sanjungan dan hormat bangsa Indonesia iaitu Presiden Soekarno. Moga2 segala sifat2 baik beliau akan diwarisi oleh saya kelak insyallah.




8 comments:

  1. Guess masih belum terlambat ntuk mengucapkan Selamat Hari Lahir. Enjoy your teen while you stll have one.. Hehehee...

    P.S. The only speech that I remember of Pres. Soekarno is that "Berikan aku 10 orang pemuda, akan aku bangunkan negara Indonesia". Guess that is the cliche opening phrase used by debaters. Huhuhu

    Cheers

    ReplyDelete
  2. eih.. dah wish dah,, tp nk g... happy bday z.
    erm... leh a jadi pemimpin.. inshAllah..
    skang bday xde g ninja turtle ke?? boringnye.. ade kan je wlu umur dah mncecah beratus tahun..
    baru happening..hehe..
    alhamdulillah dah tue dah budak ni.. =D

    ReplyDelete
  3. SALAM SAUDARA,

    SELAMAT HARI LAHIR..kita hampir sama tarikh lahirnya..beza beberapa hari je.

    semoga lebih tajam minda mencanai pelbagai realiti semasa k

    ReplyDelete
  4. selamat hari lahir, moga dimurahkan rezeki, kalau free calllah, 0175879919

    ReplyDelete
  5. Salam sekamat hari lahir..
    panjang lagi perjalanan dan
    banyak lagi perjuangan yang harus anda lalui.
    Moga menjadi anak yang soleh dan mengingatkan kedua ibubapa.Berkat.

    ReplyDelete
  6. z, muka ada sama la ngan soekarno...ada harapan jadi pm la kot...insyaallah.....amin

    ReplyDelete

hak berfikir dan bersuara anda akan dilindungi. Terima kasih :)