Tuesday, June 9, 2009

KENAPA SAYA MELETAK JAWATAN

1. Alhamdulilah kira-kira jam 9.10 malam yang lepas secara rasmi saya telah menjadi mantan setiausaha agong untuk pre-law club UiTM Kedah. Sekali lagi saya ingin merakamkan jutaan terima kasih kepada semua yang telah menyokong dan mengundi saya ketika election semester lepas dan tanpa undi anda tidak mungkin saya menjawat jawatan tersebut.

2.Jawatan itu satu amanah yang akan dipertanggungjawabkan oleh Tuhan di akhirat kelak. Bahkan sebelum saya meletakkan jawatan berkali-kali saya melihat kembali manifesto saya sebelum bertanding semester lepas dan saya masih lagi tertanya2 samada saya berjaya melaksanakan misi tersebut.Hanya Allah sahaja yang tahu dan hanya pre-lawrians sahaja yang dapat menilai kerja-kerja saya.

3.Ada yang akan menilai saya gagal dan ada yang akan menilai saya berjaya tetapi jika saya diminta untuk evaluate kerja saya sendiri maka jawapannya adalah: saya berasa sangat puas dapat bekerja dengan semua pre-lawrians dan ternyata anda(pre-lawrians uitm kedah) yang telah menjadi first source of motivation untuk saya bekerja dan melaksanakan projek2 yang saya perlu handle pada semester lepas.

4.Boleh saja saya batalkan projek2 tersebut dengan pelbagai 'alasan-alasan' yang munasabah tetapi itu bukan cara saya bekerja. Sebagai seorang anak tentera saya diajar untuk menyediakan Plan B sekiranya Plan A tidak berhasil. Sebab itu saya tidak suka sebarang excuses(melainkan kalau dah memang terdesak) sebab mesti ada jalan penyelesaian.Mesti ada.

5. Saya tidak mahu menceritakan satu demi satu pengalaman pahit atau manis sepanjang menjawat jawatan tersebut kerana apa yang saya dapat secara keseluruhan adalah:kepuasan. Saya tidak mungkin dapat memuaskan hati semua pre-lawrians dan ada beberapa perkara yang saya anggap saya gagal dalam menjalankan tugas sebagai setiausaha tetapi sebagai manusia itulah hakikat ciptaan Tuhan bahawa kita tidak sempurna.

6. Jutaan terima kasih saya ucapkan kepada mantan koordinator dan koordinator baru pre-law serta bekas mentor2 part3 sesi disember-april 2009, kepada member2 yang telah banyak menyokong dan semua yang telah menyokong kerja2 saya selama ini.terima kasih.

7.Tetapi inilah bukanlah bererti saya telah berhenti daripada menyumbang.Tidak. Saya lakukan ini demi kepentingan orang banyak. Saya yakin dan percaya menjadi pemimpin bukanlah hanya kita saja yang menjadi pemimpin tetapi keberhasilan seorang pemimpin adalah bila dia dapat melahirkan lebih ramai pemimpin. Justeru saya yakin akan ada setiausaha yang lebih berwibawa dan mampu melaksanakan kerja-kerja dengan lebih baik dan bagus.

8. Ini merupakan satu proses pendidikan untuk menjadikan saya termasuk ke dalam daftar orang2 yang menganggap kerja itu sebagai satu panggilan hati dan sanggup melepaskan jawatan demi kepentingan ramai seperti yang dilakukan oleh Presiden Sukarno dan Abuya Hamka.

9. Saya akan bertanggungjawab sebagai founder dan pemangku presiden untuk Perdana Global Peace Youth Organisation yang merupakan sayap baru kepada Perdana Global Peace Organisation. Serentak dengan itu juga saya mengumumkan sebuah jabatan baru dalam pre-law club iaitu global peace department selepas debat dan greenday mempunyai jabatan masing-masing.

10. Saya hanya mahu membawa pre-law club ke satu tahap yang lebih tinggi, lebih berani dan berasa bangga dengan identiti sebagai pengamal profesion undang-undang.Dan PGPYO akan menggabungkan universiti2 lain di Malaysia untuk bernaung di bawah satu tujuan iaitu mengharamkan peperangan di peringkat global dengan satu nama iaitu Perdana Global Peace Youth atau PGPYO.

11. Alhamdulilah setakat ini respons yang diberikan sangat baik cuma saya memerlukan beberapa orang untuk menjadi committee yang akan menggerakkan Global Peace Department yang akan menguruskan sebarang event2 dalam UiTM Kedah. Mereka(the committee) juga akan menjadi sebahagian AJK untuk PGPYO dan akan wajib untuk menghadiri forum yang akan berlangsung di Kuala Lumpur dalam bulan Ogos nanti.

12.Setakat ini saya baru mendapat pengesahan UiTM Shah Alam(thanx fyza) untuk bergabung dalam PGPYO ini dan saya berharap lebih ramai yang akan bergabung dalam organisasi ini untuk sama-sama menunjukkan solidariti kita menentang sebarang bentuk peperangan dan membawa mereka yang bersalah ke tribunal dan dibicara atas jenayah perang.

13. Saya akan memulakan tugas baru ini bermula esok dan insyallah minggu depan ketika mesyuarat kedua sudah ada event yang saya boleh announce untuk dijadikan aktiviti pre-law club berkaitan dengan Global Peace Department.

14. Kepada setiausaha baru jangan risau semua kerja dah siap dan hanya perlu untuk digerakkan sahaja. Saya meninggalkan jawatan ini ketika ia dalam keadaan baik dan sempurna sementara kepada hicom yang lama kalian akan terus mendapat sokongan 100% daripada saya.Tidak ada sebab saya perlu memprotes dan memboikot kerana itulah tanda keikhlasan dan kebesaran jiwa saya. Tidak mungkin saya akan menyebabkan kelab ini berpecah kepada berpuak-puak kerana pada saya apa yang penting bukanlah populariti atau nama saya untuk diingati, tetapi adalah pre-lawrians yang perlu menjadi prioriti utama semua.

15. As a part of Mahathirism I would like to quote his style that 'berhenti ketika sudah berada di atas dan sedang dalam keadaan baik dan popular. Jangan berhenti ketika orang sudah membenci dan dalam keadaan huru-hara'.

16. I guess I have done this and everything is fine for the new secretary as all the proposal and letters are there and just get it from me after you win the post =)

17. Once again a special honour of thanks to all pre-lawrians from the bottom of my heart and still it is not the end of everything. I'm still looking for the cooperation from pre-lawrians but in a new field, a more bigger and challenging task but we must keep our faith and believe that we can make it:Perdana Global Peace Youth!

* Nak mintak rakaman time resignation tadi.It just an honourable moment for me for the rest of my life. Thanks once again!

5 comments:

  1. assalamualikum,

    saya ingin mendapatkan pandangan saudara tentang Sisters in Islam (SIS) yang menjadi kontrovesi dalam media arus perdana sekarang.
    saya berharap saudara dapat memberikan pendapat berkaitan:-

    1. Pendirian saudara terhadap "perjuanga" SIS.

    2. Berkaitan statu quo SIS & PAS


    Sekian

    ReplyDelete
  2. alhamdulillah .... tutup 1 pintu, pintu yg lain masih banyak yg terbuka....selamat menempuh jalan yang baru dalam kehidupan

    ReplyDelete
  3. hey Z! No problem bestie!! :)all the best and hopefully everything runs well kat PGPYO :)

    ReplyDelete
  4. salam..
    slm perkenalan dri sy, halwa...
    act, i'm law student in uni darul iman malaysia..
    i'm interested wif PGPYO...
    sy berpendapat setiap student perlu take part dlm NGO mcm nih..
    jd, klu awk xkeberatan bleh x ceritakn flow utk persatuan undang2 kt UDM nih jd member..

    ReplyDelete

hak berfikir dan bersuara anda akan dilindungi. Terima kasih :)