Friday, July 4, 2014

HOMELESS: MANUSIA, BUKAN SAMPAH


Pertama sekali saya ingin mengucapkan jutaan tahniah ke atas pendirian Kolektif  Dapur Jalanan Kuala Lumpur melalui satu kenyataan media semalam bahawa mereka akan tetap meneruskan aktiviti berkongsi makanan dengan golongan miskin kota dan warga tak berumah di samping menjemput Menteri Wilayah dan Kesejahteraan Bandar, Ku Nan untuk melihat keadaan sebenar golongan miskin kota dan warga tak berumah. Saya mengucapkan terima kasih atas kesudian Ku Nan untuk mendengar dan bersedia membuat sebarang pindaan melalui satu kenyataan di akaun Facebook hari ini.

Masalah kemiskinan dan warga tak berumah di ibu kota adalah refleksi ketidakupayaan masyarakat khususnya kerajaan dalam membasmi kemiskinan sedangkan pada masa yang sama sibuk mengejar kemajuan dan melaungkan slogan ‘rakyat diutamakan’. Bukan itu sahaja, kelemahan institusi zakat dalam urusan pengagihan harta zakat telah menyebabkan golongan sebegini terus menerus dihimpit kemiskinan dengan ketakutan tidak akan mendapat sesuap makanan di esok hari.

Justeru saya berpendapat inisiatif dan usaha murni anggota masyarakat khusunya yang melibatkan ramai orang muda melalui Kolektif Dapur Jalanan Kuala Lumpur perlu diberi sokongan, bukannya melarang mereka daripada melaksanankan niat murni ini. Cadangan untuk mengenakan tindakan undang-undang ke atas mereka yang membantu warga miskin dan tak berumah ini adalah satu cadangan yang regresif dan tidak masuk akal.

Kumpulan yang membantu ini tidak punya kekuatan media untuk memaparkan usaha-usaha yang mereka lakukan, jauh sekali berkebolehan untuk memiliki bajet yang besar untuk menganjurkan ‘majlis-majlis makan’ dalam membantu golongan miskin dan tak berumah ini. Bahkan mereka melaksanakan inisiatif ini sedikitpun tidak meminta bantuan kerajaan sebaliknya hasil solidariti masyarakat dan individu yang prihatin untuk membantu golongan ini.

Alasan bahawa golongan tak berumah ini malas dan akan terlalu selesa jika diberikan tempat perlindungan juga tidak relevan kerana kebajikan mereka sebagai rakyat Malaysia perlu diambilkira. Apa bezanya mereka dengan golongan-golongan yang memerlukan bantuan dan perlindungan seperti anak yatim dan warga emas?

Kita tidak boleh menyisihkan golongan ini atau mengenakan semacam ‘embargo’ ke atas mereka; pernahkah terfikir di mana mereka akan mendapat makanan jika tidak ada kumpulan atau individu seperti Kolektif Dapur Jalanan Kuala Lumpur? Apakah Kuala Lumpur akan menjadi lebih bersih dan cantik jika golongan ini dibiarkan mencari makanan di tong-tong sampah atau menahan kelaparan di tepi-tepi jalan?

 Usaha untuk membersihkan imej Kuala Lumpur dan persekitarannya tidak akan selesai dengan cara begini kerana ada banyak faktor-faktor lain seperti mentaliti segelintir rakyat Malaysia yang tidak menjaga kebersihan, kebanjiran warga asing dan sebagainya turut menyumbang kepada masalah kebersihan di Kuala Lumpur.

Jika mahu menyelesaikan isu warga miskin dan tak berumah ini, program-program konstruktif perlu dilaksanakan seperti menyediakan tempat perlindungan kepada mereka atau membantu Kolektif Dapur Jalanan untuk berkongsi makanan dan sumbangan secara sistematik, teratur dan lebih efisyen.


Warga miskin dan tak berumah juga adalah manusia, sama seperti mereka. Mereka bukan sampah yang boleh diselesaikan dengan cara menyisihkan; mereka bukan barah yang boleh dihapuskan dengan cara membuang mereka dari masyarakat. Mereka sama seperti kita yakni sebagai seorang manusia yang hidup di bumi Malaysia!

No comments:

Post a Comment

hak berfikir dan bersuara anda akan dilindungi. Terima kasih :)