Friday, July 25, 2014

AKTA HARMONI NASIONAL: KEMENANGAN UNTUK RAKYAT

Mesyuarat Majlis Konsultasi Perpaduan Negara(MKPN) telah berlangsung pada 23 Julai 2014 dan kenyataan media berkenaan mesyuarat tersebut boleh dibaca di sini 

Dalam mesyuarat tersebut Peguam Negara, Tan Sri Abdul Gani Patail turut hadir dalam diskusi berkenaan cadangan Rang Undang-Undang Harmoni Nasional (RUUHN) yang dicadangkan oleh MKPN .Antara input yang diberikan dalam mesyuarat tersebut ialah keterbukaan Peguam Negara menerima cadangan RUUHN daripada MKPN dan mencadangkan agar RUUHN itu diserahkan kepada kabinet sebelum kabinet memutuskan sama ada cadangan RUUHN perlu diperhalusi oleh Pejabat Peguam Negara untuk dijadikan deraf undang-undang dan menurut Peguam Negara lagi, pihaknya bersedia untuk bekerjasama dengan MKPN  selepas penyediaan deraf RUUHN daripada Pejabat Peguam Negara.

Selaku ahli Jawatankuasa Undang-Undang dan Dasar MKPN, saya ingin mengucapkan terima kasih di atas kepedulian rakyat Malaysia akan kewujudan RUUHN. Kepedulian itu, meski diselangi dengan pujian yang menepuk dan tudingan kritik yang keras, tetaplah saya terima dengan hati yang terbuka kerana sudah menjadi lumrah manusia bahawa tidak mungkin semua orang akan melihat sebuah gelas itu isinya setengah penuh.  Penghargaan tidak terhingga saya berikan kepada mereka yang memberi cadangan dan penambahbaikan ke atas cadangan RUUHN tersebut dan kritikan-kritikan substantif yang diterima, telah dijawab dengan semampu yang mungkin. Mudah-mudahan jawapan yang diberikan dapat memberi pencerahan yang dipinta.

Bagi kritikan-kritikan yang bersifat peribadi, saya juga ingin mengucapkan terima kasih kerana dari situ fahamlah saya bahawa diri ini masih banyak kekurangan dan khilaf; setidak-tidaknya ia ditujukan kepada saya seorang atau ahli jawatankuasa undang-undang MKPN yang lain, tidak kepada keluarga saya mahupun kawan-kawan saya ( mujur tak punya peneman hidup lagi kalau tidak dengan dia sekali mungkin akan terkena tempias).

Tidaklah juga saya berniat untuk membalas kritikan-kritikan peribadi itu kerana menurut saya itu hanya mengeruhkan lagi keadaan dan biar sahaja Allah yang mengetahui keaiban dan kekurangan hamba-hambaNya.

Sejak hari pertama lagi, telah kami simpulkan bahawa cadangan RUUHN ini tidak lebih dari sekadar cadangan yang akan melalui proses-proses penggubalan seterusnya; cuma apa yang kami usahakan ini adalah menukar pendekatan bagaimana undang-undang tersebut harus digubal. Justeru jawatankuasa Undang-Undang dan Dasar MKPN yang dipengerusikan oleh Dr. Mujahid Yusof Rawa bersetuju untuk mengambil pendekatan konsultasi terbuka bersama rakyat atau apa yang dinamakan ‘bottom-top approach’.
Maka terdapatlah ketakutan bahawa cadangan RUUHN ini tertakluk kepada Akta Rahsia Rasmi 1972. Telah pun saya selidiki bahawa cadangan RUUHN itu tidaklah termasuk dalam dokumen-dokumen yang layak diklasifikasikan sebagai Sulit, terhad dan tidak boleh dibincangkan kepada umum. Terdapat dua alasan mengapa ia tidak dikawal oleh akta tersebut:

Pertama: ia sekadar cadangan sebuah undang-undang yang perlu diambilkira oleh kerajaan dalam memansuhkan Akta Hasutan 1948

Kedua: Sifat semulajadi undang-undang itu sendiri bilamana ia diluluskan di Parlimen kelak, akan diwartakan dan disiarkan di laman web Parlimen/ Pejabat Peguam Negara dan dicetak serta dijual di kedai-kedai buku. Justeru, tidaklah masuk akal jika undang-undang itu tertakluk di bawah Akta Rahsia Rasmi 1972.

Nah sekarang, mengapa saya katakan ianya satu kemenangan untuk rakyat?

Pertama, buat pertama kalinya satu cadangan undang-undang yang melalui proses konsultasi dan perbincangan terbuka dijalankan di negara ini. Pendekatan ini bukanlah sesuatu yang baru kerana ia telah dicadangkan oleh PEMANDU dan telah diamalkan di negara-negara seperti Denmark dan sebagainya.Cumanya tidak diamalkan lagi di sini. Justeru, cadangan RUUHN telah menjadi perintis kepada proses konsultasi terbuka melibatkan rakyat secara umum.

Telah menjadi satu kebiasaan di Malaysia apabila undang-undang digubal lantas didebatkan terus ke Parlimen tanpa diberi peluang kepada rakyat untuk mengetahui isi kandungan undang-undang sedangkan rakyat itu kesemuanya tertakluk kepada undang-undang yang digubal. Akhirnya, rakyat hanya mengetahui satu undang-undang telah diluluskan dan sering terjadi isi kandungan undang-undang itu tidaklah mendukung kehendak rakyat lantas membebani rakyat dengan kekecewaan yang menyebabkan mereka renggang dengan undang-undang . Apabila ini berlaku, rakyat tidak memahami undang-undang dan akhirnya tidak lagi peduli dengan kewujudan undang-undang itu sendiri.

Kedua, apabila ia melalui proses konsultasi bersama rakyat, maka dapatlah dirasakan pemilikan (sense of ownership) ke atas undang-undang tersebut dan rakyat pastinya rasa dihargai kerana idea dan persoalan-persoalan mereka dapat dilontarkan tanpa rasa takut, gentar atau ‘disunting’ oleh pihak-pihak tertentu.
Seringkali apabila bertembung dengan kritikan-kritikan terhadap cadangan RUUHN itu, saya mendapati isinya sekadar atas permukaan dan bersifat selektif. Hal ini adalah sesuatu yang merugikan kerana undang-undang yang dicadangkan itu perlulah dibaca dengan teliti, difahami dengan komprehensif sebelum kritikan-kritikan dilontarkan. Sayang sekali, tidak banyak masa yang dihabiskan untuk melakukan hal-hal sedemikian maka jadilah ia sesuatu yang dinamakan misconception yang mengelirukan rakyat.

Secara keseluruhannya, terdapat 13 bentuk kritikan baik berkenaan proses dan substantif cadangan RUUHN dan kesemuanya telah dijawab oleh Jawatankuasa Undang-Undang dan Dasar MKPN dalam kenyataan media mahupun artikel-artikel dan rencana yang disiarkan di media perdana mahupun online media. Nah apabila jawapan-jawapan tersebut telah dinyatakan, tidak ada ‘serangan balas’ yang diberikan ke atas jawapan-jawapan tersebut; sebaliknya mereka yang melontarkan kritikan itu mengulang kritikan yang sama dan mulailah diselitkan dengan kritikan provokatif berbaur peribadi.

Ketiga, cadangan RUUHN ini datangnya daripada satu sumber: rakyat. Maka tidaklah keterlaluan saya katakan cadangan ini adalah ‘cadangan rakyat’ kerana ia tidak dilakukan secara semborono atau syok sendiri oleh MKPN. Cadangan dan penambahbaikan yang diberikan oleh rakyat diterima malah dijadikan panduan dalam memperbaiki cadangan RUUHN tersebut sebelum diserahkan kepada kerajaan kelak.
Sama ada ia baik atau tidak, saya serahkan kepada rakyat untuk menilai.  Rakyat bukannya buta dan tuli; mereka tahu dan mampu untuk membuat penilaian sendiri. Setidaknya apabila tiba masa deraf RUUHN dibentangkan di Parlimen, rakyat boleh menilai versi RUUHN tersebut dengan versi yang dicadangkan oleh rakyat dan MKPN khususnya.

Apa yang pasti, telah kami dukung niat yang satu yakni menjadikan cadangan RUUHN ini merefleksikan prinsip ‘’of the people, by the people and for the people’’.




     *Mesyuarat Jawatankuasa Undang-Undang dan Dasar MKPN pada 22 Julai 2014. Dijalankan sehari sebelum mesyuarat penuh MKPN. Inilah pasukan yang sama-sama berjuang untuk kemenangan rakyat.

No comments:

Post a Comment

hak berfikir dan bersuara anda akan dilindungi. Terima kasih :)