Sunday, July 13, 2014

Kebebasan Berintelektual Dan Tangan-Tangan Ghaib

To say the things he truly feels
And not the words of one who kneels
The record shows I took the blows
And did it my way

Semua ada di depan mata. Jaminan masa depan, pendapatan tetap, tawaran pengajian dalam bidang yang diminati sejak semester pertama dan tawaran pengajian ke luar negara serta diberi kerja tetap selepas habis belajar.

Apa lagi yang tak cukup, Zharif? Semua sudah ada di depan mata.

Dalam hidup ini, tak semua benda boleh dijual beli atau ditukar ganti. Kalau ada menyangka semuanya punya harga bererti dia tidak pernah berdiri untuk dirinya sendiri.

Bagi saya, prinsip hidup adalah satu benda yang tak boleh dijual beli dengan apapun dan itu termasuklah semua hal-hal yang saya nyatakan di perenggan awal tadi.

Izinkan saya menjelaskan lebih lanjut di sini.

Sejak cadangan bahawa Rang Undang-Undang Akta Harmoni Nasional perlu melalui proses konsultasi yang terbuka dan melibatkan semua pihak, telah timbul niat untuk melibatkan generasi muda kerana saya percaya mereka adalah pemegang taruh (stakeholder) yang penting di negara ini. Bayangkan sebuah undang-undang yang akan memberi kesan dalam kehidupan mereka kelak tetapi golongan ini tidak didengari pandangan dan fikiran mereka. Setidak-tidaknya mereka diberi ruang untuk bersuara dan menyampaikan fikiran dengan cara yang penuh hikmah dan intelektual.

Maka bercadanglah saya untuk memberi penghormatan kepada alma mater saya untuk menjadi tuan rumah dalam mengadakan konsultasi bersama belia khususnya mahasiswa mahasiswi universiti.

Terdapat perubahan dari segi masa dan tarikh sebelum kembali ke tarikh asal. Beza tarikh asal dan tarikh yang bertukar itu cuma dua hari.

Dan perubahan itu membawa kepada berita bahawa konsultasi tersebut dibatalkan.

Apabila saya bercadang untuk buat semula ke tarikh asal dengan harapan ia dapat dijalankan semula, ia tidak dapat juga dilaksanakan.

Jadi, tarikh bukan menjadi masalah.

Walaupun bukanlah rasmi, tetapi menerusi satu panggilan, saya diberitahu konsultasi tersebut boleh dijalankan tetapi dengan dua syarat: Tukar tajuk dan tukar salah seorang panelis ( panelisnya adalah saya dan Dato Saifuddin Abdullah). Menurut panggilan itu juga, hal ini melebihi jangkauan pihak fakulti. Bererti ianya datang daripada ‘orang-orang yang lebih tinggi daripada itu’.

Kalau kedua-duanya ditukar, maka apa lagi erti konsultasi tersebut?

Satu konsultasi terbuka dalam proses menggubal undang-undang tidak dapat dilakukan di sebuah universiti hanya kerana kedua-dua alasan tersebut adalah sesuatu yang bukanlah di luar jangkaan saya tetapi cukup menimbulkan kekecewaan dalam diri saya.

Akhirnya konsultasi tersebut dijalankan di pejabat kerja kami tanpa sebarang kekacauan bahkan aroma intelektualiti itu memuaskan hati semua yang hadir. Tidak kurang juga yang kagum dan seakan tidak percaya bahawa penggubalan undang-undang di Malaysia sudah memasuki fasa baru yakni melibatkan semua pihak termasuklah generasi muda.

Justeru apa kaitannya cerita ini dengan prinsip saya?

Saya percaya pada kebebasan berfikir dan menyampaikan pendapat dalam cara yang penuh hikmah dan berintelektual tanpa rasa takut dan memihak kepada sesiapa (without fear and favour). Saya percaya setiap orang berhak menyampaikan ideanya walaupun bertentangan dengan pendapat kita sendiri.

Prinsip itu, adalah satu-satunya yang tidak boleh ditukar ganti dengan apa pun. Tidak walaupun saya ditawarkan dengan sesuatu yang lebih daripada apa yang sedang ditawarkan ketika ini.

Apa lagi yang saya ada jika prinsip itu tidak ada?

Dan apa lagi yang menakutkan jika prinsip tersebut tidak dapat saya dirikan dalam kehidupan saya kelak di tempat yang menjadi suapan ilmu saya sebelum ini?

Dah kalau diskusi ilmiah dan intelektual pun bersyarat yang bukan-bukan, apa lagi yang tinggal untuk sesebuah institusi pengajian tinggi itu.

Mungkin ada ayng sinis, mungkin juga ada yang kata saya naif dalam membuat keputusan; menolak jaminan masa depan yang selesa, selamat.

Tak mengapalah yang itu. Setidak-tidaknya saya tahu saya tidak hilang prinsip saya. Apabila saya tidak hilang prinsip, saya tidak hilang diri saya. Apa gunanya jaminan itu ini, selesa, selamat tetapi jiwa saya memberontak, senantiasa menyalahkan diri sendiri kerana membuat keputusan tanpa menghiraukan prinsip?
Atas sebab itu, saya menolak tawaran tersebut dan akan meneruskan kerjaya saya sekarang ini. 

Setidak-tidaknya saya boleh berdiri di atas prinsip saya dalam kerjaya sekarang ini dan sudahlah saya tetapkan hati bahawa rezeki saya itu ada dalam genggaman Tuhan Yang Maha Merancang. Apa yang perlu dirisaukan jika Tuhan adalah jaminan dalam hidup?

Walaupun kami ‘dilarang’ daripada mengadakan konsultasi tersebut, tidaklah kami berniat untuk menolak jika sebarang bantuan diperlukan daripada universiti itu sendiri. Bahkan beberapa program yang akan datang melibatkan fakulti pengajian saya telah pun kami tolong tanpa mengharap ‘dibenarkan masuk semula’ ke tempat tersebut.

Bukan niat saya untuk memburukkan tempat saya mengemis dan mencari ilmu sebelum ini tetapi saya yakin bahawa sesuatu kebenaran tidak boleh ditimbus begitu sahaja. Apa yang benar untuk saya mungkin tidak untuk orang lain. Tetapi saya tetap percaya dengan apa yang saya tulis di sini dan tidaklah saya berubah pendirian untuk menambah kurang atau membuangnya daripada blog ini.

Saya mendoakan agar satu hari nanti kebebebasan berintelektual akan diterima dan menjadi budaya dalam institusi pengajian negara tanpa perlu dibantutkan dengan syarat-syarat ghaib berasal daripada peraturan-peraturan ghaib yang dibuat oleh tangan-tangan yang ghaib.

Dan Tuhan lebih Mengetahui.



No comments:

Post a Comment

hak berfikir dan bersuara anda akan dilindungi. Terima kasih :)