Monday, June 30, 2014

MENJAWAB 'KETAKUTAN' TUN MAHATHIR


Rasa bersalah tak boleh dihilangkan sampailah ke saat jari ini menulis ketika ini. Rasa bersalah sebab individu yang bakal saya jawab kenyataannya ini adalah seseorang yang sangat saya kagumi dan beliaulah faktor mengapa saya meminati politik Malaysia sejak berumur 13 tahun. Kekaguman itu telah membawa saya untuk bekerja sebagai salah seorang volunteer dan amicus curiae di Perdana Global Peace Foundation dan Kuala Lumpur War Crime Tribunal.

Tetapi, pada hari ini saya memohon maaf kerana terpaksa menjawab kenyataan ayahanda Tun yang disiarkan di blog beliau sendiri di sini Ini kerana saya berpendapat kenyataan Tun adalah tidak benar dan didirikan atas dasar bayangan ketakutan yang tidak menjadi realiti. 

Justeru saya terpanggil menulis artikel ini yang juga mungkin akan disiarkan oleh media sosial yang lain kelak. Walau apa pun, respons ini bukanlah untuk mengaibkan Tun sebaliknya memberikan penjelasan (clarification) tentang kenyataan Tun.


1. Kenyataan bahawa apabila Akta Hasutan digugurkan maka rakyat Malaysia akan bebas menghasut adalah tidak benar. Ini kerana Akta Harmoni yang dirujuk oleh Tun Mahathir iaitu Rang Undang-undang Jenayah Pembencian Kaum dan Agama menghukum kesalahan menghasut atau mencetuskan provokasi berasaskan kaum dan agama. Bahkan undang-undang tersebut memperuntukkan kesalahan melakukan keganasan fizikal berasaskan kaum dan agama sepertimana yang termaktub dalam klausa 4 sehingga 6 Rang Undang-Undang tersebut.


2. Di samping itu, kenyataan bahawa akan wujudnya hasutan supaya institusi raja dihapuskan dan tidak ada lagi undang-undang yang melarang sebarang cemuhan terhadap raja dan institusi raja juga adalah tidak benar. Klausa 3 Rang Undang-Undang Jenayah Pembencian Kaum dan Agama memperuntukkan kesalahan mencetuskan provokasi untuk menimbulkan kebencian dan penghinaan terhadap Raja-Raja dengan hukuman penjara tidak melebihi 7 tahun dan denda sebanyak lima ribu ringgit.



3. Justeru, ‘ketakutan’ yang dibayangkan oleh Tun Mahathir adalah tidak benar sama sekali.Saya memohon agar Tun Mahathir meluangkan sedikit masa untuk meneliti dan membaca Rang Undang-Undang tersebut sebelum membuat kritikan seterusnya dan pihak NUCC sentiasa terbuka untuk berdiskusi dan berbincang dengan rakyat Malaysia untuk memperbaiki Rang Undang-Undang tersebut.

1 comment:

  1. Btl sperti ap yg prg komen..xpyah nk tulis menderhaka sgt la..xpyah nk bt ayt beria2 yg boleh mnimbulkan kntroversi..tun brpengalaman memerintah mlaysia 22 tahun..siapa kmu yg msih mentah utk brkata2 begitu..xslah klau nk beri pndpat tp klau btl xnk mnderhaka pegi jmpa tun sndiri brbncang ttg prkara ni..bkn nya dgn cra cuba mndpatkn pblisiti murhan sprti ini. Apa u pnya moyif upload gmbar brsma tun yg knonnya meminati bliau..mengangumi beliau sdangkn u xubah sperti msuh dlm slimut. Cara u mmg xbtl.klau rsa pndpat u btl cba cri ruang utk brbincng sndiri dgn tun sbb ini mlibatkn keamanan negara. Jgn jdi mnusia munafik o hipokrit yg seolah2 mnyokong walhal u sgt memusuhi dia. Klau ap yg tun tkot kn itu stu knyataan..so u nk brtnggungjwab ke dgn kenyataan u hri ni klau msyarakat o pntdbir slah mmbuat kputusan krna ap yg u ktakan ni. Ingat tun mahathir bkn org yg brpikiran smpit..yg takot utk mmbngkang ssuatu krn ingin mndpat publisiti murahan sprti ini. Kebiasaannya dia brckap dri pndngan jauhnya sbgai seorg pmimpin bkn sbgaibseorg rkyat biasa yg skdar hnya mnjdi sdkit ttapi drsakan ilmu sudah penuh ddada. Sy rsa tndkan u utk sruh dia mluangmn msa mngkaji prkra ini adlah prkra yg sgt rubbish sbb bg sy tun bknnya jenis org yg gemar mengeluarkan kenyataan tnpa usul periksa smata mata utk mndpatkn publisiti murahan sperti ini.maaf la klau trksar bhasa.sekian

    ReplyDelete

hak berfikir dan bersuara anda akan dilindungi. Terima kasih :)