Monday, June 9, 2014

PENGHUJUNG CERITA

Entri kali ini saya cuba ringkaskan sebaik mungkin sebab terlalu banyak hal yang berlaku sejak tamat LLB. Salah satunya ialah aku telah secara rasmi menjadi alumni UiTM tetapi hubungan dengan UiTM tidak akan habis ( akan diceritakan kemudian). Jadi sekarang ini ada beberapa perkara yang perlu dinukilkan di sini.

1. Aku tidak buat chambering dan tidak ada niat untuk buat sebab itu satu-satunya perkara yang aku pasti aku tak nak buat dalam hidup ini. Banyak sebab tapi cukup kalau aku katakan di sini aku tidak akan buat sesuatu yang aku tak berapa suka dan tidak sepenuh hati untuk buat. Walaupun aku tak tahu apa yang aku minat dan mahu buat sekurang-kurangnya aku tahu apa aku nak buat. Ini membawa aku ke perkara kedua.

2. Setelah hidup sebagai seorang hipster di rumah selama dua bulan ( makan tidur ulang), aku memutuskan untuk kembali semula ke ibu kota dan bertemu dengan mentor politik yang sangat dikagumi pemikirannya. Siapa lagi kalau bukan Dato Saifuddin. Awalnya datang untuk bertanya khabar sahaja dan tanya kalau ada apa-apa yang boleh dibantu. Sekarang, dah dua bulan aku bekerja bersama beliau dalam urusan Majlis Konsultasi Perpaduan Nasional (MKPN) dan terlibat secara langsung dalam proses menderaf dan menggubal undang-undang baru di Malaysia iaitu Akta Harmoni Nasional.  Tetapi, waktu hari lahir (iaitu tiga hari lepas) akan membawa kepada satu lagi perubahan dan ada kaitannya dengan pendahuluan bab ini.

3. 6 Jun 2014. Aku mendapat tawaran melanjutkan pelajaran ke peringkat LLM dalam bidang Constitutional Law. Constitutional Law! Satu-satunya subjek yang aku paling suka dalam sekolah undang-undang selain jurisprudence dan benda tu terhidang di depan mata. Bukan setakat terhidang, tapi hidangan tu ditawarkan di luar negara. Jadi, ya. LLM in Constitutional law di luar negara. Bermula selewat-lewatnya bulan September ini. Tempat? Kena pilih sendiri tetapi tak tahu lagi pilih kat mana. Ini membawa aku ke perkara nombor empat.

4. Aku telah merancang untuk kembali semula ke UiTM Moot Club dan menjadi konon-kononnya 'manager' di kelab tersebut selama 3 tahun. Tetapi memandangkan perkara tiga harus dipenuhi, projek 3 tahun tersebut terpaksa ditangguhkan sehingga aku tamat buat LLM. Lepas habis, aku ada kontrak 7 tahun dengan UiTM dan selama 7 tahun tu, aku akan jadi 'manager' dan tenaga pelatih Moot Club secara rasmi.
Moot Club. Selamanya di hati. Dulu, kini dan selamanya #eh

5. Dan...tak adil kalau Tuhan beri khabar gembira tanpa ada kesedihan. Sebab lumrah hidup manusia tidak akan semuanya indah dan dipenuhi dengan khabar baik setiap masa. Jadi, di hujung entri ini aku merasakan ia menjadi satu keperluan untuk aku membuat klarifikasi agar tidak ada yang membuat kesimpulan atau tanggapan yang tidak betul. Berkenaan dengan hubungan saya dan girlfriend saya, seorang yang sangat saya cintai sejak dua tahun, bukan dua tapi 6 tahun, sudah sampai ke penghujung. Mohon maaf kerana tidak akan saya perincikan sebab musababnya apatah lagi ia sudah melibatkan ramai pihak dan saya memikul semua kesalahan dan tanggungjawab atas apa yang terjadi.
''Zharif dah berubah. Zharif yang dulu dah mati. Sekarang hanya ada Zharif yang penuh dengan sisi gelapnya. Zharif dah berubah menjadi raksasa. Raksasa yang maha kejam dan zalim.''

Mungkin. Dan aku terima kenyataan tersebut. Sebab aku sudah hilang diri aku buat kali kedua. Apakah ini petunjuk untuk aku kembali mencium bumi India? Mungkin. Atau mungkin bumi lain. Bumi yang boleh menghidupkan aku semula.

Ada perancangan untuk cari pengganti?
Tidak. Bukan sekarang. Bukan dalam waktu terdekat. Rasa lebih selesa hidup bersendirian dan tidak ada sesiapa yang akan disakiti lagi dengan egois serta kedegilan aku. Jadi, tak mengapalah. Kisah tak sempurna bak kata Samsons.Atau luluh. Atau tak bisa memiliki.Atau...ah tak kisahlah. I have to live with that.


4 comments:

  1. Wish I am as brave as you Zharif in taking charge of my life hehe..
    Nampaknya pengganti Sir Irwin dah dijumpai ^^

    ReplyDelete
  2. which uni u'll be going? ill do my LLM this september in UK. hope to see u soon! haha

    ReplyDelete
  3. U know, how time flies! All the best in whatever you do, sifu :)

    ReplyDelete
  4. All that I hope that u'll find new love again, and Insyaallah it will bring you to a greater height. May the force be with you, coach :)

    ReplyDelete

hak berfikir dan bersuara anda akan dilindungi. Terima kasih :)