Isu Hudud yang diketengahkan oleh
pelbagai pihak ketika ini bukanlah sesuatu yang baru kerana Rang Hudud Kelantan
telahpun diperkenalkan pada tahun 1993 dan mendapat pelbagai reaksi daripada
masyarakat negara ini. Bukan itu sahaja, malah sebuah buku bertajuk ‘’Hukuman
Dalam Undang-Undang Islam: Suatu penilaian terhadap hukum hudud Kelantan dan
Terengganu’’ hasil penulisan Prof Mohammad Hashim Kamali juga telah diterbitkan
dan saya berpendapat bahawa penulisan tersebut adalah satu kajian yang
komprehensif dalam mendepani isu ini.
Malangnya, perkataan Hudud itu telah
dipandang negatif dan meninggalkan kesan yang buruk kepada imej agama Islam
kerana ia dikaitkan dengan hukuman yang keras atau ‘tidak berperikemanusiaan’
sekaligus ini memburukkan lagi imej agama Islam di mata kalangan penganut bukan
agama Islam di negara ini.
Hakikatnya, Hudud itu bukanlah tentang
hukuman semata-mata; ia bukan sahaja tentang hukuman memotong tangan, sebatan
seratus kali mahupun rejam tetapi ia juga meliputi tiga prinsip iaitu tawbah
(repentance), pemulihan(reform) dan pencegahan (prevention). Bahkan dalil-dalil
Al-Quran yang menyentuh soal Hudud juga menitikberatkan soal peluang untuk
pesalah mengubah diri dan bertaubat sebelum hukuman tersebut dilaksanakan.
Menurut Ibnu Hazm, memberi keizinan kepada pesalah untuk bertaubat sebelum
pelaksanaan hukuman Hudud dijalankan ke atas dirinya merupakan satu kewajiban
dan tanggungjawab. Justeru, Hudud bukanlah berorientasikan hukuman semata-mata
tetapi lebih bersifat kemanusiaan dengan memberi keutamaan kepada peluang untuk
pesalah mengubah diri dan tidak dikenakan hukuman jika kesalahan tersebut
dilakukan kali pertama (first time offender).
Walaupun terdapat beberapa jenayah yang
termaktub dalam hukuman Hudud, saya ingin menarik perhatian pembaca berkenaan
jenayah mencuri. Terdapat sebuah kes yang berlaku di Kelantan apabila seorang
penganggur dihukum penjara dua tahun dan denda RM 5000 kerana didakwa mencuri
RM2 di tabung masjid (baca sini).
Namun, jika penganggur ini melakukan kesalahan tersebut dan dihukum di bawah
hukuman Hudud, beliau akan dibebaskan dan tangannya tidak akan dipotong kerana
beliau seorang penganggur yang sedang dihimpit kemiskinan dan kelaparan serta
tidak punya pekerjaan untuk membeli makanan.
Justeru, tanggapan bahawa ramai orang
akan kehilangan tangan kerana mencuri di bawah Hudud adalah tidak benar kerana
terdapat beberapa pengecualian sebelum seseorang itu dihukum di bawah
pelaksanaan hukum Hudud. Ini kerana Islam menekankan keadilan dan adalah tidak
adil jika seorang fakir miskin yang tidak punya pendapatan dipotong tangannya
kerana mencuri untuk membeli makanan sedangkan mereka yang korup dan mencuri
duit rakyat itulah yang seharusnya mendapat hukuman tersebut.
Pada masa yang sama, kita juga harus
menimbangkan pandangan S.A.A Maududi dalam penulisannya ‘’ The Islamic State
and Constitution’’ apabila beliau berpendapat bahawa dalam dunia yang mana
setiap orang menjaga diri mereka masing-masing, yang sistem ekonominya
memudahkan beberapa orang tertentu menjadi kaya-raya dengan menindas orang
miskin maka melaksanakan hudud dalam kes curi akan hanya melindungi harta
penindas.Beliau juga menambah, hukuman Hudud untuk zina pula ia ditujukan
kepada masyarakat yang perkahwinan dipermudahkan bukannya untuk masyarakat yang
keadaan ekonomi dan budayanya membuatkan perkahwinan begitu sukar.
Selain itu, dalam buku Salim el-awa yang
bertajuk ‘’Punishment In Islamic Law’’ beliau berpendapat dalam keadaan
sekarang, tidak masuk akal untuk memotong tangan pencuri sedangkan dia tidak
ada sumber rezeki atau untuk menghukum zina dalam apa bentuk sekalipun dalam
suatu masyarakat yang semuanya menggoda dan menggalakkan hubungan seks luar
nikah.
Di samping itu, Yusuf Al-Qardawi juga
menyentuh isu dengan berpendapat ‘’ Keadilan Islam tidak menerima logik bahawa
perintah Tuhan dilaksanakan kepada pencuri namun kita mengabaikan perintah Tuhan
dalam pembayaran zakat dan sistem bantuan sosial Islam. Hanya terdapat satu
ayat dalam Al-Quran berkaitan hukuman hudud ke atas pencuri tetapi terdapat
berpuluh ayat menyentuh tentang zakat dan menolong orang miskin’’.
Di negara ini, kita begitu berbangga
dengan kutipan zakat yang mencecah puluhan juta malah jika digabungkan kesemua
negeri, boleh mencecah angka billion. Anehnya, kemiskinan di kalangan umat
Islam masih sahaja berterusan dan wujud malah pengurusan agihan zakat juga
masih lemah dengan komplikasi birokrasi yang menyeksakan. Penulisan bekas Mufti
Perlis berdasarkan pengalaman beliau sendiri sudah cukup untuk menceritakan
segalanya tentang realiti pengagihan zakat dan umat Islam di negara ini. (baca
di sini)
Gambaran bahawa hudud adalah tentang
hukuman semata-mata adalah tidak tepat dan seakan sengaja diperbesar-besarkan
untuk kepentingan politik. Seharusnya gambaran yang jelas harus diberikan agar
Hudud itu tidak dipandang negatif dan bukannya dilaksanakan atas dasar mengaut
keuntungan politik semata-mata.
No comments:
Post a Comment
hak berfikir dan bersuara anda akan dilindungi. Terima kasih :)