Monday, May 17, 2010

Tak semua ada harga- spin off dan GEMPAR!

1. Sedih. Geram. Tapi tak terkejut. Ini reaksi aku apabila membaca artikel bertajuk ''Najib rethinks campaign promise after Sibu vote''. Anda boleh membaca berita penuh tentang tajuk ini di Malaysian Insider.

2. Janji yang dimaksudkan ialah projek tebatan banjir bernilai 5 juta ringgit yang akan dilaksanakan sekiranya BN menang. Malangnya BN tewas dan sekarang DS Najib berkata akan memikirkan semula tentang perkara ini.

3. Aku berasa amat kecewa kerana sepatutnya perkara sebegini tak perlu timbul. Takkan sebab kalah terus taknak buat projek untuk menjaga kebajikan rakyat. Ini soal masalah umum. Kalau banjir melanda Sibu maka akan sengsaralah penduduk-penduduk di situ dan ia boleh melibatkan nyawa serta harta benda. Kenapa perlu beri kenyataan bahawa ''kita belum membuat apa-apa keputusan lagi''.

4. Kenyataan tersebut pasti akan berlainan sekiranya BN menang. Komfem hari ini dah keluar suratkhabar cek 5 juta telah diberikan untuk melaksanakan projek tersebut. Apabila keadaan ini berlaku maka ia secara terang-terangan bahawa BN hanya buat projek pembangunan dan menjaga kebajikan rakyat apabila menang sahaja. Kalau tak menang jangan harap dapat sesen pun.

5. BN masih lagi menguasai kerajaan pusat dan kerajaan negeri Sarawak.Memang betul DAP sudah menguasai Sibu tetapi apabila melibatkan kebajikan rakyat maka soal politik tak perlu dijadikan keutamaan. Ini adalah tanggungjawab seorang pemimpin tanpa mengira samada rakyat yang dipimpin menyokong atau tidak kerana ia adalah tanggungjawab. Tanggungjawab adalah amanah yang akan dipersoalkan oleh Tuhan di akhirat kelak. Bayangkan jika sewaktu musim hujan lebat, banjir melanda, penduduk Sibu mengalami kesusahan dan terputus bekalan, ada anak yang sakit dan meninggal dunia sebab tak dapat hantar pergi hospital kerana banjir. Apakah mereka ini perlu dihukum gara-gara tidak mengundi BN untuk menang di Sibu semalam? Apakah Tuhan akan menerima jawapan ini di akhirat kelak ''Oh diaorang tak undi saya jadi buat apa saya nak tolong diaorang buat projek tebatan banjir, jaga kebajikan mereka etc?''

6. I don't have any personal problems with DS Najib but in this case, I'm really dissapointed. Where is your word of ''people first''. Or should i interpret it as ''people who vote BN until win first?''.

7. Aku tak percaya kaedah menghukum ini adalah sesuai bahkan ia hanya menambahkan lagi kemarahan, kebencian dan memburukkan lagi imej kerajaan di mata rakyat. Tak kira menang atau tidak, janji mesti dilaksanakan kerana ia adalah satu tanggungjawab. Takkan nak tunggu menang baru buat janji. Tapi dulu masa 2008 menang pun projek tebatan banjir tak terlaksana juga. Mungkin kemenangan DAP adalah satu escapisme bagi penduduk Sibu untuk mencari jalan alternatif menyelesaikan masalah setempat.

8. Masih kecewa...tak ambil pelajaran lagi rupanya.

5 comments:

  1. sedihnya bn kalah..

    tapi bertambah sedih bila tahu hal ni..

    thanks z for da info

    :)

    ReplyDelete
  2. memang tak amik pengajaran.
    dulu rasanya bila mendiang Robert dpt sibu,
    pun takde apa sangat perubahan dkt sibu tu.
    so, org sibu dah pandai pilih, mana yg akan
    bagi diorg benefits. sekali, BN dah gagal.

    nak gagal lagi ke?

    in the next elections,
    ingat rakyat tak terbukak mata ke dgn isu
    mcm ni?

    kalau betul ikot konsep 1 msia,
    rakyat comes first. mana konsep yg selama
    ni bkn main dipegang?

    sarawak is afterall still under BN.

    ReplyDelete
  3. yup.yup sokong sokong..good thinking

    ReplyDelete

hak berfikir dan bersuara anda akan dilindungi. Terima kasih :)