Friday, October 8, 2010

Pilihanraya di hari raya

1.Ucapan terima kasih diucapkan kepada merek ayang bertanya kenapa aku tidak bertanding dalam LawSoc Election 2010/2011.Sebenarnya sejak dari awal lagi aku tidak ada niat untuk bertanding bahkan tidak pula menyimpan niat untuk bertanding dalam pilihanraya MPP akan datang. Juga ada yang bertanya samada aku menjadi CM(Campaign manager) untuk mana-mana calon. Jawapan yang diberi juga tidak. Hanya sekadar memberi sokongan kepada calon yang bertanding sahaja.

2. Sehingga habis part6 aku tidak akan bertanding dalam mana-mana pilihanraya peringkat fakulti mahupun peringkat UiTM. Cukuplah menjadi seorang mooter UiTM tak perlu tamak untuk kejar semua benda. Nanti yang dah ada terlepas yang dikejar makin menjauh.

3. Ucapan tahniah juga diberikan kepada semua calon yang bertanding kerana mempunyai keberanian untuk memikul tugas dan amanah sebagai wakil persatuan pelajar fakulti undang-undang UiTM.

4. Apapun aku berpuas hati dengan cara mengundi aku kali ini berbanding waktu mengundi calon MPP semester lepas. Gaya mengundi kali ini lebih cenderung melihat kepada pengalaman melaksanakan program2 terdahulu. Tidak juga faktor peribadi mempengaruhi undian kali ini atau kerana lobi mahupu pengaruh orang lain.Aku juga mengundi bukan untuk memecahkan undi atau dalam erti kata lain mengundi calon kerana calon pilihan menang (boleh pilih 3 calon presiden, 2 calon setiausaha&bendahari). Justeru tak kira samada calon ni berpotensi untuk menang atau tidak aku mengundi kerana pengalaman calon itu sendiri melaksanakan kerja dan program-program sebelum ini. Kalau nak ikut dari segi janji, semua orang boleh janji. Samada boleh tunaikan atau tidak itu tak penting, yang penting menang lepas tu janji boleh dilupakan. Oh ini bukanlah fitnah tapi sudah sering terjadi dan mungkin ia juga terjadi sewaktu aku menjadi hicom di pre-law kedah dulu. Sebab tu dulu kena letak jawatan.

5. Sudah tentu tidak semua adalah sempurna. Maka harus menggunakan balance of probability.

6. Sudah tentu juga saya tidak mempunyai sebarang kepentingan(interest) dengan mana-mana calon yang bertanding dan menang. Juga tidak ada kepentingan untuk mana-mana pihak serta tidak akan meminta itu ini. Saya hanya melaksanakan tanggungjawab sebagai pelajar undang2 untuk mengundi.

Ya saya sedang menjauhkan diri daripada orang lain selain orang yang terdekat, rakan sekelas dan rakan sebicara politik. Mengapa? Jangan ditanya..

2 comments:

hak berfikir dan bersuara anda akan dilindungi. Terima kasih :)