Wednesday, February 17, 2010

Jaga Kain Sendiri

1. Tindakan 50 ahli Parlimen Australia menghantar memorandum kepada Pesuruhjaya Tinggi Malaysia ke Australia berkenaan bantahan terhadap prosiding mahkamah dalam kes Datuk Seri Anwar Ibrahim baru-baru ini telah mendapat reaksi yang sangat hebat. Kira-kira 500 orang yang diketuai oleh Ketua Pemuda UMNO berdemonstrasi dan menghantar memorandum bantahan ke kedutaan Australia. Kelab BNBCC, Makkal Sakti dan juga Team Bloggers Kebangsaan juga ikut serta dalam hal ini.

2.Terkejut dengan tindakan ahli Parlimen Australia? Aku tidak.

3. Dahulu mereka menggelar Tun Mahathir sebagai 'keras kepala'. Mereka juga yang mengkritik undang-undang hukuman mati mandatori ke atas pengedar dadah di Malaysia bahkan mereka juga yang dahulunya melantik diri sendiri sebagai polis Asia dan akan bertindak sekiranya sesebuah negara di Asia Tenggara ini disyaki sebagai pusat pengganas. Mujur pemimpin negara kita waktu itu bukan seorang yang 'lembik' atau 'pengampu', dengan tegas Tun menjawab ''Ceroboh bererti perang.''

4. Ini juga bukan kali pertama orang luar begitu 'prihatin' dengan apa yang berlaku di Malaysia. Tahun 1998, sewaktu makan malam di Sidan APEC Naib Presiden Amerika Al-Gore menyokong gerakan reformasi rakyat Malaysia untuk menjatuhkan kerajaan pada waktu itu. Madeleine Albright juga telah mengadakan pertemuan dengan Dr Wan Azizah dan memberitahu yang beliau ingin melihat Datuk Seri Anwar di penjara. Bahkan sebelum itu juga Datuk Seri Anwar dilantik menjadi Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Bank Dunia dan diberi penghormatan memeriksa barisan kehormatan di Pentagon. Beliau juga sewaktu krisis ekonomi 1998 telah terang-terangan mahu bekerjasama dengan IMF dan mahu malaysia meminjam wang daripada badan kewangan dunia tersebut.

5.Mujurlah kita tidak meminjam daripada IMF kalau tidak nasib kita akan serupa Indonesia yang baru sahaja berhasil membayar kembali pinjaman tersebut sekitar tahun 2006/2007.

6. Tak perlulah awak nak sibuk-sibuk hal negara orang melainkan kalau orang itu warganegara awak ataupun orang itu ada kepentingan untuk awak dan beri keuntungan. Kalau tak ada tak payahlah masuk campur hal orang. Banyak lagi kes di negara awak sendiri yang perlu diberikan perhatian.

7.Sebab itu ada pepatah Melayu menyebut 'jangan jaga tepi kain orang' sebagai peringatan berjaga-jaga sebab nanti kalau dah terjaga sampai masuk kain orang, komfem ada something wrong somewhere kat situ.

2 comments:

  1. like most of ur posts - u dun mind if i make a link of ur blog do u?btw, keep up the gud work with those -mind-blowing tnoughts of urs. it helps a lot for some people.

    ReplyDelete
  2. pedas & menyengat, tapi tetap bernas dan hebat

    ReplyDelete

hak berfikir dan bersuara anda akan dilindungi. Terima kasih :)