Thursday, August 1, 2013

Cinta akan datang kembali


Apabila Shah Jehan membina Taj Mahal, dia hanya memikirkan isterinya. Tentu dia tidak terfikir Taj Mahal akan menjadi tumpuan pelancong dan kesan cintanya itu akan mengheret jutaan manusia untuk datang ke Taj Mahal. Bahkan dia juga tidak pernah terfikir bahawa Taj Mahal itu juga akan memberi kesan dalam hidupku.     
        Dia tak peduli tentang kewujudanku.Apa yang dia peduli ialah cintanya kepada Mumtaz.

        ‘’Kenapa aku harus pergi ke India sedangkan dia berada di Jepun?’’
         Rumi mengukir senyuman.
        ‘’Cinta itu yang boleh dimiliki apabila kesunyian menghidupkan semula rohmu yang telah mati. Seperti jasad yang sunyi berada di perut bumi, begitu jugalah dengan roh yang mati. Ia hanya bisa dihidupkan dengan bisikan kesunyian. Kesunyian itu akan menguji sama ada engkau bisa hidup bersendirian atau tidak.’’
        ‘’Kenapa kesunyian harus tahu aku bisa hidup sendiri atau tidak?’’
        ‘’Dunia ilham diisi dengan suara-suara kesunyian yang akan menghidupkan alam di dalamnya. Suara-suara itu akan menyapamu dengan bisikan bahawa kalau engkau tidak bisa hidup dalam kesunyian maka engkau tidak bisa mempercayai dirimu sendiri. Apabila engkau tidak percaya kepada diri sendiri akan sukarlah engkau untuk mengenali diri. Apabila engkau tidak mampu mengenali dirimu sendiri, jangan engkau harap engkau bisa mengenali orang lain.
        Kalau engkau tidak bisa berbicara dengan dirimu, jangan engkau sangka engkau bisa berbicara dengan orang lain tentang cinta. Jika engkau tidak bisa mencintai dirimu sendiri, cinta tidak akan bisa membawamu untuk mencintai orang lain.
        Engkau hanya mengetahui apa yang kau mahu dan apa yang engkau miliki dalam kehilangan. Sesungguhnya kehilangan itu akan mengembalikan semula apa yang telah ia ambil dalam keadaan yang tidak engkau sangka. Ia bergerak dalam cara yang misteri; tidak bisa engkau jangka bila ia akan datang.
        Tetapi, apabila ia datang, jangan pernah menolak kehadiran dirinya.’’

        ‘’Aku hilang diriku. Aku hilang cinta. Aku hilang Faten Liyana. Apa lagi yang bisa aku harapkan dalam kehidupanku ini?’’ ujarku dalam suara yang menekan hiba.
        ‘’Engkau telah kembali dalam cinta yang pernah engkau tinggalkan. Kembalinya engkau ke dalam dunia ilham adalah langkah pertama bagaimana Tuhan mahu mengajarmu erti kehidupan. Sebelum engkau hilang segalanya, Tuhan telah membawamu kembali ke dalam dunia ilham agar engkau bisa hidup semula dalam manusia-manusia yang engkau akan lihat di India. Mereka adalah jelmaan dirimu.
         Engkau akan melihat dirimu dalam mata mereka yang mana akan bersatu untuk menghidupkan semula rohmu. Penyatuan itu berlaku apabila engkau bersendirian dan waktu itu seluruh alam akan tunduk menunaikan hajatmu. Merekalah refleksi versi dirimu dan belajarlah daripada mereka tanpa ragu dan malu. Mereka akan memberi erti manusia dan engkau memahaminya dengan bisikan cinta di dunia ilham.
        Di India, engkau akan belajar tentang cinta; erti cinta yang telah Tuhan sediakan untuk kehidupanmu.
        Apabila engkau telah mengenali dan mencintai dirimu, cinta akan datang memimpin tanganmu untuk mencintai perempuan yang engkau cintai selama ini.
        Cukuplah bagi kita ini Allah, Dia sebaik-baik Peneman dan Penolong,’’ ucapnya lagi sambil memelukku dan berlalu pergi.

        Saat itu, aku mula merindui Maria. Gadis yang pernah hidup dalam hatiku dan telah mengajarku kembali untuk mempercayai cinta di saat cinta pergi daripada kehidupanku.
‘’Janganlah bersedih.’’
        Maria memandangku dengan senyuman. Sebuah senyuman yang jernih tetapi penuh dengan ketenangan dan auranya yang tersendiri.
        Dia menemaniku melihat cinta berlalu pergi dalam kehidupanku. Menanti bersamaku dalam keresahan apakah aku akan tidak menemukan cinta lagi selepas ini.
        ‘’Cinta akan datang kembali. Apabila ia datang, sambutlah ia sebagaimana engkau menyambut kehadiranku tanpa sebarang prejudis. Terimalah ia sebagaimana engkau menerima kehadiranku dalam kehidupanmu. Cintailah ia sebagaimana tangan kita berdua bergenggaman di saat nafas terakhir berada di hujung peluru yang menembusi jasad kita berdua.
        Jangan pernah engkau melepaskannya lagi,’’ ucapnya sambil menatap mataku.
        Aku melihatnya kembali. Menembusi anak matanya adalah sebuah makna yang akan diungkapkannya sebentar lagi.
        ‘’ Cintailah dia sebagaimana matamu ini menembusi jasadku. Jangan engkau bataskan cinta itu hanya pada jasad tetapi cintailah dia sehingga engkau dapat merasakan rohnya berada dalam cintamu. Sesungguhnya itulah makna yang engkau rasakan ketika ini.’’

Daripada novel 7304

1 comment:

  1. cinta akan selalu ada sekalipun kita membencinya. cerita yang menarik

    ReplyDelete

hak berfikir dan bersuara anda akan dilindungi. Terima kasih :)