Monday, July 22, 2013

Selepas Lima Tahun

Novel Ekstasi Rumi

1. Novel ini telah mula ditulis bulan Mac 2012 tetapi aku dah mula menulis dalam fikiranku beberapa bulan sebelum itu. Senang cerita, aku dah 'mengandung' novel ini sebelum bulan Mac 2012.

2. Kemudian, aku mengolah semula novel ini pada penghujung tahun 2012 dan akhirnya siap menulis pada bulan Februari 2013.

3. Novel ini akan kuberi percuma kepada para pembaca novel 7304 dan akan diberikan dalam bentuk PDF.

4. Kenapa dalam pdf?Kenapa tak cetak?

5. Sasaran aku ialah penulisan ini akan dibaca oleh generasi muda seperti aku. Kebiasannya novel di pasaran akan dijual pada harga RM 19.90 atau RM20. Jadi kalau aku cetak novel Ekstasi Rumi bersama novel 7304, kos pengeluaran akan menjadi lebih mahal ( kos sebuah novel 7304 ialah RM10.00) dan ini akan menyebabkan harganya menjadi lebih mahal.

6. Justeru aku tak mahu orang-orang yang minat membaca ini dibebankan dengan harga yang mahal untuk membaca buku. Budaya membaca seharusnya tidak dibataskan atau dikastakan dengan harga. Semua orang sepatutnya dipermudahkan untuk membaca buku.

7. Lagipula, novel ekstasi rumi ini telah menemui pembacanya dalam group zinesatumalam di facebook dan kenalan-kenalan rapat. Dan aku memberinya secara percuma. Aku yakin takdir buku ini ialah untuk dibaca secara percuma dan digandingkan bersama novel 7304.

Novel 7304


1. Pada 23 Julai 2012, sebuah surat yang telah ditulis seminggu sebelumnya telah selamat sampai di sebuah rumah di Chiba, Jepun.

2. Aku tak pernah menyangka surat itu akan mengubah segala-galanya sehinggalah membawa aku untuk menulis novel 7304 ini.

3. Aku berhasrat untuk menerbitkannya dalam bentuk hardcopy hasil dorongan brader Zoul Yazix, pengasas grup zinesatumalam di Facebook.

4. Ini juga kali pertama aku menguruskannya sendiri; bermula dari menulis, mengedit, memohon ISBN sampaila mencetaknya. Pelbagai ujian dan cabaran ditempuhi untuk 'melahirkan' novel ini. Semua kos dibiayai oleh diri aku sendiri. Walaupun payah tetapi aku tetap rasa puas sebab aku dapat menguruskannya sendiri. Kalau ada salah dan kekurangan sekalipun itu adalah kekhilafan diriku sendiri. Untung rugi pun aku akan tanggung sendiri.

5.  Benda kalau dah suka, kita akan buat apa saja untuk merealisasikannya.

Mula Dijual

1. Insyallah novel 7304 dan EKSTASI RUMI akan mula dijual pada hari esok(23/7/2013) bersempena memperingati hari bersejarah yakni hari di mana sepucuk surat yang ditulis telah disampai ke Jepun dan mengubah kehidupan aku seratus peratus.

2. Novel ini akan dijual melalui cara online dan tidak dijual di mana-mana kedai buku kerana aku mencetaknya dengan kuantiti yang terhad. Jadi lebih baik jika aku menguruskannya sendiri. Lagipun, teknologi sekarang telah dijadikan platform bisnes selain daripada dihantar ke kedai-kedai. Aku juga tidak menulisnya dengan terlalu tebal sebab pembaca tidak perlu menghabiskan sebuah buku dalam masa yang sangat lama. Kalau tulis tebal-tebal nanti susah pembaca nak habiskan dan secara psikologinya akan 'meletihkan' pembaca untuk menghabiskannya.

 Lebih baik sedikit tetapi berkesan isinya daripada banyak tetapi pembaca tidak dapat menikmati isi buku tersebut.

3. Novel ini akan dijual dengan harga RM16.00 dan tidak termasuk kos pos laju. Aku akan menghantar ke alamat pembeli sebaik sahaja pembelian telah dikonfirmasikan.

4. Sama ada novel ini boleh laris dan habis dijual, itu aku tak dapat nak beri jawapan. Sebab buku mempunyai masa depannya sendiri. Aku tak dapat kawal masa depannya; aku hanya bisa menguruskan proses 'kelahiran' tetapi apa yang akan terjadi kepadanya, aku serahkan kepada Tuhan.

5. Aku mendoakan semoga para pembaca akan dapat menikmati novel-novel ini dan terima kasih atas sokongan yang diberikan. Insyallah kita akan mendapat apa yang kita cari daripada novel-novel ini.

Salam Ramadan Al-Mubarak

Berikut adalah komentar daripada seorang pembaca novel Ekstasi Rumi, Hazirah Kamal:

Terlebih dahulu, karya ini hasil tulisan pelajar undang-undang. Mahu tidak mahu roh undang-undang itu ada. Tapi tidaklah juga bermakna yang tidak ada asas undang-undang secara formal tidak mampu menghadamnya. Topik dijadikan cukup-cukup universal, untuk semua mampu hayatinya.

Saya bukan pakar sastera, maka saya awal-awal memberitahu apa yang saya komen dari karya ini bukan dari segi gaya bahasa, tatabahasa atau susun atur ceritanya. Cuma dari sudut pandang seorang pembaca biasa, saya lebih suka melihat apa idea si penulis, apa yang sarat di kepala dan dimuntahkan dalam bentuk tulisan 134 muka surat ini. Walau saya tahu, pengkarya kadang-kadang cuma mahu menulis dan tidak ada tujuan khusus ketika berkarya.  Well, saya bersedia untuk kedua-dua.

Mengikut tajuk ekstasi rumi, saya mengandaikan rumi itu sebagai non living thing. Dan hampir separuh teks ini, saya masih punya tanggapan serupa, walaupun penulis sejak mula mengatakan rumi dalam cerita ini adalah manusia, bukan 26 (atau 25?) abjad yang biasa kita guna. Tapi sedikit demi sedikit, kemanusiaan Rumi mula dipamerkan dan saya mula yakin kata penulis. Rumi itu manusia.

Jadi, seperti yang dikatakan sebentar tadi, roh undang-undang kuat dalam karya ini. Tapi ia dimanipulasi dengan cukup baik untuk membincangkan isu yang lebih besar daripada sekadar  mahkamah dan peguamcara. And it is a well done job.  J

Banyak yang saya refleks mana letak diri saya sepanjang dua, tiga jam membaca ini. Ramai sekali mahukan keadilan, jangka mereka keadilan itu definisi bahagia. “Kalau kita hukum semua pesalah tuhan, baru tuhan redha, baru hidup kita bahagia.” Banyak sekali memegang falsafah, atau, ya, falsampah ini. Obsesi. Bukan jawapan kepada penghayatan mengenal tuhan.  Obsesi, penyebab umat nabi musa menyembah tuhan lembu hanya kerana samiri kata itu suruhan nabi musa. Hanya kerana ‘orang kata’. Sebab nak menjadi majoriti, sebab nak hidup dalam zon selesa.

Dan, jika mahu saya ringkaskan karya ini dalam satu ayat, cinta adalah berdamai dengan diri sendiri. Absence of self doubt.  Dan, jangan salah faham, ramai yang sangka telah jumpa, tapi sebenarnya kalau jujur dan tanya diri sendiri, banyak yang mahu dipersoalkannya. Terus mencari, itu pesan naskah ini pada saya.


Jika cadangan untuk penambahbaikan yang awak cari dari review ini, maaf, saya belum mampu untuk memberi. Cukuplah penulis menulis dari hati. Dan tidak cuba untuk conform to society.

Tulis apa yang kita rasa, bukan apa yang mereka nak baca.  Mungkin mainstream publisher akan mencadangkan untuk ubah sana-sini nanti, well, terpulang. Tapi naskah ini sudah memadai bagi saya. this is zharif badrul’s. Dan jika adapun penambahbaikan, biarlah ia datang dari anda sendiri. 

No comments:

Post a Comment

hak berfikir dan bersuara anda akan dilindungi. Terima kasih :)