Wednesday, July 17, 2013

Dah lama nak cakap,

1. Tak tahu macamana nak mula. Kekok barangkali.

2. Empat belas minggu dah berlalu. LLB di UiTM, seperti yang dicanang sangat busy, sangat hectic dan pressure telah melabuhkan tirainya untuk semester pertama. Aku tak pasti bagaimana harus aku simpulkan pengalaman semester pertama ni.

3. Busy? Itu biasa. Kalau tak busy then sama jela macam BLS itu hari. Bila tengok balik kehidupan BLS, sungguh tak setanding mana dengan kehidupan LLB. Tapi kalau LLB tu tak mengubah hidup maknanya ia tak layak untuk dijadikan cabaran.

4. So far, untuk aku takdelah teruk sangat sampai tidur dalam kelas dan tak sempat nak keluar berlari atau menulis. Masih lagi boleh tidur malam walaupun tak selama dulu. Jadi tak betullah kalau semua student LLB mengalami rutin kehidupan yang sama sebab sebelum ni pun ada jugak senior-senior yang aku kenal tak complain apa-apa pasal LLB.

5. Jadi, in the end ia terpulang kepada individu tu macamana nak uruskan LLB. It is not what you carry but how you carry. Selalunya yang rasa LLB ni hectic gila khinzir sampai rasa tak ada life nila yang selalu kita nampak di laman-laman sosial. Yang tak merungut, yang mengaku memang LLB ni busy tapi takdela sampai tak ada kehidupan langsung, tak akan cerita benda-benda tu di khalayak ramai. Biasanya mereka cuma memberitahu apabila ada orang yang bertanya kepada mereka.

6. Senang cerita, yang banyak merungut nila yang memberi tanggapan negatif kepada orang lain. Tapi nak buat camna, freedom of speech. Aku hormat pandangan mereka walaupun aku tak bersetuju. Tak semestinya semua orang kena tengok gelas tu separuh kosong. Ada juga yang tengok gelas tu separuh penuh.

7. Bagi aku, aku cuma rasa bersyukur sebab masih dapat belajar dalam keadaan yang kondusif kalau nak dibandingkan dengan orang lain di negara lain yang nak belajar law. Sibuk tu memang normallah dan nasib aku mempunyai firmmates yang komited dan bekerjasama walaupun cara masing-masing buat kerja tu berbeza.

8. Lagipun, aku dah pasang niat sebelum nak start LLB aritu yang aku nak tunjuk kat member-member BLS aku yang LLB ni taklah seperti yang dicanangkan sebelum ni. Aku nak buktikan tak semua orang mempunyai nasib dan 'penderitaan' yang sama. Macam aku cakap tadi, terpulang kepada individu tu nak handle benda tu macamana.

9. Atau mungkin aku bernasib baik sebab dapat lecturers yang baik dan firmmates yang ok. Mungkin ni baru semester pertama. Mungkin semester kedua lagi busy dan aku mungkin terpaksa tidur dekat kelas selama 14 minggu. Mungkin.

10. Dan semakin aku menghampiri penghujung kehidupan sebagai law student, semakin aku tak pasti aku nak buat apa lepasni. Aku tak pasti nak kerja dalam profesion perundangan atau meneruskan impian aku sebagai penulis. Walaupun kerja penulis tu tak seglamour kerja dalam bidang undang-undang, at least aku buat benda yang aku suka; benda yang aku tak perlu tengok jam bila nak habis. Benda yang aku tak rasa berat hati untuk buat tiap kali bangun pagi. Benda yang aku boleh rasa flow tiap kali aku buat.

11. Lagipun nanti bila dah nak mati, aku tak mahu ada list ini

12. Mungkin bulan Ramadhan kali ini akan memberi sesuatu untuk aku. Sesuatu yang dapat membantu aku untuk membuat soul searching ini, insya Allah.

No comments:

Post a Comment

hak berfikir dan bersuara anda akan dilindungi. Terima kasih :)