Sunday, April 29, 2012

Daripada rakyat untuk rakyat: Edisi Bersih 3.0

Hak Para pembaca untuk tidak menyokong pendapat entri ini akan dipertahankan oleh penulis blog ini.

Aman atau Ganas?

1. Menahan diri daripada memberi sebarang komen atau meng'update' status Facebook mengenai perhimpunan BERSIH yang berlaku di Kuala Lumpur semalam. Saya mengucapkan tahniah bagi mereka yang sedar dan mengikuti isu ini tidak kira samada mereka itu menyokong atau membantah perhimpunan tersebut. Apa yang pasti sebagai rakyat Malaysia anda prihatin tentang apa yang berlaku di negara ini.

2. Saya tidak akan mendebatkan perkara ini kerana seringkali terjadi fakta-fakta yang diberi akan meleret-leret sehingga menjadi tidak relevan. Jadi untuk mengekalkan stail penulisan penulis blog ini( yakni simple and straight to the point) saya hanya akan mengutarakan beberapa 'main point' sahaja dan sebelum itu eloklah kita bertanyakan soalan-soalan ini sebelum pergi lebih jauh:

Berlaku keganasan(seperti yang dijangka) dalam perhimpunan tersebut.

i) Adakah keganasan tersebut dapat dielakkan sekiranya pihak DBKL membenarkan mereka berhimpun di Dataran Merdeka?

ii) Adakah keganasan tersebut dapat dielakkan sekiranya mereka bersetuju untuk menggunakan stadium atau tempat lain sebagai tempat berhimpun?

iii) Adakah perhimpunan ini akan diteruskan sekiranya tuntutan mereka telah dipenuhi oleh SPR?

iv)Adakah perhimpunan ini akan diteruskan sekiranya mereka berpuas hati dengan inisiatif SPR untuk memperbaiki sistem pilihan raya Malaysia?

3. Datuk Ambiga memohon maaf atas keganasan yang berlaku dan 'declare' bahawa mereka yang melakukan keganasan tersebut tidak termasuk dalam agenda perhimpunan mereka dan tidak mengaku bahawa golongan tersebut adalah sebahagian daripada BERSIH. (sila tonton video ini)

4. Apabila siasatan dijalankan, saya berharap ianya merangkumi keganasan yang berlaku ke atas kedua-dua pihak (antara peserta dan polis) kerana kedua-dua golongan ini adalah manusia dan rakyat Malaysia. Tak adil kalau peserta yang cedera kemudian polis yang kena bertanggungjawab tetapi kalau polis yang cedera tiada siapa yang bertanggungjawab.

5. Justeru dalam hal tersebut, saya menyokong ( sekali lagi: dalam isu keganasan ini bukan bererti saya menyokong perhimpunan tersebut) kesediaan Datuk Ambiga untuk bekerjasama dengan polis untuk menyiasat insiden tersebut.

6. Berkenaan isu kereta polis diterbalikkan, saya serahkan kepada pembaca untuk menilai kedua-dua video ini sebelum membuat kesimpulan masing-masing( video 1 dan video 2)

Apa selepas ini?

1. Benda sudah pun berlaku dan pastinya apa yang terjadi semalam akan memberi kesan kepada rakyat Malaysia yang sudah layak mengundi.

2. Sama ada ia akan mengukuhkan lagi pendirian anda untuk mengundi Parti A atau mengubah pendirian anda untuk mengundi Parti B maka sekali lagi terpulang kepada diri masing-masing. Secara jujurnya, apa yang berlaku semalam membuatkan saya kembali melihat pendirian saya untuk mengundi parti mana dalam PRU kelak [maaf, undi adalah rahsia ;) ]

3. Ketirisan yang berlaku dalam sistem pilihan raya ini (dan selepas menonton video debat YB KJ-Datuk Ambiga) dapat diselesaikan atau diperbaiki jika Suruhanjaya Pilihan Raya Malaysia 'dibersihkan'. Justeru ini bukanlah soal politik ( sehingga perlu memaki hamun ) tetapi ia lebih menjurus kepada memperbaiki SPR untuk memperbaiki sistem pilihan raya.

4. Sudah tentu saya juga kecewa apabila mengetahui Pengerusi dan Timbalan Pengerusi SPR( baca di sini dan sini ) adalah ahli UMNO. Meskipun tidak aktif dan tidak bayar yuran tahunan tetapi apabila ada kemungkinan mereka adalah ahli UMNO sudah imej SPR itu sendiri akan terjejas. Ia juga memberi kesan kepada keyakinan rakyat terhadap ketelusan SPR.

5. Justeru, kalau kita benar-benar mahu kekal fokus dalam isu ini maka tidak perlu meleret-leret dengan hujah-hujah yang melalut. Hipotesis saya mudah: Perbaiki SPR untuk perbaiki sistem pilihan raya Malaysia dan penambahbaikan itu memerlukan sokongan kita semua sebagai rakyat Malaysia.

6. Tetapi jangan sangka SPR tak buat apa-apa dalam menangani isu ini. Gambar di bawah merupakan 'research' kecil yang saya lakukan:



Gambar pertama bertarikh 7/10/2011 menunjukkan seorang pendaftar yang lahir pada 10 Jun 1879 masih wujud. Gambar kedua bertarikh 29/4/2012 menunjukkan pendaftar tersebut tidak lagi berada di dalam rekod.

Kesimpulan

1. Pada hari ini kita telah menjalankan tugas kita sebagai rakyat Malaysia dan juga sebagai manusia biasa. Ada yang menyokong dan ada yang menentang. Itu lumrah. Meskipun saya secara peribadi tidak menyokong perhimpunan tersebut tetapi saya menghormati pendirian mereka untuk bertindak dengan cara tersebut.

2. Satu pengajaran bahawa perhimpunan yang ''bersih'' juga boleh bertukar menjadi kotor (dengan sampah-sarap dan keganasan).

3. Satu pengajaran untuk kerajaan bahawa rakyat semakin 'alert' dan mengawasi tingkah laku kerajaan baik dari polisi pentadbiran sehinggalah gaya hidup para pemimpin negara.

4. Berharap agar adab-adab yang dianjurkan oleh Islam masih diamalkan oleh peserta yang beragama Islam (tidak meninggalkan solat, tidak bercampur lelaki dan perempuan yang bukan mahram)

5. Normal bagi si A daripada parti A menuduh parti B yang sedang berkuasa sebagai korup dan polis sebagai anjing kepada parti B. Ini kerana ia juga adalah normal jika si B pula menuduh parti A sebagai korup dan polis sebagai anjing kepada parti A apabila parti A nanti berkuasa. Ia tertakluk kepada 'view' seseorang dalam situasi yang berbeza.

6. Tidak ada satupun kerajaan di dunia ini yang benar-benar sempurna dan bersih. Ketidaksempurnaan itu yang telah menjadikan manusia mempunyai pandangan dan pendirian yang berbeza.

Atas sebab itu saya tidak percaya kerajaan Malaysia akan menjadi sempurna dan bersih apabila Pakatan Rakyat mengambil alih tampuk pentadbiran. Saya juga tidak percaya BN akan dapat mewujudkan sebuah kerajaan yang bersih dan sempurna apabila mengekalkan tampuk pentadbiran Malaysia.

Apabila kita mengetahui hakikat ini, maka kita akan menghormati pandangan dan hak setiap manusia untuk memberi pandangannya sendiri dan mempunyai pendirian sendiri.

7. Kerana setiap orang mempunyai sebab untuk menyokong dan menentang sesuatu dan bukanlah hak saya di sini untuk menentukan apakah niat mereka untuk menyokong dan menentang.

Akhir kata, inilah kesimpulan dan pendirian saya berkenaan perhimpunan BERSIH yang berlangsung di Kuala Lumpur semalam:



=)

p/s: Ya saya mengambil kata-kata tersebut dari laman web 9gag (komik online). Sama ada benar atau tidak Tolstoy yang mengungkapnya, Wallahua'lam. Yang penting ia memberi kesan mendalam kepada saya.

Daripada rakyat untuk rakyat.

3 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. itu meme 'true story' barney stinson. mungkin dimelayukan. :D

    ya, bersih semalam juga membantu saya membuat pilihan untuk PRU akan datang.

    ReplyDelete
  3. My stand on bersih is a bit conflicted.
    Firstly,i applaud their stance for wanting a clean and transparent, i.e. a better election. But I am a bit disappointed on the execution for wanting so.
    I've wrote twice on my blog about how they should use the MPs they have to make a change.
    Walking, shouting, all of that doesn't really make or will result to a change in the electoral system.
    Yes, I agree with you on what will happen if the tables are turned. Will it be the same situation? My answer, probably yes.
    The news that the head of SPR is an UMNO member totally caught me off guard. I think this is the main reason that people are calling for a fairer election.
    Thus, this is makes me quiet uncertain of the politics of our nation.
    Which, will in fact, leave the future of the rakyat uncertain.
    I just hope that Malaysians will make a correct choice in the coming elections.

    ReplyDelete

hak berfikir dan bersuara anda akan dilindungi. Terima kasih :)