Monday, May 7, 2012

Kuasa Media

GAMBAR SAUDARA KHALID ISMATH



1. Beberapa penjelasan perlu dilakukan:

a. Saya bukan pengikut fahaman syiah

b. Saya tidak menyokong perbuatan atau perkataan yang dilakukan oleh saudara Khalid.

c. Ini dilakukan bukan atas dasar 'sama-sama pelajar Law UiTM'

d. Saya tidak dibayar oleh sesiapa untuk menulis entri ini

Jadi kenapa aku kena tulis entri ini?

Jawapan: Sebab gambar di atas tu....terang-terangan bukan dia. Tetapi betapa hebatnya pengaruh media sampai gambar tersebut boleh jadi front page. Kalau sekali imbas dan yang tidak pernah melihat muka saudara Khalid mungkin akan terus bersetuju bahawa dialah yang memukul polis trafik tersebut. Tetapi cukuplah dua perbezaan ini yang boleh saya nyatakan:

i) Stail rambut kedua-dua pihak berbeza

ii) Gambar lelaki sebelah kiri tidak berjanggut sementara saudara Khalid (sebelah kanan) berjanggut.

Pengajaran untuk semua: Daripada nak memalukan orang akhirnya malu diri sendiri.

2. Saya pohon maaf jika ada mana-mana pihak yang melenting selepas membaca entri ini. Bukan hendak membela sesiapa tetapi sekadar mahu memberitahu perbezaan di dalam gambar tersebut dan betapa besarnya kuasa media terhadap seseorang.

3. Dia mungkin bersalah kerana mengeluarkan kenyataan 'mahu bunuh semua polis' di dalam facebook tetapi untuk beliau bersalah kerana memukul polis trafik hanya berdasarkan gambar di atas....saya fikir susah sikit untuk menyamakan beliau dengan polis tersebut.

4. Tetapi jika ada bukti selain daripada gambar tersebut maka dakwalah beliau atas nama keadilan dan kebenaran.

5. Dan sudah tentu, saya tidak punya kuasa untuk menghukum beliau bersalah atau tidak dalam mana-mana isu yang berkaitan dengan beliau.

The Lady

1. Berpeluang untuk menonton filem The Lady bersama Timbalan Menteri dan 119 rakyat Malaysia yang lain. ( baca di sini)

2. Aku tidak akan mengulas lanjut mengenai filem ini. Cumanya selepas menonton filem tersebut, aku ditelefon oleh Sinar Harian untuk memberi pendapat mengenai filem tersebut. Pendapat aku disimpulkan dalam satu perenggan
( boleh ditemui dalam link yang sama di point 1)
''....Program anjuran hari ini juga berkesan untuk memberi kesedaran kepada mahasiswa yang demokrasi yang ditunjukkan dalam filem ini seharusnya diguna pakai dalam Malaysia.''

3. Pertama sekali, saya ucapkan terima kasih kerana sudi bertanyakan tentang pendapat saya. Kedua, maaf kerana mungkin pendapat yang diberikan sedikit kabur. Ini kerana apabila membaca perenggan tersebut, ianya boleh ditafsirkan bahawa aku menyatakan bahawa demokrasi yang ditunjukkan di dalam filem The Lady yakni demokrasi di negara Myanmmar seharusnya diguna pakai dalam Malaysia.

4. Sudah tentu orang akan menganggap bahawa aku menyokong tindakan ganas junta terhadap rakyat sendiri sehingga menyebabkan Suu Kyi bangkit menentang kezaliman tersebut. Bahkan filem itu berkisarkan tentang perjuangan menuntut demokrasi, bukannya demokrasi di negara tersebut kerana di dalam waktu itu demokrasi boleh dikatakan tidak diamalkan oleh pihak junta.

5. Apa yang aku cuba sampaikan dalam sesi wawancara tersebut ialah cara Suu Kyi memperjuangkan demokrasi itu perlu diguna pakai di Malaysia, bukannya demokrasi. Ini kerana aku berpendapat Suu Kyi mengambil langkah 'ahimsa' atau non-violence sepertimana yang diperjuangkan oleh Mahatma Gandhi. Tidak aada kekerasan yang digunakan ke atas tentera. Apabila tempat ceramahnya dimusnahkan, Suu Kyi tidak melawan. Apabila beliau dijadikan tahanan dalam rumah, Suu Kyi tidak cuba untuk melarikan diri atau melawan perintah tersebut.

6. Jadi mungkin perkataan ''cara'' itu tertinggal atau aku sendiri tidak menyebutnya (ya saya mempunyai masalah short term memory).

7. Filem itu juga memaparkan sebab mahasiswa memprotes dan melakukan demonstrasi. Ianya disebabkan universiti tidak mampu lagi menyediakan makanan untuk mereka. Barangkali ini sebabnya tidak ramai mahasiswa Malaysia yang hendak melakukan demonstrasi kerana di Malaysia semua orang cukup makan dan cukup fasiliti. Cumanya ada satu dua isu yang pada hemat saya boleh diselesaikan dengan cara yang lebih baik daripada berdemonstrasi.

8. Dan demokrasi juga bukan bererti kita mempunyai hak tanpa batasan. Kalau begitu tak perlulah negara yang berdemokrasi mempunyai undang-undang kerana semua orang mempunyai hak kebebasan. Justeru demokrasi adalah bagaimana mencari keseimbangan antara kuasa dan kebebasan.

9. Absolute power corrupts absolutely. But, absolute freedom corrupts absolutely as well =)

wa'allahualam

No comments:

Post a Comment

hak berfikir dan bersuara anda akan dilindungi. Terima kasih :)