Tuesday, May 15, 2012

Masih Muda Belia




1. 15 Mei adalah Hari Belia Malaysia. Bagi mereka yang masih menikmati usia belia diucapkan selamat menyambut Hari Belia Malaysia.

2.Sudah tentu aku masih menikmati usia belia. Termasuk dalam golongan bernama belia ini banyak stigma dan tanggapan positif mahupun negatif.

3. Dilabel pemberontak, suka memprotes, buat sesuatu tak guna otak, banyak buang masa dan idea-idea masih cetek dan tidak boleh diterima pakai.

4. Tetapi golongan ini jugalah yang akan dicari dan dirayu untuk mengundi apabila tiba pilihan raya kelak. Golongan ini jugalah yang akan didekati apabila sesuatu isu yang diperjuangkan oleh mereka telah membuka mata masyarakat.

5. Ada individu yang telah mencapai banyak kejayaan dan memberi sumbangan kepada negara mahupun masyarakat dalam usia yang masih muda belia ini. Bila terfikirkan hal itu, mulalah melihat diri sendiri dan bertanyakan soalan: apa sumbangan yang aku dah buat?

6. Bila dikira balik, mungkin satu dua ( cuba menganggap penulisan tentang AUKU yang menjadi e-book percuma adalah satu sumbangan terbesar setakat ini tetapi bila fikir balik, berapa ramai yang dah baca? Mungkin sedikit jadi tak boleh dianggap sebaga sumbangan). Mungkin tiada langsung. Kalau aku mati esok lusa orang lain barangkali tak teringat akan kewujudan aku sebagai rakyat dan masyarakat sebuah negara bernama Malaysia.

7. Mungkin undi sewaktu PRU kelak akan menjadi sumbangan pertama aku untuk negara. Itu pun tak pasti samada boleh dikira sebagai sumbangan atau tidak.

8.Bercerita soal PRU, semua orang sibuk membuat ramalan. Aku pun tidak berkecuali. Barangkali ia akan berlaku sewaktu cuti khas seminggu yang diberikan oleh UiTM ( tak pernah-pernah dapat cuti sempena Hari Gawai selepas hampir 4 tahun menjadi pelajar UiTM). Atau mungkin selepas hari jadi aku.Atau mungkin selepas raya.

9. Walau apapun, aku berdoa moga diberi kesempatan untuk mengundi kali ini meskipun dengan bangganya aku boleh mengisytiharkan diri sebagai 'pengundi atas pagar' buat ketika ini. Kenapa atas pagar?

10. Sebab masih ada banyak isu-isu yang menjadi minat aku masih belum diuruskan dengan baik oleh kedua-dua pihak. Jadi mungkin di saat-saat akhir ini ada yang muncul sebagai 'hero' dan memperjuangkan isu tersebut dengan lebih realistik dan bukan modal untuk tarik undi semata-mata.

11. Oh sudah tentu salah satu isu tersebut adalah berkenaan AUKU. Mungkin ada yang pesimis setelah membaca kenyataan sebentar tadi. ''Sudah-sudahlah tu Zharif. Dah dipinda pun. Kau bukan tahu pun pasal sejarah latarbelakang AUKU. Tu pun ada hati nak tulis pasal AUKU''

12. Aku mungkin tidak ingat tentang sejarah AUKU dari A sampai Z sebab aku sendiri tidak memberi sepenuh minat dalam mendalami sejarah tersebut. Aku lebih berminat dengan isi kandungan AUKU itu sendiri.

13. Walaupun sudah dipinda tapi masih ada satu perkara yang menganggu fikiranku berkenaan pindaan tersebut.

14. Dalam entri yang akan datang (jika diizinkan oleh Tuhan) barangkali aku boleh 'membuka pekung' pindaan AUKU ini.

15. Aku mungkin betul atau salah dalam hal berkenaan pindaan tersebut. Tapi sekurang-kurangnya aku punya pendirian untuk membicarakan sesuatu perkara.

16. Dan barangkali mempunyai pendirian itu sendiri merupakan sumbangan sebagai belia kepada negara.

Hanya Tuhan yang lebih Mengetahui

No comments:

Post a Comment

hak berfikir dan bersuara anda akan dilindungi. Terima kasih :)