Friday, May 25, 2012

Daripada Rakyat Untuk Rakyat: Pindaan AUKU

1. Ada juga yang bertanya mengapa tidak dibukukan dan dijual di pasaran buku TENTANG AUKU yang ditulis dan diterbitkan secara percuma di internet.

2. Sejujurnya ada juga keinginan untuk menerbitkannya di pasaran dan memperoleh duit daripada jualan buku tersebut.

3. Tetapi jika difikirkan kembali, kalau saya menulis sebab duit maka saya tidak akan dapat menulis hatta satu perenggan sekalipun.

4. Mengapa? Kerana menulis itu menuntut satu 'alunan' yang datang dari jiwa; ia tidak boleh didorong dengan unsur-unsur luaran yang bersifat sementara. Ia ditulis kerana ia perlu ditulis. Bukan sebab duit. Bukan sebab populariti. Bukan sebab glamour.

5. Sehingga sekarang saya tidak tahu berapa ramai yang sudah memuat turun dan membaca e-book TENTANG AUKU tersebut. Ini kerana isu tersebut bukanlah isu yang diminati oleh semua orang. Tetapi saya percaya ia akan dibaca; sama seperti penulisan e-book kedua saya ini oleh mereka yang meminati perkara ini dan mahu berkongsi idea tentang sesuatu isu yang berlaku di dalam kehidupan ini.

6. Hari ini, saya akan memuat naik sebuah lagi e-book yang lebih bersifat spin-off; saya tidak pasti jika penulisan sebanyak 12 muka surat itu boleh dianggap sebagai sebuah buku. Walau apa pun, ia berkaitan dengan pindaan terbaru AUKU. Ia siap ditulis kira-kira dua hari yang lepas dan hanya pada hari ini saya berkesempatan untuk memuat naik penulisan tersebut di internet.

7. Dan ya, ia adalah percuma dan boleh dimuat turun di sini

8. Pada masa yang sama juga, saya telah membuat dua perubahan pada hari ini yang berkaitan dengan blog yang sudah mencecah usia 3 tahun ini:

i) Tajuknya ditukar ( kembali kepada tajuk dahulu ''My Way'' yang lebih 'menarik' menurut perhitungan saya)

ii) Linknya juga telah ditukar kepada http://zharifbadrul.blogspot.com. Tidak ada lagi pre-lawrian.blogspot.com. Tidak ada signifikan yang besar dalam pertukaran ini. Saya cuma fikir sudah tiba masanya untuk blog ini diberi nama penulisnya sendiri.

9. Saya mengucapkan terima kasih kepada mereka yang telah memuat turun e-book TENTANG AUKU sebelum ini dan saya juga ingin mengucapkan terima kasih kepada mereka yang akan memuat turun e-book kedua saya tersebut. Harapan saya semoga ia juga tidak kurang hebat pengisiannya dengan e-book pertama.

''Menulis adalah derita yang terindah. Derita kerana ia menyebabkan seseorang itu melupakan dunia. Terindah kerana ia menyebabkan seseorang itu mengingati dirinya sendiri.

No comments:

Post a Comment

hak berfikir dan bersuara anda akan dilindungi. Terima kasih :)