Friday, December 30, 2011

Mahkamah bayar saya



    Maka pada hari ini telah berlangsunglah satu diskusi yang sangat menarik yang sedikit sebanyak menggoncangkan pendirian saya dalam entri yang saya tulis melalui loyarburok.Memandangkan ia  berlangsung agak lama justeru eloklah saya beri explain dengan cara yang lebih mudah.

Isu? Apa lagi kalau bukan AUKU :)

Mulanya saudara ini cakap student kena study. Tak perlu berpolitik
Saya jawab, saya setuju. Kalau begitu yang pro-aspirasi mahupun pro-mahasiswa tak perlu politik.
Mengapa suruh pro-M sahaja study tak payah berpolitik tetapi pro-aspirasi kita benarkan berpolitik?

Selepas itu mulalah ditanya saya ni kerajaan ke pembangkang
Saya jawab, saya akan undi BN jangan risau, cuma saya tak suka double standard. Kalau yang pro-a kita tak beri jadi yang pro-m pun janganlah kita beri juga. Baru adil.

Kemudian, keluarlah statement 'kalau u UMNO mesti u tak sokong siswa berpolitik'
Saya jawab, DS Najib yang beri siswa berpolitik.DS Najib PM Malaysia dan Presiden UMNO.
Saya ikut saranan DS Najib. Awak tak sokong siswa berpolitik ikut saranan siapa?

Bila dah macamtu dimintanya bukti PM beri statement macam tu. Saya pun kasilah sumber yang paling 'hebat'- utusan online

Bila dah kasi, saudara saya ni cakap ''PM Najib cakap kaji untuk pinda''
Saya jawab ''PM Najib tak cakap kaji. Dia terus-terang cakap pinda.''

Dah sampai tahap macam tu, mulalah keluar statement ni:
''Berapa Saifuddin bayar u jadi macai dia?''

Saya tergelak.

Bro, kenapa tanya Dato Saifuddin bayar saya ke tak? Kenapa tak cakap ''Berapa Najib bayar u jadi macai dia?''

ataupun

''Berapa Mahkamah Rayuan bayar u jadi macai dia?''

  Hujah saya berteraskan keputusan mahkamah undang-undang. Saudara saya ni rely on seksyen 15 AUKU dan cakap itu fakta. Saya jawab: seksyen 15 sudah diisyitharkan tidak sah. Itu fakta terkini.

Bila dah sampai tahap soalan ''berapa bayar'' saya anggap dia dah 'game over' lah sebab dah tak ada modal. Maaf cakap, tapi kalau nak rely on seksyen 15 saya bersimpati dengan saudara sebab seksyen tu dah kena declare unconstitutional.

  Saya menyokong keputusan mahkamah. Saya sudah baca penghakiman tersebut setebal 56 mukasurat.

Bila keputusan macamni kenapa tak nak terima?

Bila Mahkamah Persekutuan putuskan Dato Zambry dari BN sebagai MB yang sah, kita suruh rakyat terima.

Saya terima keputusan tersebut setelah membaca penghakiman tersebut setebal 42 mukasurat.

Saya juga sokong saranan DS Najib tentang pindaan AUKU. Saya ambil sumber ni daripada UMNO Online yang terang-terang DS Najib beritahu:


''Hasil peningkatan taraf sosioekonomi dan akses lebih meluas kepada pendidikan pasca menengah, telah mewujudkan generasi rakyat Malaysia baru lebih kritikal dan meningkat ekspektasinya terhadap kerajaan.
Generasi ini adalah anak-anak kepada generasi pertama DEB. Mereka dilahirkan bermula tahun 70an. Generasi ini, tidak suka dibentak-bentak, tidak suka diarah-arah apa yang perlu dilakukan, tidak gemar diberitahu apa yang benar dan salah, serta paling tidak disenangi mereka apabila kita mengungkit-ungkit jasa-jasa kita yang lalu.
Kita dapati bahawa, mereka ini mahu terus dirundingi, mahu kebebasan untuk menilai, berhujah dan membuat keputusan berdasarkan kepada pasaran maklumat dan idea yang ada. Jadinya, untuk terus kekal, UMNO perlu berkomunikasi mengikut langgam dan laras bahasa anak-anak muda, supaya parti kita difahami.
Lalu, dalam persekitaran inilah kerajaan mengumumkan untuk meminda Seksyen 15 Akta Universiti dan Kolej Universiti atau AUKU bagi membenarkan mahasiswa dan mahasiswi universiti awam untuk menjadi ahli parti politik apabila mencapai umur baligh undang-undang atau 18 tahun.''
  Ini apa yang DS Najib cakap. Bukan Dato Saifuddin cakap.

Kalau begitu, kenapa tak tanya saya berapa banyak mahkamah rayuan bayar saya untuk beritahu Seksyen 15 adalah unconstitutional? 
Kalau begitu kenapa tak tanya saya berapa banyak DS Najib bayar saya untuk beritahu ucapan dasar beliau ini sewaktu PAU yang lepas.
Saya sokong AUKU dipinda untuk benarkan sesiapa yang berminat sertai politik. Saya sokong apa yang DS Najib sokong. 
Kalau DS Najib pun boleh terima keputusan mahkamah rayuan, mengapa kita tidak boleh?
Jadi salah ke saya sokong mahkamah rayuan dan DS Najib?
Yang tak sokong AUKU dipinda tu, sokong siapa?

Maka diskusi yang saya harapkan menjadi satu diskusi intelektual yang menggunakan hujah yang lebih intelek dan autoriti undang-undang hanya tinggal harapan. 
Tetapi saudara ini menyedarkan saya betapa pentingnya pengetahuan undang-undang.
Saya bersyukur kerajaan memilih pilihan keenam UPU saya tiga tahun lepas. Dan yang lebih penting saya bersyukur Tuhan menutup pintu 'doktor' dan membuka pintu 'undang-undang' untuk saya.
Barangkali saya juga akan berhujah seperti beliau jika saya tidak belajar undang-undang.
Cuma tak perlulah tuduh saya dibayar oleh siapa.Itu tuduhan yang berat. Prasangka buruk adalah dilarang dalam Quran.
Kalau saya dibayar untuk jadi macai Dato Saifuddin atau DS Najib atau Mahkamah Rayuan, tak perlulah saya bersusah payah nak hafal kes-kes land, criminal, trust dan healthcare sekarang ni.
Duduk rumah hadap laptop jadi macai. Duit masuk.Tapi saya tak minat jadi seperti itu :)
Dan tak perlu memberi cadangan kepada saya untuk jadi glamour dan jadi seperti Adam Adli untuk dapat glamour ekspress
Saya tak minat pun nak glamour2 baik eskpress ataupun yang tak ekspress.Itu bukan cara saya :)
Saya hanya menjalankan tugas saya sebagai pelajar undang-undang, memberi pencerahan dan penjelasan mengikut lunas undang-undang dan perlembagan persekutuan. Kalau saya tak jalankan tugas tu, lebih baik saya berhenti dan ambil course lain.
Saya ada cara saya sendiri. Cara yang lebih sopan dan beretika. Mungkin tidak matang tapi cara ini telah digunakan untuk memerdekan sebuah negara dari penjajahan kuasa besar.
''In a gentle way, you can shake the world''
p/s: Mahatma Gandhi tak bayar saya untuk ikut quote benda ni. Dia dah lama meninggal dunia. Sekadar fakta 
wallahua'lam.

1 comment:

  1. Good article..stuju dgn apa yg anda katakan..tak suma org mamahami kehendak undang2 dan keadilan..artikel harus dibaca oleh pelajar uitm yg lain..;)

    ReplyDelete

hak berfikir dan bersuara anda akan dilindungi. Terima kasih :)