Friday, November 18, 2011

Cinta Lama Bertaut Kembali

                                                                  
             


                              



Keseorangan tidak pernah merungsingkan aku.Bahkan aku lebih bahagia apabila bersendirian. Bukan bermaksud aku boleh hidup tanpa manusia yang lainnya tetapi bersendirian itu akan mengundang seseorang yang bukan sahaja menyakitkan hati tetapi pada masa yang sama memaksa aku untuk memaksimakan kapasiti intelektualiti aku terhadap sesuatu perkara.

  Dan dia muncul lagi. Aku sudah menduga.Perlahan-lahan kuhirup teh yang semakin sejuk, terbebas habanya ke udara yang mendingin; sudah tentu tidak sedingin Delhi.

‘’Amacam cuti panjang? Best?’’soalnya sambil tersenyum

‘’Cuti dah habis bro,’’ jawabku ringkas. Aku cuba untuk tidak menatap matanya yang begitu bertenaga memandangku tanpa henti.

‘’Kau tahu kenapa aku hadir di sini. Bukan untuk mendengar kenangan-kenangan indah kau atau apa sahaja yang kau dapat di sana, baik yang membahagiakan atau meremukkan hati kau. Apa yang aku peduli adalah...’’

‘’Argumentatif intelektual,’’balasku.

  Dia tersenyum.

‘’ Ceritakan padaku apa yang terjadi di Taj Palace.’’

   Aku mencebirkan bibir. Mengangkat bahu dan keningku tanda aku tidak acuh dengan permintaan tersebut.

‘’Kenapa kau fikir di Taj Palace akan menjadi topik yang sesuai untuk kita berbincang?’’

‘’Sebab di sana berlakunya pertemuan manusia-manusia yang mempunyai intelektual kelas pertama. Dan kau sendiri tahu betapa aku ini cerewet untuk membincangkan isu-isu yang serius,’’ balasnya tanpa ragu. Matanya masih menatapku, tersenyum.

  Aku hentikan sisipan teh yang terakhir. Aku melepaskan pandangan ke sebelah kanan.Kosong.

‘’ Aku iring diplomat dari pelbagai Negara. Bertukar-tukar soalan biasa dan sekeping kad wakil Kedutaan Indonesia untukku,’’ ucapku sambil menunjukkan kad tersebut. Dia melihat dengan penuh teliti sebelum meletakannya semula ke atas meja.

‘’Kau seakan hilang minat terhadap hal-hal diplomatik,’’ ucapnya. ‘’Bukankah itu cita-cita kau dahulu? Menjadi diplomat?’’

  Aku tersenyum tawar. Cinta lama bertaut kembali.

‘’Dulu-dulu dah habis. Kau sendiri tahu kenapa aku dah hilang niat untuk menjadi diplomat...’’

‘’Ok kita tak perlu imbas kembali sebab musabab tu ok. Ceritakan padaku tentang event tersebut. Oh sebelum tu, ini adalah konferens pertubuhan yang dinamakan...’’

 ‘’AALCO,’’ jawabku.

Dia mengangguk.

‘’ Bermula dari tahun 1956 dan sekarang ia mempunyai 47 buah negara yang menggabungkan negara-negara asia dan afrika,’’ ujarnya.

‘’Bayangkan, 47 buah negara! Menggabungkan dua buah benua yang  besar.Sangat besar. Mampu mengalahkan mana-mana kesatuan yang pernah ditubuhkan,’’ sambungku, kagum.

‘’Maksud kau? EU?’’

Aku mengangguk. ‘’ EU secara rasmi ditubuhkan pada tahun 1993 dan ia hanya mempunyai 27 buah negara. AALCO sudah lebih lama dan lebih banyak anggota.’’

‘’Tapi EU ada motto ‘’Uniting in diversity.’’ AALCO masih lagi belum ada sebarang motto untuk mewakili dirinya sendiri,’’ jawabnya sambil mengerutkan dahi.

‘’Aku yakin AALCO mampu pergi jauh. Bahkan jika benar-benar serius, ia boleh menjadi lebih hebat dan Berjaya dari EU. Punya matawang sendiri dan semua system ekonomi diseragamkan. Kita juga bisa menubuhkan mahkamah hak asasi manusia!’’

 Dia tersenyum sinis. Aku tahu dia pasti kurang selesa apabila aku ‘hidup semula’ dan mula bertenaga untuk beradu intelektualiti dengannya.

‘’Kau fikir terlalu jauh. Kau sendiri lupa maksud AALCO itu sendiri adalah ‘Asian-African LEGAL CONSULTATIVE ORGANISATION.’ Ia adalah badan penasihat. Konsultant perundangan untuk negara-negara Asia dan Afrika.’’

‘’ Tapi kau jangan lupa bro. Perkara  1 Perlembagaan AALCO sendiri sudah menyediakan objektif penubuhannya dan 3 daripadanya sangat sesuai dengan perbincangan kita hari ini:
·         To serve as an advisory body to its Member States in the field of international law and as a forum for Asian-African co-operation in legal matters of common concern;

·         To consider and deliberate on issues related to international law that may be referred to the Organization by the Member States and to make such recommendations to governments as deemed necessary;

·         To exchange views, experiences and information on matters of common concern having legal implications and to make recommendations thereto if deemed necessary;

Nah, badan penasihat perundangan inilah yang penting untuk merealisasikan apa yang kucadangkan tadi. AALCO boleh menyelesaikan masalah-masalah yang menghalang tertubuhnya sebuah kesatuan gergasi yang menggabungkan Negara-negara asia dan afrika, mengalahkan kesatuan Eropah. AALCO akan menyediakan model untuk menyeragamkan sistem Negara-negara ini. Aku percaya sewaktu EU hendak ditubuhkan, pasti mereka juga punya badan penasihat undang-undang untuk menyelesaikan masalah berkaitan perundangan yang menghalang penubuhan kesatuan tersebut.

  Dia menghembuskan nafas berat. Seakan dia mengalah. Aku mengukir senyuman kemenangan.

‘’Apa yang kau temukan dalam majlis Hari Perlembagaan AALCO yang ke 55?’’

‘’ Konferens yang dijalankan cukup baik. Bukan sebuah majlis yang pasif, semua diprovokasi untuk berbicara dan mengutarakan pendapat masing-masing. Berani mengetengahkan hujah dan pendirian sendiri dan aku menyedari sesuatu...’’

   Suasana menjadi sepi seketika. Mata kami bertemu. Atmosfera seakan sesak dengan pertukaran nafas yang dilakukan oleh kami berdua.

‘’ Cadangan dan hujah yang disampaikan bukan sahaja mewakili diri mereka sendiri tetapi melambangkan tahap intelektual negara tersebut. Bagiku, diplomat membawa tanggungjawab yang sangat besar kerana apa sahaja yang dilakukan akan mencerminkan negaranya. Dari segi penampilan, percakapan dan gaya, semuanya melambangkan keperibadian sesebuah negara tersebut. Bukan mudah untuk menjadi diplomat.’’

 Dia mengangguk. Perlahan-lahan dihembuskan nafas panjang sebelum menyambung semula perbicaraan.

‘’ Kau tak menyampaikan pandangan dalam event tersebut?’’

  Aku ketawa.

‘’Mana mungkinlah bro. Aku ini cuma pelajar sahaja. Baru didedahkan dengan cinta lama aku. Sayangnya hatiku masih belum terbuka untuk menimbang kembali keinginan untuk menceburi bidang diplomat. Bukan sekarang,’’ ucapku tenang.

‘’ Tapi kau mesti punya idea bukan? Zharif yang kukenal tidak mungkin ketandusan idea. Idea dan dirinya ibarat hujan dan bumi; yang satunya akan terus mencurah menyuburkan apa sahaja yang ada di atas satu yang lain,’’ balasnya sambil mengangkat kening. Aku tersengih.

‘’ Untuk mempromosikan AALCO, aku cadangkan AALCO menganjurkan pertandingan mooting.’’

  Dia tergelak sambil menepuk tangan. ‘’Ha ha ha. Mooter, mooter. Hidup tak boleh nak dipisahkan langsung dengan mooting,’’ujarnya sinis.

‘’ Daripada mooting kita boleh ketengahkan isu-isu semasa yang berlaku di Asia dan Afrika. Dari sini juga kita boleh mencambah idea-idea untuk merealisasikan kesatuan Asia dan Afrika yang lebih hebat dari kesatuan Eropah itu. Daripada mooting juga kita boleh menjana dana dengan tajaan dari firma-firma gergasi di serata Asia dan Afrika.’’

‘’Dan juga fund-raising dinner selepas moot competition. Macam yang kalian buat,’’ balasnya pula. Aku mendiamkan diri sambil tersenyum.

‘’ Nampaknya ini bukan sekadar pengalaman. Kau berhasil menuai sesuatu daripada pengalaman tersebut. Jika punya pengalaman tetapi tiada hasil daripada pengalaman tersebut, tidak ada gunanya juga. Cuma aku berharap...’’

‘’Yang aku akan pertimbangkan semula untuk jadi diplomat?’’ soalku, berbaur provokasi. Dia tersenyum tawar.

‘’ aku tak fikir lagi tentang perkara itu. Yang penting, aku bangga dapat pengalaman sebegini. Menambahkan lagi kemampuan aku untuk berfikir dan berpandangan jauh,’’ ujarku penuh yakin.

   Dan dia pun berlalu pergi.

   Aku menghantarnya dengan pandangan mata yang menyinarkan kepuasan.Aku tahu dia akan kembali lagi. Dengan isu yang berbeza. Dan aku harus bersedia untuk menerima kehadirannya lagi.

                                                  

No comments:

Post a Comment

hak berfikir dan bersuara anda akan dilindungi. Terima kasih :)