Saturday, August 20, 2011

mungkin ini sebabnya

Selain daripada kemampuan untuk menggunakan kalkulator walaupun untuk membuat pengiraan yang mudah( bila difikirkan semula, ada hikmahnya kenapa matematik tidak sesuai untuk manusia seperti aku), rasanya ini juga adalah salah satu faktor mengapa KPT 'mencampak' aku ke dalam fakulti undang-undang 3 tahun yang lepas. Awalnya aku memprotes; tetapi apabila menemukan semula khazanah ini, barangkali ini juga telah menyiapkan aku untuk meneruskan kehidupan dalam bidang ini.

Menafsir dan memahami bait-bait perkataan adalah sangat penting dalam dunia perundangan. Tak kisah samada ia adalah tafsiran mengikut kepala individu itu sendiri kerana sememangnya dalam undang-undang tiada yang betul dan salah. Keputusan di mahkamah pun jika difikirkan semula adalah mengikut pertimbangan dan tafsiran seorang atau sebaris manusia yang bernama hakim.

Ini adalah sebuah lagu daripada 8 lagu yang pernah aku perdalami maksud perkataan-perkataannya dengan halus dan teliti; aku biarkan ia tidak diubah mahupun diolah semula agar keasliannya yang sudah berusia 3 tahun ini kekal tidak terusik.

TAFSIR LAGU RUANG RINDU-LETTO

DI DAUN YANG IKUT MENGALIR LEMBUT

TERBAWA SUNGAI KE UJUNG MATA

DAN AKU MULAI TAKUT TERBAWA CINTA

MENGHIRUP RINDU YANG SESAKKAN DADA

JALANKU HAMPA DAN KUSENTUH DIA

TERASA HANGAT OH DI DALAM HATI

KUPEGANG ERAT DAN KUHALANGI WAKTU

TAK URUNG JUA KULIHATNYA PERGI

TAK PERNAH KU RAGU DAN SELALU KUINGAT

KERLINGAN MATAMU DAN SENTUHAN HANGAT

KUSAAT ITU TAKUT MENCARI MAKNA

TUMBUHKAN RASA YANG SESAKKAN DADA

CHORUS:

KAU DATANG DAN PERGI OH BEGITU SAJA

SEMUA KUTERIMA APA ADANYA

MATA TERPEJAM DAN HATI MENGUMAM

DI RUANG RINDU KITA BERTEMU

Lagu ciptaan kumpulan Letto cukup berfalsafah dan simbolik dalam menceritakan perihal cinta. Lagu di atas menggambarkan luahan hati seorang lelaki kepada kekasihnya yang seperti tidak mengambil berat tentang soal cinta.

Di rangkap pertama secara keseluruhannya menceritakan perasaan lelaki tersebut yang takut sekiranya beliau jatuh cinta. Hal ini kerana beliau seakan-akan ‘takut’ untuk merasai rindu yang digambarkan seperti udara yang dihirup yang mana akan menyesakkan dadanya dengan perasaan rindu tersebut. Hal ini memang wajar kerana orang yang bercinta pasti akan mengalami sebuah perasaan yang cukup aneh yakni rindu dan perasaan ini mampu mengheret dan menyeksa jiwa seseorang yang mengalaminya.

Jalanku hampa dan kusentuh dia terasa hangat oh di dalam hati.Jalan di situ bermaksud masa kerana di baris ketiga ada tertulis kuhalangi waktu.Jadi ia bukanlah jalan yang menggunakan kaki dan lelaki ini sedang membayangkan dirinya sedang menyentuh kekasihnya itu. Hal ini dikuatkan lagi apabila lelaki tersebut hanya merasakan ‘kehangatan menyentuh kekasihnya’ cuma di dalam hati. Beliau cuba sedaya-upaya menghalangi waktu daripada terus berjalan kerana dia mahu tetap terus berada dalam keadaan tersebut(membayangkan dirinya menyentuh kekasih).Tak urung jua kulihatnya pergi pula bereti mahu tidak mahu dia terpaksa merelakan kepergian angan/bayangannya sebentar tadi kerana waktu sememangnya tidak mungkin dapat diberhentikan.

Rangkap ketiga pula menunjukkan bahawa lelaki tersebut begitu yakin bahawa kekasihnya itu mencintainya berdasarkan baris Tak pernah kuragu dan selalu kuingat kerlingan matamu dan sentuhan hangat. Apabila kekasihnya melakukan hal yang sedemikian(kerlingan mata dan sentuhan) beliau mula takut dan cemas mencari makna.Makna di sini boleh dikaitkan dengan cinta ataupun rindu tetapi pendapat kedua(yakni rindu) lebih tepat kerana ia sama maksud dengan baris terakhir rangkap pertama(sila rujuk lirik lagu di atas).

Kau datang dan pergi oh begitu saja. Baris ini yang menjadi sinopsis bagi keseluruhan lagu tersebut. Kekasihnya seolah-olah tidak serius, berdolak-dalik dan buat endah tak endah terhadap cinta lelaki tersebut kepada dirinya.Ada kemungkinan gadis ini seorang yang playgirl(seperti yang ditunjukkan dalam videoklip lagu ini) tetapi mungkin juga dia belum bersedia untuk menjalani hubungan yang serius dengan lelaki tersebut dan menganggap mereka cuma ‘kawan biasa’(erti lainnya jual mahal). Semua kuterima apa adanya pula bererti lelaki tersebut mempunyai perwatakan yang sungguh relaks, matang dan sabar melayani ‘permainan’ atau ‘jual mahal’ gadis tersebut dan ini juga menggambarkan lelaki itu bukanlah seorang yang suka merungut atau terlalu mendesak. Mata terpejam dan hati mengumam pula lebih merujuk kepada keadaan lelaki tersebut. Seperti manusia lain apabila kita dalam keadaan sabar dan cuba menenangkan diri maka kita akan memejamkan mata sekuat-kuatnya. Gumam bererti ‘terkulum dalam mulut’. Mengugam bererti hatinya telah mengawal atau memerintah mulutnya untuk melakukan perkara tersebut(gumam).Kerana hati manusialah yang sebenarnya mengawal perbuatan dan tindakan.Baris terakhir yakni Diruang rindu kita bertemu bererti memang benar lelaki dan perempuan tersebut sedang bercinta. Apabila kedua-duanya sedang diheret rasa ‘rindu’ maka masing-masing akan mengingati pasangannya. Si lelaki akan merindui si perempuan dan si perempuan pula merindui si lelaki. Jadi hanya dalam keadaan ‘merindu’ atau mengikut ungkapan yang lebih indah yang telah diungkapkan oleh kumpulan Letto iaitu ‘ruang rindu’ kedua-duanya hanya bisa bertemu. Ya di dalam ruang itu saja mereka bisa ‘berkomunikasi’,mengingati satu sama lain mengikut khayal rindunya sendiri......

30 Mac 2008 3.30 am

3 comments:

  1. Kalau menurut saya lagu ini menceritakan perjumpaan seseorang Islam dengan Baginda Nabi Muhammad Saw di alam mimpi,.

    ReplyDelete
  2. sampai skarang lagu nie msih segar dlam ingatanku

    ReplyDelete
  3. setuju dengan huraian blogger ni~ terbaik !

    ReplyDelete

hak berfikir dan bersuara anda akan dilindungi. Terima kasih :)