Monday, June 27, 2011

Ceritera rakyat: Hikayat Kopi




Adapun di sebuah kampung seorang lelaki tua yang menjadi pelanggan setia di warung kedai kopi. Didatangi kepadanya seorang lelaki tegap, berusia sekitar 30-an segak berpakaian dan jalannya diiringi dengan beberapa lelaki yang lainnya sewaktu lelaki itu sedang siap untuk menikmati kopinya.Setelah memperkenalkan diri, maka lelaki tersebut duduk di hadapannya dan memulakan bicara.

''Sayalah wakil rakyat di sini.Saya ditugaskan oleh pemimpin besar untuk singgah dan menjenguk kawasan ini. Saya bertanggungjawab untuk menjadi suara dan harapan penduduk di sini tak kira muda atau tua. Semuanya akan mendapat perhatian saya. Suara saya adalah suara rakyat di sini termasuklah suara pakcik,'' ujarnya sambil tersenyum.

Lelaki tadi hanya diam dan memandang tepat ke arah lelaki tersebut. Tiada reaksi di wajahnya.

''Minumlah kopi ini.''
Awalnya lelaki muda itu ragu-ragu tetapi melihat lelaki tua itu mula mengukir senyuman, diminumlah jua air tersebut sehingga habis.

''Apa yang tuan rasa tentang kopi ini?''soal lelaki tua itu.

''Sedap dan manis,'' balas lelaki tersebut.

''Apakah saya dapat merasakan kelazatan kopi tersebut?''
Lelaki tersebut menggeleng.

'' Kalau begitu, sama jugalah kedudukan tuan sekarang.Tuan mewakili saya untuk menikmati kopi tersebut teetapi hanya tuan yang dapat merasai kenikmatan kopi itu, bukannya saya. Tuan hanya mewakili diri tuan sendiri. Suara tuan adalah suara tuan dan bukanlah suara saya. Apa yang tuan lakukan adalah untuk memenuhi kehendak tuan dan kehendak orang lain dengan tujuan tuan akan terus kekal menjadi ketua di kawasan ini.''

'' Tuan boleh menjadikan nama saya sebagai statistik suara yang tuan wakili. Tetapi tuan tidak akan pernah mewakili hati saya.''

''Kerana hati manusia itu adalah suara manusia yang sebenarnya. Jika hatinya sudah diwakili oleh orang lain, di mana lagi nilai kehidupan seseorang itu?''

***

I'm a free man. People may have my name to fulfil their own satisfaction and objective but obviously, people can't have my heart because I am a free man~

No comments:

Post a Comment

hak berfikir dan bersuara anda akan dilindungi. Terima kasih :)