Saturday, November 21, 2009

TO TRUST

1. Kita selalu ambil orang-orang yang kita percaya untuk menjawat itu dan ini dalam organisasi ataupun di tempat kerja kita dan akhirnya orang yang kita percaya itu rupanya tidak boleh dipercayai.

2.Pelbagai sebab- kebanyakannya kerana orang-orang yang kita percaya itu mempunyai agenda dan rancangan tersendiri yang kita sendiri tidak tahu. Ada juga yang mungkin lupa diri- setelah kita berundur dan memberi kepercayaan kepada beliau untuk mengambil tempat kita maka kita akan dilupakan samada sengaja dilupakan atau tidak disengajakan.

3. Aku sendiri banyak membuat pilihan-pilihan yang salah dalam mempercayai orang-orang untuk bekerjasama dengan aku. Biasanya persahabatan sering mengaburi mata- kita fikir sebab dia kawan baik kita maka dialah yang tepat untuk buat kerja. Untuk menjaga hati sesetengah pihak maka kita berikan jawatan dan jadikan dia sebagai sebahagian daripada team kita.

4. Dari sekolah rendah sampai masuk universiti inilah kesalahan yang sering aku buat. Yela mana nak tau kan mula2 memang baik dan suci giler muka tapi bila dah diberi peluang pegang jawatan jadi lain dah rupanya. Kalau kita nak buang nanti dicop sebagai diktator dan pengecut. Tapi setakat ni aku rasa belum pernah lagila aku pecat atau buang orang dalam team, baik team organisasi mahupun team assignment.Paling-paling pun aku buat diaorang macam 'penganggur'- daripada buat kerja pun menyusahkan orang lebih baik aku rehatkan dia dan bolehlah dia bersuka-ria menerima markah percuma. Memang sifat manusia kan suka camtu.

5. Kalau yang melupakan secara sengaja atau tak sengaja itu dah memang sifat manusia untuk mempunyai short-term memory. Walaupun tak rapat dan sokongan diberikan hanya atas dasar profesional tapi itu tak perlulah dijadikan alasan untuk lupa dan terlupa. Dan itulah hasilnya apabila anda sudah tidak mempunyai kuasa maka dengan cepatnya anda akan dilupakan oleh orang2 di sekeliling anda.

6. I just hope that those who i pick up as the hicom for Global Pecae Youth Volunteer( rebranding dari PGPYO) are the right decision i ever made in my life. Though some of them i never work with but i believe they can perform well and i trust them.

7.For this time i'm praying that friendship will not blind me at all since i admit most of them are my close friend. But as long as they can do the work and not too demand to become this and that, not showing themselves who's the better hero then i think there is no sin to have your close friend in your team. Nepotisme? You may say that but tell me is there any people who practiced nepotisme will pick up people from different university to become part of the team.

8. I trust imperfect person because i'm imperfect too.

6 comments:

  1. Dont TRUST anybody.... Kecuali dirimu...

    ReplyDelete
  2. Persahabatan itu penting untuk kita. Tapi dalam menjalankan tugas bukan itu yg menjadi kayu ukur. apa yang menjadi kayu ukur adalah kebolehan membuat kerja. Seperti memimpin, untuk menjadi pemimpin anda tidak semestinya perlu menjadi seorang pemidato yang hebat. You just have to have the leadership skills. Kebolehan berpidato itu adalah sampingan atau kita kata pelengkap kepada ciri seorang pemimpin yang hebat. Its all about capability of doing work. Tapi trust tu kena la ada jugak walaupun sedikit. Walauapapun Z, this is just a small part of our life. Hidup ini masih panjang dan apa yang kita lihat ini hanyalah sebahagian kecil yang ada. Ini baru kehidupan kampus, nanti bila kita berada di alam pekerjaan it would be much more challenging. Whatever it is all the best 2 you. Hope 2 see you this coming semester ;)

    ReplyDelete
  3. ya z..
    dats would be better..
    some ppl just lyke to get their nm by others ppl's work.

    ReplyDelete
  4. once again your word blow up my mind.
    Z, i really appreciate the opportunity u gave me. your trust and everything.
    i'm giving my best.

    tegurlah saya kalau rasa tindakan saya salah atau menyeleweng.

    thanks a million.

    ReplyDelete
  5. z, i appreciate sgt2.. and i hope i can give my best for the org. if anything u want me to help just ring me , msg me, or facebook-ing me.. hehe.. eventhough we're nt that close dont be shy2 cat to me lorr.. heheh..

    if i did any mistakes im sorry & tegur if i did any to u.. ;)

    oh yeaa! this is my new blog.. link me!

    ReplyDelete
  6. assalammualaikum

    dalam hidup, salah dalam membuat keputusan adalah lumrah...
    ia sebenarnya proses pentarbiyahhan diri dari Allah
    terutamanya apabila seseorang berusaha untuk menjadi pemimpin yang baik

    tidak ada orang yang belajar sesuatu dari kejayaan, tetapi kita sentiasa belajar banyak perkara dari kegagalan

    ReplyDelete

hak berfikir dan bersuara anda akan dilindungi. Terima kasih :)