Thursday, November 26, 2009

CERITA SATU MALAM

1. Lepas habis-habis interview terus aku gerak ke Puduraya nak balik ke Johor Bahru. Memori raya cina mula menghantui aku bagaimana aku kena perap dalam bas selama 12 jam untuk balik ke kampung. Tapi nasib baik kali ni cuma 4 jam( sebab bertolak dari KL) dan agak selesa gak naik bus skyview aka double decker. Ye aku admit agak teruja atau jakun sebab first time naik bas camtu. Kena pulak aku duduk seat depan tak pasal2 orang ingat aku driver ( agak touching di situ). Dan kira-kira jam 4 pagi aku sampai kat stesen Larkin. Balik terus lepak!

2. Tapi sebelum itu pada paginya aku melepak kat KLCC. Dah bosan pergila beratur kat wayang tu dekat 20 minit baru dapat giliran beli. Rakyat Malaysia makin berminat dengan aktiviti menonton wayang lagi2 menjelang cuti sekolah.

3. Bila dah masuk kat dalam wayang lain pulak cerita. Teruk aku kena 'psycho' dengan orang sebelah; aku nak percaya pun macam xnak percaya dengan apa makcik tu cakap sebab cerita dia macam 'tinggi' sangat. Claim sebagai penulis skrip, dah tengok citer ni sampai dua kali, JK Rowling tu bestfriend dia, pernah duduk kat UK etc. Aku pun dah touching dah elok2 nak tengok wayang dah kena dengar cerita makcik tu. Aku pulak jenis kalau tengok movie memang concentrate sebab aku nak mencari mesej yang tersirat dalam citer tu. Dia punya sembang sampai citer dah nak start kalau suara dia slow takpe tapi ni dah macam suara speaker full volume. Agak annoying jugak bila orang dah tengok kat seat aku tapi nak buat camne dan nasib baik dia tengok wayang tu tak sampai habis sebab dia kuar entah pergi mana. Pengajaran nombor dua: Bawa teman nak pergi tengok wayang lain kali.

4. Ulasan untuk filem 2012: quite best cuma ending dia cam.....aku ingat semua manusia mati tapi ada jugak hidup. Mungkin filem ini ada inspirasi daripada cerita banjir besar ketika zaman Nabi Nuh. First2 aku ingat diaorang nak pergi ke marikh ke bulan ke tapi rupa-rupanya nak survive dalam bahtera besar.Ada jugak dengar desas-desus cerita ni banyak beri impak psikologi kepada para penonton. Ada yang betul2 obses dan percaya bahawa kiamat benar-benar akan berlaku. Tetapi kita sebagai umat Islam kena percaya bahawa hari kiamat tetap akan datang tetapi tarikh tepat untuk hari tersebut masih tidak diketahui oleh sesiapa termasuk nabi saw. Kalau nabi, utusan yang mulia pun tak tahu akan adanya hari kiamat bagaimana orang lain boleh tahu?Malaikat sendiri pun tak tahu bila; hanya Allah sahaja tahu. Tetapi two thumbs up tentang soal humanity yang dibawa oleh filem tersebut.

5. Sebelum terlambat ingin aku ucapakan selamat menyambut hari aidiladha. Hanya yang pernah merasai pengorbanan akan mengerti makna berkorban untuk tujuan yang mulia :)

1 comment:

  1. i'm still considering to watch 2012 or not...
    however...selamat hari raya aidiladha z

    ReplyDelete

hak berfikir dan bersuara anda akan dilindungi. Terima kasih :)