Friday, November 6, 2009

REVOLUSI BERMULA!


1. Pernah terfikir kenapa kita sering dipinggirkan daripada duduk berbincang untuk membuat sesuatu keputusan?
2. Pernah terfikir kenapa kita tidak diajak untuk menghadiri sesuatu perbincangan atau event2 penting disebabkan usia kita yang masih muda?
3.Pernah terfikir kenapa begitu banyak peraturan dan undang-undang yang cuba menyekat kebebasan generasi muda untuk bercakap dan berfikir? Kenapa seringkali suara-suara generasi muda ini tidak kedengaran dan cuba ditenggelamkan?
4. Padahal generasi muda inilah yang berasa sangat-sangat dihargai jika diberi peluang untuk bercakap dan memberi pendapat. Aku sendiri berasa teruja apabila pertama kali diajak untuk duduk berbincang bersama-sama mereka yang berideologi pembangkang yang lebih tua daripada aku kerana kita berasa dihargai, tidak dipinggirkan dan orang-orang tua ini tidak terasa terancam dengan idea-idea bernas kita.
5. Menurut satu kajian terdapat more than one from every 4 peoples in the world are youth. Ini satu angka yang sangat menakjubkan kerana kuasa penentu dan pengubah adalah di tangan generasi muda.
6.Sewaktu pilihanraya umum akan datang dianggarkan ada sejuta pengundi baru di kalangan generasi muda dan dijangka pada tahun 2010 golongan belia akan mencapai jumlah 12 juta orang.
7. Sudah tiba masanya generasi muda untuk bertindak dan melakukan sesuatu untuk dunia. Justeru saya ingin mengalu-alukan kehadiran anda semua dalam blog rasmi PERDANA GLOBAL PEACE YOUTH ORGANISATION yang telah direka sejurus selepas tamat Conference Kuala Lumpur. Sekalung penghargaan kepada Amirul Syameer yang juga bakal merangkap Hi-Com untuk mengendalikan blog rasmi tersebut.
8.Di dalam blog ini anda bebas untuk memberi pendapat atau pengetahuan dan mungkin berkongsi pengalaman ataupun kajian-kajian terbaru berkenaan kesan peperangan dan cara untuk menjadikan misi menjenayahkan peperangan sebagai satu realiti. Jadikan blog tersebut sebagai satu medium untuk bertukar-tukar pendapat, bukannya tempat untuk memaki hamun dan menunjukkan segala kebiadapan dan kebodohan anda. Jadikan ia tempat 'battle of the wits' dan belajar menghargai pandangan dan idea seseorang.
9.Teruskan usaha menyokong perjuangan ini. Kita tidak akan menjadika ia sebagai satu omong kosong, wishful thinking tetapi kita hidup atas dasar ' my word is my bond'. Satu revolusi sedang bermula.Satu sejarah baru bakal dicipta sekarang!
10. Vote to criminalise war. The least we could do
*klik imej di atas untuk pergi ke blog PGPYO

2 comments:

hak berfikir dan bersuara anda akan dilindungi. Terima kasih :)