Thursday, November 19, 2009

MACAM-MACAM ADA

1. Sedang menunggu 7 Disember untuk sambungan lanjut perkembangan Global Peace Youth Volunteer; rebranding untuk PGPYO. Sudah sampai ke peringkat penghantaran proposal ke ahli jawatankuasa PGPO.

2. Bila baca suratkhabar hari ini terasa aku ni dah macam katak di bawah tanah, lebih teruk dari di bawah tempurung. Banyak perkembangan berlaku yang aku tak sedar; dan akhirnya terpaksalah ulas sedikit dalam posting yang satu ni. Ada satu dua yang ingin aku sentuh, mungkin penting mungkin tidak.

A) JAWATAN MENTERI KANAN
- Ada desas-desus cadangan untuk melantik Tun Mahathir sebagai menteri kanan dalam kabinet. Saya tak terfikir semua menteri akan bersetuju dengan cadangan ini kerana masih ada menteri2 yang proxy-Abdullah dan menjadi orang kuat Abdullah Badawi menghentam Tun Mahathir satu ketika dahulu. Lebih baik Tun Mahathir maintain dengan keadaan sekarang, memberi pandangan dari luar.

B) GAJI RM1 SETAHUN
- Tidak terlambat untuk mengucapkan tahniah kepada kerajaan Selangor kerana melantik DS Anwar sebagai penasihat ekonomi negeri tersebut. With his wide experience with IMF and World Bank i think it is a good decision.Somehow i don't have any idea whether IMF can lend money to Selangor and if this is happen, i wish good luck to Selangor admin as there is no impossible for the state to become like Indonesia during 1998 crisis. I'm waiting that he may use his 'pious' and 'islamic' image in his role as the advisor. Maybe Selangor govt can reduce any vice businees in Selangor that has been made during BN govt before this.If nothing change then what the difference between BN and PR isn't it?.
Expecting too much? I let you people to decide.

C) SIAPA KETUA?
- Zaid Ibrahim choose Nik Aziz to become PR leader. Zahrain,PKR member argued that Anwar Ibrahim is more fit. My comment? Sorry i'm not a opposition member or supporter but I would like to hear reaction from DAP. It will be more interesting to hear from Karpal Singh or Kit Siang about this matter.

D) MCA
- Secara peribadi ia adalah satu tindakan tergesa-gesa untuk memecat semua yang tidak menyokong unity plan yang dicadangkan oleh presiden MCA. Memecat Ketua Pemuda, Ketua Wanita kerana tidak boleh bekerjasama adalah satu tindakan 'selamat' untuk meneruskan agenda unity plan tersebut. Tetapi seperti dalam entri blog saya yang lepas, Tee Keat ternyata memandang rendah kepada sokongan dan kekuatan Liow Tiong Lai. Campur tangan PM dalam hal ini mungkin akan dapat membawa kedua-dua pihak ini duduk semeja dan berbincang dan tidak boleh disalah tafsir kerana jika krisis ini berlarutan ia akan membawa masalah besar kepada Barisan Nasional.
Mungkin mereka akhirnya akan bersetuju dalam satu hal untuk menyelesaikan hal ini; pilihanraya dalaman untuk memilih kepimpinan MCA yang betul2 mendapat sokongan akar umbi. Tetapi yang kalah dalam pilihanraya tersebut pasti tidak akan berdiam diri. Dulu perpecahan UMNO membawa kepada penubuhan parti semangat 46 jadi kalau MCA pula lepas ni agak2 apa pulak? Maaf saya tak tahu sejarah penubuhan MCA walaupun pernah belajar masa sekolah menengah dulu. I'm a short-term memory.
Inilah akibatnya kalau 'cakap tak serupa bikin'.

2 comments:

  1. kalau zharif katak bawah tanah, saya neh katak bawah aper polak??bawah kerak bumi kah??? hehe

    ReplyDelete
  2. setuju dgn pandangan Z tentang posisi TDM.

    ReplyDelete

hak berfikir dan bersuara anda akan dilindungi. Terima kasih :)