Monday, November 16, 2009

24


1.Circadian rythm aku sudah terganggu sejak tiga hari sebab untuk tiga malam tersebut aku tak tidur gara-gara menonton cerita 24( circadian rythm is a roughly 24 hour cycle in the physiological processes of living beings the disruption of which can have significant adverse health consequences)
2. Dan kesan sampingan disebabkan gangguan circadian rythm ini adalah seperti yang dijangka; selain eyebags yang semakin gelap aku juga hilang selera makan, pening kepala dan hilang mood untuk berbuat apa-apa. Tapi nak buat camna setelah aku habiskan membaca dua buah buku setebal lebih 200 mukasurat setiap satu dalam masa seminggu kebosanan mula melanda dan download citer 24 pun dah complete jadi aku pun layanla citer feveret aku ni.
3. Mengisahkan seorang ejen (Jack Bauer) yang dalam masa 24 jam perlu menghentikan tiga operasi pengganas. Cuma yang menjadi fokus utama dalam cerita ini ialah: penderaan ketika soal siasat iaitu interrogation.
4. Cerita 24 ini cuba menunjukkan bahawa penderaan adalah sangat penting untuk mendapatkan informasi untuk mengelakkan serangan pengganas seterusnya. Ia cuba diguna pakai sebagai alasan tentera USA mendera tahanan Guantanamo Bay dan Abu-Ghraib. Tetapi apakah ia benar?
5.Tak mahu cerita panjang cuma dalam hal ini aku mempunyai pendapat yang sama dengan mr.Temple, anggota Defense Intelligence Agency's Joint Intelligence Task Force for Combating Terrorism yang aku perolehi dalam buku ''Torture Team'' tulisan Prof Philippe Sands. Mr. temple memberitahu:
After you have captured someone you have a window of opportunity as an effective interrogation had to be done in the first 48 hours after detention. You put the detainee in a room with somebody who would shock him into delivering what he had or you put him on a roof or in a helicopter and threaten to push him from a great height. Months later wasn't timely and wouldn't work.
6. Apabila merujuk kepada satu kes di Guantanamo Bay yang lebih dikenal sebagai Al-Qahtani case Mr.Temple memberitahu:
The interrogation of al-Qahtani did come months after he'd been detained giving him time to settle down, rebalance and centre himslef.
7. Secara ringkasnya tahanan Gitmo mahupun Abu Ghraib tidak boleh disamakan dengan situasi yang berlaku dalam cerita 24. Ia sangat berbeza. Contohnya Al-Qahtani beliau ditahan berbulan-bulan sebelum diseksa dan didera untuk mendapatkan informasi menghalang serangan pengganas. Tetapi dalam 24, tahanan tersebut didera untuk mendapatkan informasi dalam masa 24 jam, bukannya berbulan-bulan dan ia berjaya menghalang serangan pengganas.
8. I'm not saying that i accept the torture as it violates law, especially the Geneva Convention but i do agree with Mr.Temple explanation. It may work in the first 48 hours, not after months.
9. Sekali lagi, samada undang-undang dan nyawa orang awam menjadi konflik. Adakah perlu undang-undang diketepikan untuk menyelamatkan seribu nyawa orang awam yang terancam dengan serangan pengganas? Dan adakah perlu untuk membunuh seorang penjahat untuk menyelamatkan seribu nyawa manusia yang tidak berdosa?
10. Keadilan-justice. Tidak pernah ada jawapan yang mutlak.
'' I know in my mind the law is more important than the innocent life. But my heart just can't take it'' -Jack Bauer

3 comments:

  1. assalammualaikum

    islam adalah penyelesaian... itu yang sering kita gembar-gemburkan...

    pasti, dalam kes mendapatkan maklumat ini ada cara dan jalan yang lebih diredai Allah.

    kadang2, apabila manusia terdesak, sanggup mengaku apa sahaja yang dipinta....

    ReplyDelete
  2. i pon suke cite ney! da lame tk tngok..;(
    pna tgok death note?
    psl law jgk sket2..

    ReplyDelete

hak berfikir dan bersuara anda akan dilindungi. Terima kasih :)