Wednesday, December 8, 2010

Cerita dalam Moot Court



''It's not that I'm so smart , it's just that I stay with problems longer'' ~ Albert Einstein


1. Kehidupan bermooting bermula sejak dua minggu yang lepas. Selama dua minggu jugalah aku telah menguji dua ungkapan yang diberikan oleh salah seorang 'genius' yang pernah hidup di atas muka bumi ini.

2. Tak dapat dinafikan isu yang dihadapi dalam mooting kali ni lebih mencabar dan kadang-kadang membuatkan aku hampir frust dan kecewa tetapi dorongan yang diberikan oleh sang genius bagaimana dia boleh menjadi genius menyebabkan aku tetap teruskan untuk menyelesaikan masalah.

3. Bagaimana hendak menyelamatkan klien kita yang dah secara terang-terangan apabila dibaca fakta kes yang diberi melakukan kesalahan rasuah? Dahlah fakta berbelit-belit dan memang bila baca sudah boleh dikomfemkan balance of probability tu dah tak seimbang, memihak kepada pihak lawan. Bagaimana nak mencari loopholes, memudahkan fakta kes yang nampak berbelit dan serabut adalah cabaran terbesar untuk dihadapi. Selama dua minggu, rumah aku adalah di moot court. Tiada bahan bacaan lain selain buku hitam setebal 608 muka surat dan buku Robin Sharma sebagai 'fuel' untuk maintenance mental dan motivasi. Tiada yang lebih merungsingkan daripada mencari kelemahan-kelemahan tuduhan yang dilontarkan oleh pihak responden. Tiada yang lebih menggembirakan bila dapat jumpa kes-kes dan artikel yang dapat menyokong hujah. Dua minggu jugalah aku duduk menghadap laptop, menyiapkan draf pertama dan kemudian mengeditnya semula supaya menjadi betul-betul pack, kemas dan straight to forward. Bila dah siap dan dinilai oleh trainer, baru boleh menarik nafas lega dan bersyukur sebab argument yang disediakan nampak 'structure'nya, nampak point untuk dihujahkan dan hanya tinggal untuk di reinforce lagi.

4. Dah habis satu perkara. Hari untuk berehat hari ini bersama 'moot family' kami. Tiada buku untuk dibaca, tiada benda yang perlu dirisaukan dan tiada hujah yang perlu ditulis. Aku mahu berehat, kumpul semula tenaga dan menajamkan semula daya intelektual sebelum menyambung semula kerja untuk menyiapkan hujah di pihak responden. Sungguh bila dah siap hujah untuk applicant dah rasa macam responden ni tak ada benda untuk hujah haha. Tapi aku tetap yakin bahawa nothing is perfect. Dan itulah hikmah Tuhan menjadikan setiap benda di muka bumi ini tidak sempurna justeru pasti ada loopholes yang boleh dicari dan digunakan. Sebab jika sesuatu itu sempurna bagaimana kita boleh melihat satu perkara dengan dua sisi pandangan yang berbeza?

Terima kasih Tuhan atas semangat dan petunjuk yang diberi. Terima kasih kepada moot family yang turut serta mengorbankan dua minggu untuk menyiapkan tugasan. I know we can do it. We can achieve anything we want because we have all what it takes ;)

* Esok sambung balik. Rutin yang sama....Bosan?Menarik?

1 comment:

  1. u great man!
    how lucky to be you
    dream to-be lucky and great as u lah (!)

    ReplyDelete

hak berfikir dan bersuara anda akan dilindungi. Terima kasih :)