Saturday, December 18, 2010

Yang tak dijangka

UiTM Jessup Team 2011 =)
* Walaupun mama shai, uncle K dan Papa Izzat akan bersara selepas Jessup dan saya akan mempunyai team yang lain tetapi u guys tetap the best! I know this statement agak berlebih-lebihan but seriously i can never have this team again. Kepercayaan yang kalian beri telah membuatkan saya berada di sini. Thus I have a request: before u guys retired, I wanna have one more trip with u guys and this time it will be ___________ DC so that u guys punya retirement will be the sweetest memory ever ;)

1. Perkara yang paling tak dijangka tahun ini. Memang tak payah nak cerita panjang atau kasi hint sebab dah memang terang-terang inilah perkara yang paling tak dijangka Tuhan berikan kepada aku. Mungkin masih ada lagi yang tak percaya bahawa aku tak pernah bermimpi atau memasang impian untuk sampai ke Sydney tapi mereka yang ada bersama dalam UiTM Maritime Team 2010 tahu perkara sebenar ;)

2. Kehadiran aku secara kebetulan. Yang tak diketahui akan asal usulnya kerana mengikut hukum kelahiran seorang mooter itu adalah daripada audition mahupun inter part. Malangnya aku tak dilahirkan dalam keadaan begini. Aku masuk kerana aku ada di situ. Dahlah yang paling junior, tak kenal pun hal ehwal semasa atau dalaman moot; yang aku tahu bukak lexis nexis cari kes baca. Lepas tu discuss sama-sama.

3. Tapi selama dua bulan tulah aku belajar banyak perkara. Selalu aku baca dan dengar cerita-cerita yang hebat, luar biasa dan 'ajaib' tetapi sekarang cerita tersebut terjadi pada aku. Kepercayaan yang diberi oleh coaches dan mooters yang lain telah membuatkan aku berada di sini. Siapa yang sanggup pertaruhkan budak yang tak tahu mooting dan cuma ada sebulan untuk berlatih dan kemudian mewakili UiTM lawan di peringkat international? Dahla tu first time moot first time tu jugak lawan kat Australia. Yang jealous akan terus jealous dan yang sinis akan bercakap itu tuah aku. Tapi kalau makhluk tuhan yang sebegini tahu bagaimana latihan dan usaha aku selama 2 bulan tu mesti mereka akan menyesal dan cuba menarik balik kata-kata tersebut.

4. Ok cukup bercerita di sini sebab sebelum ni pun dah dua entri aku buat pasal perkara ini dan rasanya inilah perkara yang paling tak dijangka tetapi sangat menyeronokkan dan membuka jalan baru untuk hidup aku buat selamanya ;)


Siapa sangka akan bermooting buat kali pertama di pentas international

*Co-Counsel sepanjang hayat. Thanks because you trust me to become your co-counsel. And of course, my service in moot club depends on you . If you still join mooting then I will . If you quit then i will quit too. That's our deal with sir right? ;)

Bondi beach...
* Setiap mooter ada nama panggilan masing-masing. Masa maritime dulu memandangkan aku suka pergi pantai maka beach boy adalah nama panggilan. Tapi sekarang dah ada yang lain hoho * wink*- Iceman-


* Dare to dream*


cebisan nota: Tiba masanya untuk mempercayai orang lain sepertimana mereka pernah mempercayai aku dahulu. Walaupun menyedari bahawa cara bekerja manusia berbeza-beza tetapi aku masih berpegang pada satu perkara dan aku sanggup dikritik, menjadi subjek umpatan dan diingati sebagai manusia yang paling 'kejam' sebab aku yakin satu perkara itulah yang telah membawa aku dan yang lain-lain sampai ke tahap ini.

Komitmen.Ia juga bererti jangan salahkan orang lain bila diri sendiri punya salah. Work on yourself. Aku tak akan berada di sini kalau aku tak buat skrip sendiri. Bila ada buat silap dan salah terus perbaiki supaya benda yang sama tak berulang.
- Bukanlah soalan hakim itu yang paling menakutkan tetapi yang paling menakutkan adalah apabila tiada perubahan atau improvement yang dapat dilakukan setiap kali habis latihan-

1 comment:

  1. orang yang jeles dan cakap that is ur luck biarkan sahaja. at the end of the day ur the one who is here and not them.

    they are not in the family they don't know who it works here. but even if they are in the family, sooner or later they will learn the MOOT WAY.

    you are here because you deserve it, you earn it not by "money politics" ahhahah terlebih plak!

    all the best Jessupers! ^_^ nanti kite orang g kacau korang!! ^_^

    ReplyDelete

hak berfikir dan bersuara anda akan dilindungi. Terima kasih :)