Wednesday, August 11, 2010

Lelaki Sejuk

Team UiTM LAWASIA 2010 :)

banana split coach kami berjaya 'dihabiskan'. Siapa punya angkara?-masih dalam siasatan

With our panel of arbitrators- Chief Justice Tun Zaki Tun Azmi

Sebelum moot bermula...UiTM v UKM

Two of our arbitrators during general rounds

After announcement- we make it to final round =)


Semasa rehat..


1. King Arthur. Itulah filem yang sesuai untuk menceritakan segalanya mengenai LAWASIA Moot Competition 2010. Pada perkiraan aku, lepas habis maritime moot aku boleh berehat dan menjalani kehidupan seperti biasa. Kembali ke kelas, lepak bersama member-member, tidur awal dan balik rumah bila hujung minggu.

2. Semuanya tidak menjadi kenyataan. Aku menyertai competition ini dengan janji bahawa semuanya akan 'setel', balik maritime nanti terus buat oral training tapi lepas tu....kena mula balik dari first step. Buat balik research, cari balik artikel dan kes-kes yang berguna. Fotostat itu ini. Oral training yang sepatutnya dilakukan sebulan akhirnya jadi seminggu lebih je. Lagi 3 minggu sibuk buat research.

3. Competition kali ini juga lebih mencabar sebab aku jadi 'anchor' untuk team aku yang dibarisi oleh Miss Arina Lum dan Mr.Hadi Zainol. Team kami akan berdepan dengan HELP University dan UKM. Nak dipendekkan cerita inilah resultnya:

HELP v UiTM - UiTM Won 3-0 ( ni maksudnya semua judges setuju kami menang)
UiTM v UKM - UiTM Won 2-1

Judges kami dalam general rounds ini sebahagiannya adalah:
- The Hon. Puan Nallini Pathmanathan (High Court Judge)
- The Hon. Dato Mary Lim (High Court Judge)
-Alina Ariffin ( Lawyer)
-Thavakumar
-Dato Harpal Singh Grewal
-Mohd Aizuddin bin Zolkeply ( Special officer of CJ)

4.Team kami adalah satu-satunya team UiTM yang layak ke final rounds. Round kali ni lebih tough sebab kami berdepan dengan Taylor dan UIA. Kami tewas untuk round kali ini dan mendapat tempat ke-5 secara keseluruhan. Antara judgdes kami untuk final round ini adalah:

-Tan Sri James Foong ( Federal Court Judge)
-Ragunath Kesavan ( President of Malaysian Bar)
- Tun Zaki Tun Azmi ( Chief Justice of Malaysian Court)

5. Memang bertuah sebab dapat buat submission di hadapan Chief Justice. Even tak semua lawyer pun dapat bentang kes depan YAA Tun Zaki. Satu pengalaman yang tak dapat dilupakan. Dalam 4 kali moot tu aku rasa yang paling best adalah masa first match iaitu sewaktu membentang kes di hadapan Dato Mary Lim. Dia sangat sharp and memang terasa communication antara seorang lawyer dan judge. Sewaktu itu juga aku dapat tahu satu 'senjata' yang sangat berguna; senjata ini awalnya sudah dikesan oleh cikgu sekolah menengah aku dahulu tetapi senjata itu tidak dapat digunakan dalam debat. Tetapi sekarang aku sudah dapat menemukan tempat yang sesuai untuk menggunakan senjata tersebut. Senjata itu juga telah membuatkan aku mendapat gelaran baru dalam keluarga moot UiTM.

'Iceman'.

* Mohon maaf kepada family Moot Uitm jika sepanjang latihan dan pertandingan tu ada tingkah laku aku yang menyakitkan hati kalian. Pada sesiapa yang aku ter 'marah' mohon maaf dipinta. Bukan saja2 nak marah tapi ada sebab. Tapi sebab yang utama adalah 'komitmen'. Lawasia ini juga menjadi 'my biggest if' dalam hidup sebab kalau aku mendapat training yang cukup dan persiapan yang cukup seperti training dan persiapan waktu maritime dulu, mungkin keputusannya berbeza. Tetapi Allah lebih Mengetahui apa yang terbaik untuk hamba-Nya.

Dan sekarang aku menjalani kehidupan seperti manusia biasa. Ibarat tentera yang dah balik dari medan perang dan menunggu arahan baru untuk berperang semula.

The show must go on!

Selamat berpuasa kepada pembaca blog ini. Semoga mendapat keberkatan dan keridhaan daripada-Nya. Amin

2 comments:

  1. busy nya Z!
    same goes here...lagi sebulan nak habis, time tu la macam2 nak buat..

    ReplyDelete
  2. Salam dan Selamat berpuasa..

    semoga sentiasa mendapat rahmat dan diberi hidayah dan dipernmudahkan semua urusan..

    ReplyDelete

hak berfikir dan bersuara anda akan dilindungi. Terima kasih :)