Sunday, June 20, 2010

Komitmen

1. Sedar tak sedar cuti semeste pun dah nak habis.. Seumur hidup aku buat pertama kalinya perkataan cuti tu hanya tinggal literal meaning sahaja. Tetapi jika dilihat dari segi contextual approach- memang tak ada langsung makna cuti tu untuk semester pertama ijazah di UiTM Shah Alam dan berita gembira ialah ia akan menjadi binding precedent sehingga tahun 2012. Kenapa 2012? nanti aku cerita dengan lebih lanjut.

2. Komitmen. Agak sukar apabila mempunyai lebih dari satu komitmen bukan sahaja komitmen kepada keluarga tetapi juga kepada kerja. Tetapi satu perkara yang aku suka ialah komitmen itu menandakan bahawa anak bongsu bukanlah anak manja hahaha..bayangkan daripada 2 bulan cuti aku cuma balik rumah untuk 4 hari, itupun nak sambut birthday aku je. Kepada big bro dan big bos sori tak dapat nak celebrate birthday dan father's day bersama.

3. Atau adakah ini satu genetik yang turun-temurun kerana ayah aku pun memberikan komitmen kepada kerjaya yang memerlukan beliau untuk meninggalkan keluarga apabila bertugas. Bezanya ayah aku ada uniform tetapi aku pulak hanya perlu pakai baju putih dan seluar hitam.

4. Kadang-kadang terasa jugak apabila terlalu memberi komitmen kepada kerja tetapi akhirnya tidak dihargai. Lantas aku membuat kesimpulan: manusia memang buta. Kadang-kadang mereka dah tahu tetapi untuk memiliki sentimen yang sama maka mereka akan menjadi buta dan menuduh kita tidak memberi komitmen. Akhir kata, aku berpendapat bahawa komitmen bukanlah untuk orang tetapi untuk diri aku sendiri. Kepuasan menyempurnakan komitmen itu adalah kemenangan peribadi meskipun orang lain tak tahu. Inilah yang dinamakan kemenangan moral yang sering tidak diendahkan oleh kebanyakan manusia. Kebanyakan manusia hanya melihat kemenangan yang berbentuk fizikal, menjulang piala, muka di dada akhbar tetapi kemenangan dari segi moral, kesungguhan dan semangat sering dilupakan.

5. Rasa tidak adil kepada orang-orang yang terdekat dengan aku apabila aku terpaksa meluangkan masa dengan kerja. Mujur semua memahami tetapi jauh di sudut hati aku masih rasa bersalah. Semestinya rasa bersalah ini juga meliputi movie-movie yang aku tak sempat aku tonton meskipun dah download sejak sebulan yang lepas serta blog yang dah lama aku tak update dan juga termasuk perlawanan bola sepak piala dunia yang tak sempat aku tonton sejak ia bermula.

6. Tetapi inilah pilihan. Pilihan yang telah aku ambil maka aku tak boleh mengeluh dan menyalahkan orang lain. Inilah jalan hidup yang aku telah pilih bukan untuk masa sekarang tetapi juga untuk masa hadapan.

7. Juga apabila menyentuh isu komitmen maka hati anda akan berbelah bagi tatkala menemukan jalan di mana komitmen yang anda harapkan meleset dan jauh dari sangkaan. Di situ hati akan berbelah bagi: antara kepentingan diri atau kepentingan pasukan. Namun demi kepentingan bersama pasukan diletakkan sebagai pilihan walaupun terpaksa memakai topeng. Dilema yang sangat menyakitkan.

8. Walau apa pun aku berpuas hati dengan komitmen yang telah aku lakukan. Sekurang-kurangnya aku mempunyai pengalaman dan cerita untuk dikongsikan bersama kelak.

9. Apakah kerja tersebut? Apakah komitmen tersebut yang telah menghantui hidup aku (sehingga aku betul2 diganggu oleh hantu), menganggu waktu tidur aku tatkala aku sudah memejam mata dan baring di atas serta mengubah jadual hidup aku ketika cuti yang hanya akan tidur pada pukul 8 pagi sehingga 3 petang?

MOOTING.

Akan diceritakan dengan lebih lanjut dalam post yang akan datang...

4 comments:

  1. hahahl.... bz ngn moot ek bro.... igt nk tya couple of things.... btw, dah practise utk jadi a dad one day

    ReplyDelete
  2. kalau org faham xpe... yg x phm ni payah betuii...

    ReplyDelete
  3. Zharif..saya suke apa yg kamu ckp di no.4 itu..
    Sangat setuju!!!
    kemenangan peribadi tu memang meyeronokkan wpun kemenangan itu xseberapa di mata org lain..
    sprti hari ini..sy gembira akhirnya sy kemas jgk bilik sy..haha..

    ReplyDelete
  4. Oh ye..keep up ur insipiration stories going..
    it really fun and motivating!!
    Harap ada byk post sprt ini di masa akan dtg..

    ReplyDelete

hak berfikir dan bersuara anda akan dilindungi. Terima kasih :)