Monday, August 13, 2012

Dua-Dua aku sapu

JANJI ____________
1. Tak dapat nak menunaikan janji untuk menutup mulut selama kaki tidak berada di negara sendiri. Akan tetapi perkembangan di Malaysia cukup menarik perhatian maka aku tidak dapat menahan hati untuk menulis tentang perkara ini.

2. Merujuk kepada laporan Malaysiakini Pak Samad membuat kenyataan bahawa
''BERSIH sendiri pun bukan badan politik.Apa lagi dengan gabungan badan-badan lain yang tidak mewakili siasah politik''

2. Aku bersetuju bahawa BERSIH bukan badan politik dan saya menyokong keputusan mahkamah baru-baru ini yang mengisytiharkan bahawa BERSIH bukanlah satu pertubuhan yang haram. Dan aku kagum dengan kesungguhan mereka untuk memperjuangkan pilihan raya yang bebas dan adil di negara ini.

3. Sebelum aku merepek dengan lebih jauh silalah menatap dan merenung gambar ini buat seketika.


''Apa bendala si zharif ni merepek. Tak ada kena mengena langsung dengan BERSIH''

4. Rilek dulu. Bawa bertenang dan kembali semula menatap gambar tersebut. Meminjam kata-kata malique:
''Guna hak berfikir sebelum hak bersuara''

5. Kita ada banyak cara untuk mengajar kerajaan bagaimana nak buat itu dan ini. Kita ada banyak idea untuk menasihati kerajaan untuk bergerak sana sini. Tetapi kita sendiri lupa bagaimana cara untuk membuat itu dan ini.

6. Dalam konteks BERSIH, kita ada banyak idea bagaimana kerajaan perlu membersihkan pilihan raya kita agar ianya menjadi bebas dan adil. Tetapi berapa banyak idea yang kita ada untuk membersihkan diri kita agar menjadi bebas dan adil untuk membersihkan pilihan raya itu sendiri?

7. Kita mahu bebas tetapi diri sendiri tidak dibebaskan daripada mendengar dan menghormati pandangan orang lain. Kita mahu adil tetapi diri sendiri tidak adil dalam membuat tuntutan dan desakan.

8. Benar BERSIH bukan badan politik tetapi itu tidak bererti ia tidak mempunyai kepentingan politik. Jika benar ianya untuk rakyat maka janganlah melibatkan unsur-unsur politik seperti mahu ''menukar kerajaan'', ''menjatuhkan kerajaan'' dan yang lebih penting janganlah membawa ahli-ahli politik daripada parti lain untuk menghentam kerajaan.

9. Jika benar adil dan bebas maka pastikan pilihan raya dalaman semua parti politik itu sendiri BERSIH. Kalau sistem pilihan raya parti sendiri pun dah terpalit dengan masalah rasuah, nepotisme dan kronisme jadi harap maaflah jika nak ubah sistem pilihan raya sebuah negara.

10. Saya mendoakan agar niat rakyat Malaysia yang menyertai program ''janji bersih'' juga bersih daripada rasa benci dan marah kepada kerajaan di samping bersih daripada mengeluarkan perkataan-perkataan yang kurang bersih. Harap penganjuran program ini tidak diniatkan untuk menambah kebencian rakyat kepada mana-mana pihak ataupun memburukkan imej pihak lain terutamanya pihak polis.

11. Kalau nak sambut hari merdeka, sambutlah. Nak pakai baju warna apa pun boleh. Tak nak pakai baju pun tak apa. Alang-alang di dataran merdeka tu bolehlah menjenguk generasi muda kita yang sering dilabel sebagai penyumbang tegar gejala sosial dan lihatlah sendiri apa yang mereka lakukan di malam merdeka. Kalau boleh dekatilah mereka dan nasihat mereka untuk mendaftar sebagai pengundi.

12. Doa mengiringi kesejahteraan rakyat Malaysia daripada berlakunya perkara-perkara yang tidak diingini.


YANG INI PUN.....

1.Membawa isu di atas untuk dibawa bicara di sini mendapat reaksi yang mampu meleret hingga ke tahap sebegini:

''Kalau Pembangkang menang pun 5 tahun je memerintah. kalau teruk kita tukarlah dalam PRU akan datang.''

Statement aku itu mendapat jawapan berikutnya:
''Masalahnya bukan sampai 5 tahun. Tapi boleh jadi kuku besi. Lagi lama daripada tu.''

Serius? Betul ke boleh lama daripada tu?

2. Perkara 55(2) Perlembagaan Persekutuan menetapkan jangka hayat Parlimen tidak melebihi 5 tahun dan Perkara 159(3) menetapkan bahawa peruntukan ini memerlukan majoriti 2/3 Dewan Rakyat dan Dewan Negara untuk sebarang pindaan.

3. Masalahnya, aku tak yakin PR boleh menang 2/3 kerusi Parlimen dalam PRU kali ini. Kalau menang sekalipun belum tentu Perkara 55(2) boleh dipinda kerana ianya juga memerlukan majoriti 2/3 daripada Dewan Negara. Ahli Dewan Negara tidak dilantik melalui PRU.

4. Jadi ketakutan yang cuba disampaikan itu tidaklah mempunyai asas dan hujah yang meyakinkan. Maka harap maaflah kerana aku tidak percaya PR boleh meminda mana-mana peruntukan Perlembagaan Persekutuan sesuka hati.

5. Samalah juga dengan momokan yang sering kita dengar seperti
''Kalau PR memerintah hak Melayu dan Bumiputera akan dihapuskan''

Jawapan untuk momokan tersebut: Kalau Majlis Raja-Raja setuju untuk hapuskan Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan maka peruntukan itu akan terhapus juga. Sila rujuk Perkara 159(4) Perlembagaan Persekutuan.

6. Dan inilah masalah mentaliti mereka yang menyokong UMNO atau kerajaan Persekutuan ketika ini. Untuk budak-budak muda yang taksub dengan semangat kemelayuan tu bolehlah termakan dengan momokan sedemikian tanpa perlu berhujah menggunakan intelektualiti dan fakta.

7. Sampai bila nak berubah pun tak tahu. Macam rasa mereka ni 'pekak' dan muka tebal sebab masih tak faham-faham untuk berpolitik dengan menggunakan inteligensi dan intelektualiti.

8. Dan yang menjadi masalahnya, golongan inilah yang sering mencapub (mencari publisiti) untuk memeriahkan takungan politik Malaysia yang asyik berkocakkan isu-isu sebegini.

9. Yang paling tidak boleh diterima bila mereka juga memaksa budak-budak muda seperti aku untuk menjadi seperti ini:


Maaflah sebab saya budak law. Memang berlagak dan keras kepala sikit sebab tak nak ikut cakap. Tapi kalau cakap tu berhujahkan fakta, rasional dan penuh dengan elemen-elemen intelektual dan orang terpelajar, mungkin baru saya boleh ikut.

Jangan salahkan aku. Salahkan sistem UPU yang telah memberi tawaran kepada aku untuk sambung pelajaran dalam jurusan undang-undang.

KESIMPULAN

Penulisan entri kali ini boleh disimpulakan seperti berikut:



Apabila kita kembali kepada Al-Quran, tidak ada ayat yang lebih indah untuk dijadikan kesimpulan kepada penulisan ini:

'' Allah Tuhan yang mempunyai kekuasaan dan kerajaan. Dialah yang memberi kuasa kepada sesiapa yang Dia kehendaki dan Dia jugalah yang mencabut kekuasaan daripada sesiapa yang Dia kehendaki...'' surah Ali-Imran ayat 26.

Waallahua'lam.

4 comments:

  1. Cybertroopers are everywhere. I'm glad you are different. Really glad.

    ReplyDelete
    Replies
    1. KEPALA OTAK KAU..JENIS MANUSIA TAK MENGENANG BUDI...BUKAN SEMUA PELAJAR YG LEBIH PANDAI DRP AWAK BERPERANGAI MACAM SETAN SEPERTI AWAK..PAKATAN HARAMJADAH

      Delete
    2. PAKATAN HARAMJADAH MESTI TERTONGGENG...HANCUR LEBUR!!!KAMI ANAK MUDA SOKONG UMNO!!!

      Delete

hak berfikir dan bersuara anda akan dilindungi. Terima kasih :)