Wednesday, August 1, 2012

May it please the Rakyat

Setelah mengamati selama seminggu akan kedahsyatan 2 isu ini yang wujud di negara kita pada masa kini maka dengan niat yang satu aku mengambil keputusan untuk mendiskusikan perkara yang sama. Dan niat yang satu itu bukanlah untuk menghentam dan menggunakan ayat-ayat macam ''orang tak ada otak'' tetapi matlamat aku di akhir blog ini ialah menimbulkan keraguan dan persoalan di dalam hati para pembaca sekalian.

Mengapa itu yang menjadi tujuan entri ini ditulis? Sebab kalau tidak ada keraguan maka manusia tidak akan berfikir. Jika tidak ada persoalan jangan mengaku punya akal yang sihat.

ISU 1#

Antara komentar-komentar berkaitan isu ini ialah tema dan lagu tema hari kemerdekaan 2012 mempunyai kaitan yang sangat rapat dengan kerajaan Barisan Nasional. Lagu tema tersebut boleh dilayan di sini dan ini liriknya:



Setelah meneliti kandungan lirik tersebut, terdapat beberapa soalan yang boleh diutarakan:

1.Baris ''Janji sudah ditepati kini masa balas budi'' menimbulkan dua soalan: Siapa yang membuat janji tersebut dan kepada siapa untuk kita membalas budi tersebut?

2. Siapa yang buat janji 1Malaysia?

3. apa BR1M dan siapa yang melaksanakan BR1M?

4.'' Janji kita dikota''......siapakah KITA yang dimaksudkan di dalam lagu ini?



ISU 2#



Dalam masa yang sama, iklan ''saya pilih malaysia'' ini juga telah muncul di televisyen dan ada page facebook yang diwujudkan khas untuk hal ini. Aku berjaya menemukan 3 video berkaitan iklan ini di facebook.

Video pertama: ''macam2 kemudahan yang akan saya nikmati'' minit 0.11-0.13

Video kedua (menonton video ini cukup menguji kerana ia melibatkan 'someone that I used to adore' sebelum dia berkahwin tetapi kehadiran beliau tidak menganggu proses penelitian yang gua buat)
: ''Buatlah pilihan yang tepat...saya pilih mengundi'' minit 0.18-0.22

Video ketiga: ''saya pilih mengundi..saya pilih malaysia'' di akhir video

KESIMPULAN

Kesimpulan ini dibuat bukan untuk membuktikan aku betul atau tidak tetapi untuk membuka pintu kepada kalian.

Pintu untuk bersetuju atau tidak bersetuju.

Dan tidak ada sesuatu yang istimewa daripada kesimpulan ini kerana ianya berdasarkan common sense atau nama glamournya reasonable man

ISU 1#

1. Honestly video ini bagus dan menarik. Cuma ianya tidak sesuai digunakan untuk hari kemerdekaan. Ia lebih sesuai digunakan untuk kempen pilihan raya BN kelak. Memang tidak dapat dinafikan kerajaan pusat BN telah menunaikan banyak janji( jika tidak masakan kita boleh mencapai status negara membangun dan dijadikan role model oleh negara-negara lain) tetapi tak perlulah nak emphasise kejayaan menunaikan janji tersebut.

2. Dah tu kena pula membalas budi kerana janji telah ditepati. Apa yang cuba disampaikan dengan maksud membalas budi tu? adakah ia bererti......... mengundi BN lagi dalam PRU yang akan datang?

Tapi sekejap. Bukankah janji itu pun dapat dilaksanakan kerana rakyat percaya kepada manifesto dan keupayaan BN untuk menunaikan janji tersebut? Senang cerita: dapat buat janji sebab rakyat undi. Kalau rakyat tak undi sudah tentu tak dapat buat janji. Kalau dah undi tapi janji tak buat maka jangan harap nak undi lagi.

Adakah boleh jika aku katakan menepati janji itu sendiri ialah membalas budi rakyat yang mengundi?
Kalau begitu kenapa kita yang nak kena balas budi?
Kita yang undi siapa yang akan jadi Perdana Menteri dan duduk di Putrajaya serta dapat gaji beribu sebulan
Sejak bila yang punya kuasa untuk pilih siapa yang jadi manager kena membalas budi?
Alang Chelsea pun boleh menukar ramai manager di bawah satu pemilik.
Jadi siapa yang sebenarnya kena membalas budi?

ISU 2#


1. Yang ini bertujuan untuk mengajak rakyat mengundi. Itu tidak dapat dinafikan. Tetapi mengundi dan memilih Malaysia?Agak pelik di situ. Ini bukan iklan untuk menghalang fenomena 'brain drain' atau migrasi ke negara lain. Jelas ia berkaitan dengan pilihan raya & mengundi.

2. Jika diperhatikan semula slogan ini berbunyi '' saya pilih mengundi..saya pilih Malaysia''(video ketiga). Boleh ke pilih Malaysia masa nak mengundi nanti? Rasanya semua calon dalam PRU yang akan datang adalah warganegara Malaysia. Jadi takkan nak pangkah semua calon? Nanti jadi undi rosak pula. Atau memang iklan ini mengajak rakyat Malaysia untuk membuat undi rosak?

3. Yang ada nanti di kertas undi ialah calon daripada Parti Politik yang ada di Malaysia dan calon-calon tersebut adalah warganegara Malaysia. Logikkah dengan mengundi Malaysia kita akan mendapat kemudahan( rujuk video pertama)? Dalam video kedua pula ada dinyatakan ''buatlah pilihan yang tepat.'' Soalnya kalau kita pilih Malaysia, ada ke lagi pilihan lain selain Malaysia?

Jika calon A adalah Malaysia maka
Siapa yang jadi calon B?
Tak mungkin setiap kawasan Parlimen dan DUN ada satu calon sahaja
Kalau macam tu menang tanpa bertanding jela.

Jadi soalannya

Siapakah 'Malaysia' yang dimaksudkan dalam iklan sayapilihmalaysia ini?

Mohon maaf tetapi saya akan menjawab ''Malaysia dalam iklan ini bermaksud Barisan Nasional (BN)''

4. Mesti ada yang berhujah kenapa nak kaitkan iklan ini dengan BN?

Jawapan saya:

a. Kalau betul untuk mengundi kenapa tak letak sekali ahli politik daripada Parti Pakatan Rakyat untuk ajak rakyat Malaysia undi? Walaupun video UNDILAH yang pernah popular di negara kita dahulu menampilkan ramai ahli politik PR tapi ada yang daripada BN. Tetapi iklan yang satu ni? Bayang ahli politik PR pun tak ada. Bahkan sebab musabab mengapa perlu memilih Malaysia itu sangat relevan untuk dikaitkan dengan parti BN.

b. Walaupun hujah ini lemah tetapi warna yang digunakan ialah biru putih. Boleh jadi ianya satu kebetulan tapi jika hujah ini tidak meyakinkan anda maka pergi semula kepada hujah pertama.

Dan fikirkan kenapa kita nak kena pilih Malaysia dalam PRU akan datang.


Setelah membaca entri ini, mereka yang mengaku sebagai penyokong BN akan terus mengecop aku sebagai anti-BN dan alat pembangkang. Sebab mengecop orang sebagai anti-BN lebih mudah daripada mengakui kesalahan orang yang diampu.

Bila tegur bukan makna menentang. Bila tak setuju bukan maksud membangkang. Belum tentu yang lantang menegur akan undi PR dan belum tentu yang kuat 'mengipas' akan undi BN.

Undi tu kan rahsia.

of course, haters gonna hate me anyway.

And may this post please the rakyat :)

No comments:

Post a Comment

hak berfikir dan bersuara anda akan dilindungi. Terima kasih :)