Monday, February 21, 2011

Inilah adalah pilihan saya

1. Setelah mengambil kira bahawa blog ini tidak lagi famous dan menjadi tumpuan orang ramai serta tidak akan mempengaruhi sesiapa jauh sekali memberi effect kepada mana-mana individu, maka memberi pandangan adalah perkara yang selalu dan suka aku buat. Pandangan ini sudah tentulah pandangan peribadi aku yang tidak ada kaitan dengan mana-mana individu,parti politik dan organisasi. Dari 4 calon FUU UiTM untuk pilihanraya JPP 2011/2012, aku hanya di'approach' oleh dua orang calon sahaja jadi aku tak boleh buat komentar dan pandangan terhadap dua calon yang lain. Kedua-dua calon ini adalah pilihan aku( seorang boleh pilih dua calon MPP) tetapi tertakluk kepada sebarang perubahan dan keadaan kempen yang hanya tinggal beberapa jam lagi dan untuk keselamatan entri ini akan didelete sebelum undian boleh dijalankan kerana pandangan ini perlu dilihat dengan restrictive approach dari segi masa dan keadaan.

2. Calon yang pertama. Tak perlu diperkenalkan lagi sebab kalian pun boleh jumpa wajah dia dengan aku kat blog ini masa entri lawatan ke parlimen tahun lepas. Bahkan hasrat beliau untuk menjadi MPP telah disuarakan kepadaku sebelum exam subjek contract tahun lepas dan akulah yang memberi sokongan untuk beliau merealisasikan hasrat tersebut. Aku tahu bagaimana perasaan memiliki impian dan cita-cita dan aku mafhum bahawa inilah impian dan cita-cita beliau. Mengenali beliau sejak asasi dan pernah bekerja bersama-sama dalam kelab asasi undang-undang, boleh bersembang hampir dua jam untuk bertukar pendapat mengenai isu semasa dan beliaulah satu-satunya teman yang aku ada saat aku berjalan bersendirian tanpa teman untuk berbicara dan mengasah intelektualiti. Walaupun ada terlintas mahu membantu beliau dengan memegang jawatan CM(campaign manager) untuk beliau tetapi kutahan lintasan hati tersebut sebab aku tak nak imej beliau yang baik tu akan rosak gara-gara aku dan tak akan dapat undian even daripada batch sendiri kalau aku yang jadi CM beliau. Sebab itu aku lebih selesa untuk memainkan peranan yang sentiasa aku buat bersama beliau; memberi pendapat dan pandangan. Itu sahaja.
Kawan baik. Rakan seperjuangan. Farid Zuhri. Impian dan cita-cita beliau akan kubantu kerana tiada yang lebih menggembirakan apabila melihat impian sahabat karib dapat digapai.

3. Calon kedua. Mungkin kedengaran pelik sebab aku part 3 tetapi lebih banyak meluangkan masa dan tenaga untuk membantu calon kedua ini yang bukan dari batch aku.Tapi hakikatnya akan ada dua orang yang akan jadi MPP dan aku pun diberi peluang untuk mengundi dua calon maka peluang ini digunakan sebaik-baiknya untuk memberi undi tetap kepada calon ini.Tidak ada sebab musabab lain mengapa aku membantu beliau melainkan satu: Komitmen. Program-program yang dijalankan kebanyakannya adalah hasil kerja beliau. Dalam penglibatan aku sebagai mooter yang tak sampai lagi setahun, dah ada 5 program yang beliau terlibat dan usahakan. Moot Workshop Kuantan, Kedah,Shah Alam, friendly match against Queensland university and Jessup competition. Beliau adalah 'orang belakang' sebab dalam moot club bahagian admin ni bergerak di sebalik tabir dan yang di hadapan tabir adalah barisan mooters. Tidak mungkin ada program-program yang aku sebut di atas berhasil kalau tiada penglibatan dan usaha beliau. Justeru aku menyokong beliau sebab dia boleh buat kerja. Prinsip yang sama aku gunakan yakni aku tidak mahu menjadi orang-orang penting dalam jentera beliau lalu aku mengambil tugas sebagai menampal dan menyiapkan poster sahaja.

4. Dalam pilihanraya kali ini juga beliau telah mengotakan janjinya yang pertama daripada manifesto beliau. Borang prestasi MPP yag bertujuan untuk diisi oleh student law setiap hujung bulan untuk menilai sejauh mana beliau dah buat kerja dan tunaikan janji beliau. Tidak keterlaluan aku katakan bahawa janji beliau realistik dan menampakkan beliau sudah mafhum selok-belok perkara-perkara yang boleh ditunaikan dan yang tidak mampu ditunaikan. Borang ini sudah ada dan akan disediakan sebaik sahaja beliau menjadi MPP.

* Sudah tentu aku mahukan orang yang boleh buat kerja dan tahu selok-belok pengurusan untuk merealisasikan program-program di fakulti aku.

6. Kerja. Realistik. Afifah Adzhan. Itulah calonnya :)




Tidak ada paksaan dan tujuan untuk mempengaruhi sesiapa. Aku tidak mahu orang mengundi dan tidak mengundi mana-mana calon disebabkan aku. Ini adalah pandangan aku. Pendirian aku dan aku tidak kisah sekiranya aku perlu berjalan bersendirian untuk mempertahankan pendirian aku ini sebab di akhirnya apa yang orang lain mahu tidak boleh menjadi apa yang aku mahu. Kerana akhir hidup ini apa yang akan menjadi sesalan dan ketenangan adalah sejauh mana kita berpegang pada pendirian dan keputusan kita untuk kepuasan dan kegembiraan diri sendiri. Apalah erti hidup kalau hanya mampu memuaskan hati orang lain tetapi tidak mampu memuaskan hati sendiri kerana di saat kita dapat memuaskan hati orang lain dan mentulikan telinga tentang apa yang kita sendiri mahukan, di saat itulah kita akan hilang diri kita yang sebenar.

5 comments:

  1. Great entry. However, the other two candidate need to be considered too my dear friend.

    For example,Miss Amirah Najihah. She's also very active in this campus in terms of her involvement in certain event.
    Next one, Mr. Ong, he also have some point to prove this time around.

    Just a food for thought my dear friend. :)

    ReplyDelete
  2. salam my learned friend and bro :)

    i wish i can write something about them but i can't due to the fact that i did not know them and they did not approach me. I'm afraid my view on them would tarnish their credibility and personality. I wrote based on knowledge at hand. After all you had shared your opinion about them in this blog thus i thank to you so much :)

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  4. No problem bro. Ya, I know how the system work, if you don't know your candidate, don't condemn them. Try to look info on them. That's the way should be done.
    All I can say is, all the best to all and happy E-Voting.

    ReplyDelete

hak berfikir dan bersuara anda akan dilindungi. Terima kasih :)