Thursday, March 6, 2014

LLB dan 28 minggu

Dah lama sebenarnya nak menulis pasal benda ni tapi disimpan hasrat tu kejap sebab kang nanti aku tulis sebelum result keluar, kot aku tak lepas ke apa dah malu dah kat satu kampung. Jadi aku cuba memendam untuk seketika dan menikmati kemeriahan member-member yang aku kenal memulakan kehidupan sebagai budak LLB. Bagi yang baru masuk, tahniah dan selamat memakai hitam putih selama 28 minggu. Bagi yang dah masuk, selamat memakai hitam putih selama 14 minggu.

Jadi post kali ni bukanlah nak memberi nasihat atau pedoman bagaimana nak survive LLB sebab aku yakin dan percaya batchmates atau senior-senior telahpun memberikan nasihat yang cukup untuk survive LLB maka tak perlulah aku ulang benda yang sama. Entri kali ini lebih kepada catatan peribadi; menasihati diri sendiri supaya tidak menyimpan lagi benda yang dah lepas.Ia bukan untuk memberi rahsia bagaimana nak berjaya survive LLB dan sama ada  memberi manfaat atau tidak, itu terletak kepada mata yang membaca.

1. Ramai yang tanya ''Macamana nak study LLB?'' Sebenarnya, aku pun tak tahu macamana nak study LLB sebab cara study yang dibentuk sejak asasi hingga bls akan melekat hingga ke LLB. Kalau dari BLS kau jenis yang last-minute, suka stay up sampai 4-5 pagi, meroyan mata bengkak bagai, satu mukasurat yang dibaca bersilih ganti dengan gambar kat instagram dan status facebook, sampai ke LLB pun akan jadi macam tu jugak. Jadi janganlah expect LLB boleh ubah cara study. Mungkin sedikit. Macam aku, masa LLB nila baru reti nak study last minute tapi yang tak bestnya study last minute ialah aku takkan ingat benda tu untuk final. Jadi, untuk final kena baca balik. Jadi jawapan untuk soalan di atas, ia bergantug kepada cara study dari asasi mahupun BLS. Takda yang beza sangat pun.

2. Yeke? Tapi kan LLB banyak nak kena buat kerja?  Memangla LLB banyak kena buat assignment, file apa semua. Sebab masa BLS dulu carrymark cuma 30 or 40 % tapi LLB ni dah jadi 60% so memangla banyak kerja. Kalau nak kerja sikit but then expect kerja tu per 60, memang tak dapatlah bro.  Standard LLB takkan diturunkan hanya sebab korang tak boleh buat. So nak tak nak korang tak boleh nak fefeeling macam BLS dulu. Sebab itu jugaklah LLB ni kita ada firmmates. Itu gunanya ada firmmates.

3. Ha cerita pasal firmmates, macamana nak bagi-bagi kerja eh? Itu terpulang kepada kebijaksanaan Senior Partner masing-masing. Selalu aku dengar dalam satu firm tu akan ditugaskan sorang untuk jaga satu atau dua subjek. Contohnya Si A akan jaga assignments subjek Criminal. Untuk firm aku pulak, aku pakai teknik 'one assignment at a time'. Setiap minggu (biasanya hari rabu), kitaorang akan buat meeting untuk list down assignment yang ada dan lepastu baru agih-agihkan mengikut cara undian. Jadi setiap orang akan merasa jadi ketua untuk setiap assignment yang berbeza. Satu lagi yang SP perlu ambil tahu ialah setiap firmmates korang mempunyai cara kerja yang berbeza. Jadi untuk menghadapi situasi ini, kitaorang sepakat untuk buat deadline for every assingment. Maknanya, tak kisahlah kau nak buat kerja macamana, nak siap awal ke atau nak buat last minute janji bila deadline, kerja mesti hantar. Jadi, masing-masing bebas nak buat style kerja macamana tapi janji sekian haribulan pukul berapa, kerja dah siap.

4. LLB nanti kena tido kat firm ke? Mana ada! Itulah satu-satunya mitos yang terbesar aku pernah dengar pasal LLB. Sebab apa? Tak ada siapa pun paksa kau untuk tido kat firm. Tak ada kewajiban untuk melakukan hal sedemikian. Ia adalah pilihan sendiri. Bagi mereka yang suka duduk kat firm lama-lama then boleh upload gambar atau update status beritahu kat satu dunia '' 3 am and I'm still here'' maka memanglah akan tido kat firm. Sepanjang 28 minggu menjadi budak LLB, TAK ADA SEKALI pun aku duduk kat firm 24 jam. TAK PERNAH. Paling lambat aku pernah balik ialah pukul 4 pagi itu pun cuma sekali dan pada minggu yang ke-27 (part 2 LLB minggu ke 13). Jadi tak perlulah mengangkat 'tidur dekat firm' sebagai satu tradisi. Ia adalah kehendak sendiri semata-mata, tak lebih daripada tu.
 Sebenarnya, boleh je nak balik awal. Tak ada masalah pun. Kadang-kadang balik lambat tu bukannya apa tapi sebab kerja tak siap lagi. Tapi macamana kerja nak siap kalau sambil buat kerja sambil tu jugakla dok menghadap facebook, twitter dan instagram. Kalau tak percaya, try buat sekali. Satu hari tu fokus siapkan semua kerja tanpa perlu bukak benda-benda tu, confirm boleh siap dan balik awal.

5. Pensyarah-pensyarah LLB garang-garang dan strict. Ala, standard la tu. Masa tadika dulu pun aku ingat cikgu aku garang so itu perkara biasala. Lagipun dah nama pun LLB kan, kalau nak yang lembut-lembut, tak tough apa semua, then belajar kat rumah jela. Bagi aku, semua pensyarah yang aku dapat time LLB semuanya bagus-bagus dan kalau diaorang marah ke apa, itupun bersebab dan memang patutlah aku kena marah atau tegur. Pendekatan setiap pensyarah tu berbeza jadi tak perlulah aku nak judge siapa yang bagus atau tidak. Kalau tak bagus, takdanya diaorang jadi pensyarah untuk program LLB kan?

6. Ada yang cakap, masa LLB nilah baru kita tahu siapa kawan sebenar. Err...well mulanya aku sendiri tak percaya tapi bila dah kena dekat batang hidung sendiri barulah percaya kenapa ada yang memberi nasihat macamtu.
    Dia macamnila, bila dah LLB ni akan ada yang terkena 'kejutan budaya' dan meroyan tak tentu pasal sampai tak boleh tengok orang lain dapat markah lebih. Kalau boleh semua kena dapat markah yang sama. Kalau yang satu ni teruk, yang lain pun kena teruk. Sebagai manusia yang 'jual ikan', obviously aku tak setuju dengan pemikiran macam tu. Pada aku, setiap orang ada hak untuk perform atau dapat markah tinggi ke apa jadi tak perlulah nak standardised kan semua orang. Orang yang berfikiran 'kalau aku dapat markah rendah, semua orang kena dapat markah rendah' pun pada aku 'jual ikan' jugak. I mean, tak perlu kot nak salahkan orang lain disebabkan kebodohan sendiri atau ketidakmampuan sendiri untuk perform. Yang bestnya orang macamni bila dia dapat markah tinggi, dia takda nak paksa semua orang kena dapat markah tinggi jugak so...ya...biasala tu.
   Jadi pada aku, just stay true to yourself. Lagipun korang cuma ada 28 minggu. Kalau 28 minggu tu tak ubah apa-apa dan korang tak 'unlock hidden potentials' yang ada dalam diri korang, then sadly, korang tak belajar apa-apa selama 28 minggu tu. LLB adalah masa untuk mengenali diri sendiri, to know your own limit and break it. Kalau korang berhak untuk dapat markah tinggi, jangan rasa bersalah sebab korang memang layak untuk dapat markah tu. Kalau dapat markah rendah, jangan meroyan tak tentu pasal kat laman-laman sosial dan salahkan orang lain sebab obviously it's your own fault. Hang sendiri yang buat assignment tu, buat submission, tulis jawapan atas kertas jadi kenapa nak salahkan orang lain?
  Oh dan janganlah juga berharap anda akan mendapat ucapan terima kasih sekiranya korang dah membantu untuk meringankan beban orang lain sebab terdapat situasi di mana korang dah tolong tapi tak dihargai malah dipersalahkan kerana orang yang ditolong itu mendapat markah rendah. Anggap jela apa yang dibuat itu sebagai amal jariah kerana hakikatnya manusia, apabila menjadi budak LLB selama 28 minggu, sedikit sebanyak akan menjual ucapan terima kasih atau minta maaf dengan harga yang tinggi.Asalkan korang ingat yang Tuhan tahu tapi menunggu.

7. Nasihat aku untuk mereka yang mengambil program LLB UiTM, jangan merungut atau menggunakan bahasa penulis blog ini ''meroyan tak tentu pasal'' sepanjang 28 minggu menjadi budak LLB sebab maaf cakap, korang akan nampak bodoh bila buat macamtu. Sebab apa? Korang sendiri yang isi borang permohonan nak masuk LLB dan terima surat tawaran masuk LLB. Jadi, tak perlulah nak merungut sebab korang sendiri yang buat pilihan tu. Takda siapa paksa pun bahkan KITA SENDIRI YANG MOHON UNTUK MASUK LLB. Dia ibarat kita mintak ketua gangster pukul kita kemudian kita maki dia kenapa pukul.
  Dan jangan survive LLB. Feel it. Enjoy it. Take it as a chance for you to know yourself better. To know your own limit and break it like a boss.
  LLB bukan sekadar kerja yang banyak tapi tentang kehidupan. Untuk rekod diri sendiri, aku dapatkan lari 60 km sepanjang semester dua LLB ( terima kasih kepada micoach for the trivia), tidur tak pernah kurang dari tiga jam, masih dapat call girlfriend tiap-tiap malam yang jauh di perantauan, main futsal, masuk marathon, tengok wayang, tulis sebuah novel dan habiskan buku-buku berikut
dan berjaya tamatkan LLB dengan 3 pointer ke atas,

Jadi aku pasti korang pun boleh membuat rekod kehidupan yang lebih menyeronokkan daripada aku sendiri!

p/s: Lepas dah habis LLB, hangpa nak marah ka, nak kutuk siapa-siapa ka, nak complain itu ini ka, takpala......kot. Sebab korang dah berjaya habiskan 28 minggu sebagai budak LLB dan sebab yang lagi satu......aku sendiri sedang buat benda-benda tu sekarang hahaha  *wink*

Dan, disebabkan 28 minggu ini jugaklah aku menyedari bahawa sesungguhnya sampai bila-bila pun aku tidak akan dan tidak akan pernah menyukai undang-undang. Legal profession will never be my profession. Sebab itulah aku menyatakan dari tadi bahawa LLB ialah masa untuk menemukan kehidupan diri sendiri. Aku tak sanggup untuk buat benda yang aku tak sepenuh hati suka sepanjang hayat.
:)

2 comments:

  1. Karya Pramoedya Ananta Toer: Bumi Manusia dan Anak Semua Bangsa. Bagus untuk sajian minda!

    ReplyDelete

hak berfikir dan bersuara anda akan dilindungi. Terima kasih :)