Tuesday, May 10, 2011

sambungan yang pasti

Maka dihidapilah satu penyakit yang sangat merbahaya kerana penyakit ini boleh melumpuhkan daya intelektual seseorang sehingga satu tahap membuatkan seseorang itu tidak lagi punya ghairah dan minat untuk hidup lagi.

Bosan. Akan ditemani kebosanan siang dan malam selama 4 bulan berturut-turut

Pada saat inilah mula timbul permintaan yang tidak melepasi logika munasabah. Kalau time ni ada kelas admin law pun aku sanggup datang; tak payah chu dan kecik bersusah payah nak mesej aku kat mana dan akhirnya menjadi tukang sain autograf aku. Terbitlah penyesalan yang berupa sementara akan tingkah laku silam dan pastinya penyesalan itu, seperti yang kucakap sebentar tadi hanyalah sementara kerana apabila semester bermula semula, semua penyesalan itu akan hilang diganti dengan mengulangi perbuatan yang sama.

Maka muncullah sahabat sejati, yang sentiasa ada di mana-mana saat kuperlukan nasihat dan walaupun untuk berborak kosong. Diambilnya tempat duduk sebelahku dan ditarik nafas perlahan-lahan sebelum memulakan bicara.

''Aku bosan.''
''Aku tahu.''
''Ada solusi?''
Seketika sahabatku itu diam. Matanya seakan cuba mencari jawapan.

'' Buat blog untuk sambungan novel kau dahulu. Nak tunggu publish pun sampai bila jadi apa salahnya kau tunjukkan masterpiece kau melalui blog. Lagi cepat dan mudah. Setidak-tidaknya kau membantu orang lain membunuh kebosanan mereka dan kau juga boleh menghirup aroma untuk menulis kembali.''

Aku membatukan diri. ''teruskan.''

'' Soal watak-watak dan gaya cerita kau yang berbaur semilis karya ilhami sasterawan indonesia itu janganlah dfikirkan sangat. Inikan hasil kerjamu yang kau simpan sejak 3 tahun yang lepas. Kiranya kau mati esok setidak-tidaknya orang tahu bahawa karya tulisanmu pernah wujud di dunia ini.''

Jawapannya tidak pernah mengecewakanku. Aku mafhum kerja-kerja menulis ini adalah ibarat melepaskan diri daripada penjara. kerana realiti itu adalah penjara justeru mengapa tidak membebaskan diri dengan imaginasi sendiri?Bukankah itu satu anugerah terbesar yang Tuhan berikan kepada manusia?

''Aku tahu kau pasti risau dan tidak percaya diri kan. Teruskan sahaja apa yang hendak kau lakukan setidak-tidaknya kau berani untuk membawa tulisanmu ke mata umum. Tidak seperti sesetengah orang yang hanya cakap mahu buat tapi tak pernah buat pun''

Mempunyai rakan sebegini memang tidak pernah merugikan. Dialah juga yang pernah muncul saat menyedarkanku bahawa 'Tuhan Tahu tapi Menunggu'.

Alhamdulilah, maka pada hari ini telah siaplah blog yang akan diisi dengan novel LASKAR CINTA EPISOD 2: XPDC CINTA. Lanjutan daripada novel pertamaku. Bezanya yang kedua ini tidak diterbitkan kecuali di blog ini sahaja. Percuma dan hanya pastikan kalian mempunyai broadband yang berbayar atau wireless untuk melayari internet dan mencari blog ini:

http://warrioroflove.blogspot.com

Satu bab baru akan dikemaskini setiap hari jumaat. Untuk permulaan, kupersembahkan tiga chapter yang pertama.

Selamat membaca.

2 comments:

  1. dah naik bosan cuba view http://warrioroflove.blogspot.com... kena tak dapat ey...
    "Sorry, the blog at warrioroflove.blogspot.com has been removed"
    memang dah removed ke...

    ReplyDelete
  2. wassalam...

    ok...
    so laskar cinta episod 1 tiada sambungan...
    dan
    laskar cinta 2 : XPDC cinta tidak akan wujud..
    thankz for the reply...

    ReplyDelete

hak berfikir dan bersuara anda akan dilindungi. Terima kasih :)